Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 9239 ggr
[Jessica_91]
7

Nät till lock i Göteborg

Besökte 3 olika byggvaruhus + Granngården här i stan tidigare i veckan men hittade inget finmaskigt nät alls. Vill göra om ett par av mina lock, har 1x1 cm maskor på det ena och det andra som iofs är finmaskigt är lite för litet för att jag ska kunna fästa det på träramen som jag spikat ihop (som stått här och samlat damm i flera månader nu haha).

Vet att det finns trådar ang. vart man kan köpa nät men alla butiker har ju inte samma grejer trots att de tillhör samma kedja. Granngården här hade t.ex relativt finmaskigt nät för ett tag sedan men inte nu längre.

Så är det någon som vet en specifik butik som har finmaskigt nät (tillräckligt för att gerbilerna inte ska kunna gnaga på det) i Göteborg? 
Eller kanske Vänersborg, Uddevalla eller där omkring?

Man får självklart svara och tipsa även fast man inte är medlem på gerbilerifkous ^^.

Minoth
0

Letat nät i göteborg som en galning! jula får in nät i slutet av februari. de kommer kosta 89kr för 5 meter rulle fin maskigt nät. 0.9mm rutor om jag minns rätt.

Jag hittade nät i borås på sällfors eller va de hette. sånt metalväv typ.

Men som sagt INGENSTANS i göteborg

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
0

#1 Det är ju iofs ett väldigt bra pris men ändå lite för stora maskor. Mätte nu och upptäckte att det lock jag har med störst maskor var 2x2 cm. 

Borås skulle kunna funka, farsan åker runt ganska mycket i jobbet.
När hittade du det? Kommer du ihåg vad det kostade?

Minoth
0

0.9mm är ju inte stora maskor alls? 

sökte på eniro och de hette sällfors. men när jag kom dit hette de TOOLS typ.
De va ett extremt dyrt nät men behövde DIREKT så jag hade inget att välja. De kostade nog 100kr metern eller något sånt. Om inte mer!
Väldigt finmaskigt men stabilt och de går inte att gnaga på iprincip

deleteduser
0

Fråga efter insektsnät i metall. Finns i nästan varenda byggvaruhus och maskorna är knappt 0,5 cmGlad

Lycka till!

Minoth
0

#4 de är säsongsvaror. De va slut på ALLA byggvaru hus jag var i….

De kommer som sagt om en månad eller två överallt

Minoth
0

Jessica om du hittar något bra nät i göteborg får du väldigt gärna PMa mig och skriva vart och va de kostade! Mitt funkar som jag har nu. Men vill helst ha ett vanligt fyrkantsnät

Minoth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser mitt nät ut

UlrikaD
0

Men vad jobbigt, jag skulle också köpa mer nät.

Sist har jag köpt på Hornbach på Hisingen eller på Granngården i Kungälv.

Minoth
0

#8 ja jag har varit överallt! :(

[Jessica_91]
0

#3 Nej det är inte stort men det går fortfarande för gerbilerna att börja bita på gallret. Har 0,5 cm på ett lock och det funkar bra, verkar vara för smått för att de ska kunna få bra tag med tänder (och tassar).

#7 Det tycker jag ser väldigt bra ut, var det det du köpte i Borås?

#8 Granngården i Kungälv kan ju vara värt att kika på. Får skicka dit farsan när han är på väg hem från jobbet (hans kontor ligger i Gbg).

Minoth, har du kikat på Hornback på Hisingen det senaste?

Minoth
0

Har varit på hornbach, bauhaus, byggmax, jula, biltema, granngården och sökt på nätet överallt.

De nätet jag köpte nu var köpt i borås ja! :) De går absolut inte att bita på. Men de går inte att hänga tunga saker i nätet. De är en nackdel

UlrikaD
0

#10 Du kan ju ringa och fråga, onödigt att åka dit ifall de inte har.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Va också ute efter nät häromdagen. Slutade med att jag köpte på Harald Nyborg. Rutorna var väl 5-6mm bara

[Jessica_91]
0

#13 Du bor ju ganska nära mig så det kanske vore intressant, i vilken stad låg denna Harald Nyborg?

