Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 1231 ggr
NoseroX
0

Unga Gerbil hannar

Jag och min sambo jobbar för fulla muggar att starta upp en kennel där vi kommer födda upp olika sortes gnagare för kel syfte. Detta har vi drömt om länge. Vi la vår dröm på is ett tag när vi fick våran dotter som nu är 7år gammal vi hade när hon föddes 3st tammråtter som vi gjorde oss av med då vi kände att våra små 4benta älsklingar ej kunde få den tid vi ville ge dom. Men nu när dottern är lite äldre och är mer självgående så tänkte vi ta och jobba på att förverkliga vår dröm som är att starta en kennel som inriktar sig på dom flesta gnagare.  Och sen i framtiden även att öppna en djurbutik som specialliserar sig på alla sorts gnagare.

Just nu söker vi 2-3 unga gerbilhannar till våra gerbilhonor.

Våra 3 honor är jätte nyfikna och sociala. Och söker lika sinnade hannar för att sedan när tiden är inne kanske skaffa sig bebisar.

Är det så att du/ni har 3 små gerbilhanar och känner att ni är villiga att låta dessa hanar komma till en familj där dom garanterat kommer få mycket omvårdnad och kärlek så tveka ej att höra av dig/er till oss.

Jag och min sambo bor i Örebro och ser helst att du/ni bor i närheten av Örebro då det kan vara kul för dig/er att kunna komma och kolla hur dom har det och även kanske ta med er en eller två bebisar i framtiden av just era gerbiler. Men det är inga krav att ni bor nära Örebro. Även om ni ej bor nära Örebro så kommer jag och min sambo vilja hålla kontakt med dig/er så ni får följa deras uppväxt och även då kunna få bilder på eventuella bebisar i framtiden och kanske till och med tinga en om du/ni önskar.

Hör gärna av dig/er till mig på Pm eller via mail

Min mailaddres är: AndreasAndersson1986@hotmail.com

NoseroX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på våran älskade Nattis

NoseroX
0

Det här är våran älskade Amy

NoseroX
0

Och sist men inte minst vår älskade Isa

Tsunamis
4

Du bör sätta dig in i färggenetiken för de gnagare du tänkt föda upp, bara för att veta lite mera om vad för färger du kommer få i kullarna. Det går inte riktigt att sticka under stolen att vissa är mer populära än andra och dessutom passar inte all färger med alla andra. Så ni vill ha 3 hanar till era honor. Har ni tänkt sätta dem i avelspar? Vet ni att gerbiler får mellan 1-10 ungar var 4:e vecka och vad har ni i så fall tänkt göra med dem ni inte får sålt? Avla utan större mening eller mål är jag inte mycket för, det föds redan så mycket gnagare. Men jag kan ju inte direkt hindra er bara ge råd…

MvH  Tsunamis

Anne.K
3

Du bör har vart gerbilägare i minst 1 år innan du funderar på att avla på gerbiler, just för att få känslan av hur de djuren är att ha att göra med. Sedan läsa på MASSA om gerbiler i allmänhet och sedan avel och genetik. Det är inte bara att pussla ihop hona och hane och bara skaffa ungar. Det är så mycket mer att tänka på så mycket som ska funka om man ska bidra med något positivt.

Sedan är du beredd på att få bli sittandes med en hel kull med ungar? För det är aldrig någon garanti att man får de sålda, så man ska alltid vara beredd på att ha både plats och tid att ta hand om alla.

Och skaffa er ett ordentligt mål med aveln. Varför vill ni avla, vad är den långsiktiga planen med det hela? Sitt och fundera ut allt väldigt noga innan man ens tänker börja.

Och vet ni bakgrunderna på de djur ni tänker börja uppfödningen med? Kännner ni till stammen bakåt? Sjukdomar i släkten etc.?

Att avla på djur med okänd bakgrund är som att spela på lotto, det kan bli jätte bra, men det kan bli katastrof också.

Och detta minimerar man om man har kända stammar bakom avelsdjuren, för då kan man kontrollera hälsohistorik med mera. Och man ökar sina chanser att få bra och friska djur.

Så jag hoppas ni läst/läser på ordentligt innann ni tar första kullen.

Bara lite tips på vägen :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
2

jag skriver det här igen också, avla 5-6st arter (två stora, chillor och marsvin) det är inte lätt och det kostar absolut en större slant att ha alla dessa.

Starta butik kräver tillstånd, krav på att ha gått kurser i alla djurslagen ni tänkt sälja + foderlära, kunskap i ekonomi och småföretagande antar jag inte är ett krav men ett indirekt krav m.m. det här förstår jag är en dröm för er men ni bör tänka om fler gånger innan ni beslutar er för någonting sånt här.

Många djuraffärer föder inte upp djur själva de få som gör det begränsar sig till möss eller enstaka smådjur och det är pga det är en ekonomisk förlust att föda upp och sälja egna djuren i butiken. Ni kan kallt räkna med att ni kommer gå back på det (även att köpa in djur från grossist är en förlustaffär och är skälet till att så många djuraffärer inte säljer djur alls) och er största inkomst är djurtillbehör och foder.

Bra uppfödda djur ger inte en vinst vid försäljning. Tyvärr. Inte ens dåligt uppfödda djur i små burar för maximal avkastning ger en vinst inte i mindre skala och ni kommer inte komma upp i den skalan som djurgrossisterna hanterar.

MvH  Tsunamis

NoseroX
0

Som jag sa i den andra trpden det bar jag som fick ett inpuls ryck att skriva denna annons.

Det är bättre att min sambo som har mer kunnighet om dessa underbara djur som jag/vi söker och när jag får sånna inpuls ider så handlar jag innan jag tänker.

Jag skall läsa och så och lära mig mer men min sambo är den som är huvudansvarig. Och när jag sa att jag lagt ut denna annons sa hon till mig ta bort denna då hon sa att hon ville att vi skulle ha dessa 3 till kel och skaffa 1-2 st honer till från en annan kennel så man kunde ta reda på info om släkten till gerbilerna.

[Jessica_91]
1

#7 Här finns lite läsning ang. gerbiler (skötsel, avel, genetik osv):

http://www.gerbilforeningen.se/ (Under "Gerbil" i vänstra spalten)
http://www.hamsterforeningen.se/gerbil-1895077
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebe99ee88f4722a70006c29-artikellistan?discussions-1

Du eller ni kommer säkert märka att det finns lite olika åsikter på en del punkter och då är mitt råd att ni skriver här t.ex och hör er för med andra  människor vad de har för åsikter och erfarenheter för att bäst kunna bilda er en egen uppfattning. I vissa fall kan det rentav stå felaktig fakta för att personen som skrivit texten inte använt sig av bra källor eller helt enkelt för att det kommit fram ny information som inte fanns är texten skrevs.

Sen så finns det en sökfunktion här på sajten om ni inte redan hittat den, "Sök på sajten", till höger om "Skriv inlägg" ikonen. Den är super bra för att luska fram gamla trådar. Om ni t.ex läst på olika sidor om handparning men vill läsa diskussioner ang. ämnet så är det bara att söka på "Handparning". Då kommer ni ut på google och kan välja mellan alla trådar som nämner handparning. Samma sak om ni vill veta om gerbiler får äta något speciellt eller vill hitta en bildtråd på en speciell färg.

Jag låser den här tråden då eftersom att annonsen inte längre är aktuell. Glad

Inlägget är låst för nya kommentarer