SmoothRye
0

Jag hittade inget finmaskigt till mitt lock, så jag köpte ett med typ 0,8- 0,9 hål. Sedan lade jag två nät över varandra så att näten liksom.. täcker varandras hål, haha. "Sydde" ihop dem med ståltråd i två längder över nätet. Det funkade faktiskt superbra och blev inga mellanrum mellan näten. Fungerar som ett enda nät. Glad

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#14 i Trollhättan, Överby :)

[Jessica_91]
0

#15 Ah ja så kan man ju faktiskt göra också! Speciellt om man kan få en 5 meters rulle för 89 kr på vissa ställen.

#16 Haha sedär, ska till Överby på onsdag så då får jag ta och kika Glad kommer du ihåg hur mycket det kostade och hur mycket man fick med?

Tsunamis
0

Hornbach har nät men det är inte säkert att ni hittar det om ni inte frågar. De har det utomhus, inte där man kör drive in utan motsatta sidan där det bla. är utomhus växthusen.

Men det är som sagt en rulle på 10 meter eller nåt sånt. Jag har faktiskt haft två gerbilköpare som frågat och inte vill ju dom köpa en så stor rulle så jag ska nog ta och köpa en för att sälja bitvis till folk istället. Verkar ju vara omöjligt att hitta på metervara ju.

MvH  Tsunamis

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#17 det var 5meter långt, 60 cm brett för.. 169 kr om jag minns rätt :) Fanns även ett likadant fast bredare för omkring 200kr. Så det är bara och känna efter vilken bredd man vill ha :)

[Jessica_91]
0

#18 Vet du hur stora maskorna är? Kanske vore något för Minoth Glad
Det låter som en bra idé! När jag köpte mitt första akvarium så fick jag tag i en 5 meters rulle nät (2x2 cm). Som tur var så behövde jag resten till att fixa ihop en lekhage men annars vet jag inte vad jag gjort av resten.

#19 Åh det låter ju helt perfekt! Mitt största akvarium är 50 cm brett så det räcker precis till att kunna fästa det på en träram. Super bra pris dessutom. Då räcker en rulle till att uppgradera alla mina 3 lock.
Tack för tipset! Tyst

Tsunamis
0

# 19 tack, jag hade glömt hur mycket den kostade så det är alltid bra att veta. Jag har den på 60cm tyckte det nätet var bra för den var inte vass på 'långsidorna' så att säga utan bara på kortsidorna vilket är där man klipper av nätet. Men jag har ju å andra sidan bara nät och ingen träram för det nätet är såpass stadigt så det är bara att klippa diagonalt i hörnen och böja ner det över kanten.

#20 jag mätte igår och jag tror det stod att den är 1x1 men jag tycker det mer är 0.9x0.9 om man ska vara noga.

MvH  Tsunamis

Joergen76
0

har ni tur så ta med familjen på en resa till biltema. och kolla in trägårdsavdelningen.

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat-och-Staket/Elforzinkat-nat-med-plastoverdrag-20401/

men det nätet jag kikade på har artnr:20403 längre ner på länken.

[Tassy]
0

Men du jessica_91, inte kan de väl börja gnaga på 0.9 mm? inte centimeter Flört det är ju strax under en milimeters maskor, typ myggnät Cool mindre än så går nog inte att på fram. 0.5 cm är ju som 5.0 mm Flört (eller har jag glömt av vad allt vad matematik heter? Tyst)

AnneN
0

#23 Haha, vilken tur att någon är uppmärksam iallafall, jag fock också för mig att det stod 0,9cm inte mm, men nu när jag kommal så står det ju mm. Skäms

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jessica_91]
0

#23 Haha du har rätt, jag tänkte 0,9 **cm Oskyldig
**

Åkte som planerat till Harald Nyborg i onsdags och stod och vägde ett bra tag mellan två olika nät, ett insektsnät med 2 mm maskor och ett tjockare nät med 6 mm maskor.

Å ena sidan var jag orolig att insektsnätet var för tunt och att de skulle kunna bita igenom det och å andra sidan så var jag orolig att Iris och Lilly fortfarande skulle kunna hoppa upp och hålla sig fast i nätet med större maskor. Gerbiltassar är ju ändå så små ><

Så efter 10 minuter framför näten så tog jag insektsnätet och hoppas nu att det ska fortsätta gå bra. Det vart så tunt så jag kunde klippa i det med sax vilket gör mig orolig att jag gjort ett misstag men både Lilly och Iris har försökt gnaga på det men verkar inte få fäste med tänderna.

Var det dumt? Borde jag tagit det andra nätet istället? Obestämd

[Tassy]
0

jag utgår alltid ifrån hur jag själv tolkar saker, och jag skulle ha läst fel själv så Cool det är lätt att vara den som obejktivt granskar och ser tabbar i efterhand haha Oskyldig

Tsunamis
1

Ajdå, ja kan du klippa det med sax så skulle jag nog också vara orolig Tyst

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

Toppen 200 spänn i sjön. Suck.. Vi får väl se hur länge det håller. Jag kan inte ha så här tätt nät för att det är för svagt och jag kan inte ha större maskor för då får de plats med tassar och tänder.

Har ju sett massa andra ha riktigt tätt nät, är det någon annan tjocklek eller nåt då? Trodde ju att insektnät skulle funka Skrikandes

Minoth
0

Jag kunde också klippa i mitt nät med sax. Men de är starkt som bara den!.

[Jessica_91]
0

#29 Hm då kanske det kan funka ändå.. Har ju funkat sedan onsdags och jag har noga inspekterat locken, inte en enda tråd trasig än så länge.

Men vi får se. Jag gör så att jag lägger på de gamla näten över de nya på natten eller när jag inte är hemma. Så om de skulle lyckas gnaga sönder det första så finns det ändå ett till ovanpå som de helt säkert inte kan göra sönder.

Jag ger det några veckor sen bör det vara säkert. Om inte ens Lilly eller Iris lyckats gnaga sönder det på den tiden så vet jag att det funkar haha.

[Jessica_91]
0

Nu har Lilly och Iris börjat gnaga på nätet. Än så länge håller det men vi får se.

Det som är tråkigt är att jag hade hoppats på att ett sådant tätt nät skulle hindra dem från att gnaga på nätet så jag kunde ha ännu mer spån och kunna ställa in höga hus/grejer på deras trähylla. Men nu står de bara på de högre punkterna och gnager.. Suck. Blir till att ta ut grejer igen nu då. De är som besatta. ALDRIG mer djuraffärsdjur!!

[Tassy]
0

tråkigt :(

[Jessica_91]
0

Så, funkar fortfarande hos Iris och Lilly så länge de inte når upp till nätet. Finns nog inget alternativ till de damerna, om de når upp så gnager de, oavstt material. 
Som tur är så kan de inte längre kasta sig upp och hålla sig fast i nätet så det nya nätet gjorde ju lite nytta i alla fall. Bör inte vara några problem men jag håller ett öga på dem.

Lea och Pandora har inga problem med sitt nya lock som tur är och Gimli och Ciara bör inte heller ha det när jag väl satt ihop en träram att sätta fast nätet på.  Deras akvarium är så högt och stort att de inte når upp ändå, trots att de har mycket spån.

Dock var det första och sista gången jag köper ett så tunt och finmaskigt nätFoten i munnen

[Tassy]
0

Om problemen kvarstår sen rekommenderar jag att du går till en plåtslagare som får skära till en bit perfaplåt. Det är runda små hål och kraftig plåt. De får varken tag att gnage eller hänga. Glad

[Jessica_91]
0

#34 Tack för tipset! Har sett att du har sånt och funderat på om man kanske skulle ta och ringa till någon plåtslagare. Du råkar inte minnas på ett ungefär vad det kostar? Glad

[Tassy]
0

jag fick mitt till bara produktpriset via en vän, då kostade stora plåtar 50:- styck.

svartkanin
0

Snor tråden lite, men funkar det om man har 2x2 cm på rutorna?

Använder samma galler som till kaninerna och det har fungerat hyfsat tillsvidare. Ingen har försökt smita än…

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

deleteduser
1

#37 Nä, 2x2 cm är inte att rekommendera. Högst 1x1 cm tycker jag :)

[Jessica_91]
0

#37 Funkar gör det allt, de kan inte rymma men mina busar stod och bet på det om de nådde tyvärr Tungan ute

svartkanin
0

#38 Okej, ska försöka byta isf Glad
#39 Ojdå! Det lät inge kul… Obestämd

Mina honor från djuraffären gnagde också som tokar på gallret i taket. Dom gjorde det livet ut tyvär.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Jessica_91]
0

1x1 gnager de nog också på om de når upp till nätet (förutsatt att det är gerbiler som gnager på nät/galler). Det är ju ändå tillräcklgit stora maskor för att de ska kunna få tag ordentligt med tänderna.

#40 Gnager dina gerbiler på ditt 2x2 nät nu då? Om de inte gör det så ser jag ingen aneldning att byta, de kommer inte ut genom det. (Om de hade det så hade Lilly och Iris stuckit ut på upptäcksfärd för länge sedan)

Iofs beror det väl på, har man småpluttar så kanske de kommer ut genom 2x2 cm. Har bara haft 2x2 till fullvuxna gerbiler så jag vet inte hur små ungar behöver vara för att komma igenom.

svartkanin
0

#41 Jag har bebisar just nu, och dom rör inte taket tillsvidare…
Ungarna kom till mig nyligt så dom är lite för skraja för att våga gå på upptäcksfärd. Än.
Tänkte att det kanske är lika bra att byta ut till ett mindre nät innan dom hinner hoppa ut och göra sig illa. Om dom nu vill det…

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

dfniklas
0

http://www.cheapy.se/Produkt___SIKTNAET_34909_____

Detta borde väl fungera? Någon som har köpt ett sådant? Funderar på att beställa från deras webbshop men jag hittar ingen info om hur små maskorna är. Någon som köpt ett sånt här och vet? De ser små ut på bilden.. men det är nog lätt att man blir lurad.

moawi
0

#43 Jag har sådant och det funkar utmärkt :) Det är ganska stadigt och hårt också, det är bra. Hålen är inte för små.

dfniklas
0

#44 Hur många meter är det på en sådan rulle? :o

moawi
0

#45 Det finns i min lokala järnaffär, där klipper man själv till hur mycket man vill ha. Men på den länken du skickade står det 0,6x1m, så den är ju en meter lång antar jag :)

[Jessica_91]
0

#45 Det står i länken, 1 m. Vilket jag tycker är lite snålt eftersom att det kotar 80 kr Tungan ute

Det sket sig med mitt tunna insektsnät kan jag säga. För några veckor sedan så kom jag hem till lägenheten och såg en mus som stod och glodde på mig i hallen. Det tog ett par sekunder innan jag kom på att det är MIN "mus" xD
Det var Lilly som hade gnagt sig genom nätet och gått på upptäcksfärd. Hittade Iris i mitt sovrum bakom Lea och Pandoras akvarium. Inga skador på vare sig gerbiler eller annat men jösses vilken panik jag fick där en stund.

Hade köpt ordentligt nät redan ett par veckor innan detta hände men då pojkvännen min glömde att ta med sig häftmaskinen så blev det aldrig av att göra i ordning det. Jag har fortfarande inte kunnat sätta ihop nätet med träramarna (hoppas dock kunna göra det imorgon) men ända sedan systrarnas rymning så har jag haft det ordentliga nätet på ändå, viker ner det på långsidorna och har lite tunga grejer på bara så det hålls på plats.

Hur som haver så köpte jag det nätet som #19 skriver om på Harald Nyborg, billigt och funkar hur bra som helst!

Minoth
1

2x2 cm finns de risk att dom fastnar med huvudet i. Huvudet kommer IN men inte ut… Så dom kan hänga sig. Det har hänt…

Skulle aldrig ha mer än 1x1

dfniklas
0

#46/47

Ja visst fan! Det står ju 1m.. lite snålt, mitt akvarie är längre än så.. aja.. jakten fortsätter!

Edit: http://www.harald-nyborg.se/p4514/insektnaet-alu-5x0-6-m Detta du menar på harald nyborg? Mask storlek 1,8mm! Låter ju bra :)

Ååh.. så finns inte harald nyborg i stockholm.. så klart.

[Jessica_91]
0

#49 Haha ja asså det där är det kassa insektsnätet jag haft som gebilerna kunde bita sönder. ALDRIG mer inseksnät!

Det jag har nu har 6 mm maskor Glad

moawi
0

#49 Men om du köper två stycken nät x1 m, och så gör du liksom… eh, jag ritar en paint-bild. Tjofs tjofs, den är inte snygg nånstans men så förstår du hur jag menar :p

dfniklas
0

#51, jag förstår vad du menar! Smart! Tack :)