Delad bur i akvarium
Har för mig att jag har läst om detta här, men hittar tyvärr inte igen inlägget/artikeln.
Hur gör jag för att ha en delad bur vid ihopsättning i ett akvarium?
Jag har satt ihop gerbiler 3 gånger och varje gång använde jag en gallerbur utan botten som jag satte in i akvariet (som jag skrubbat noga). Den gerbil som var utanför gallerburen i akvariet (byter plats på dem 3 ggr/dag) klättrade gärna upp på taket på gallerburen men det löste jag genom att tejpa fast kartongbitar som du ser på bilden. Brukar även ha ett sandbad på gallerburen för att tynga ner det ordentligt.
Ett annat alternativ är att man sätter ihop en egen avskiljare av nät/galler som man kan se till sitter 100% stadigt i mitten av akvariet. Kan ju bli katastrofalt om gerbilerna lyckas ta sig in till varandra innan det egentligen är dags.
Tack för väldigt bra tips Jessica_91! Körde med nätklädd ram i mitten som sitter fast väldigt bra. Nu ska jag bara lösa den delade buren för flickorna också
Smart ide det där med att ha en bur inne i akvariumet
Så här blev avdelningen åt pojkarna. Diesel och Tjorvas är de som luktar mest på varandra, Prins Arne håller sig väldigt mycket i bakgrunden men piper desto mer.
Ska byta plats på dem på några timmar
Så här blev den delade buren till flickorna. De har inte riktigt hittat varandra ännu. Det beror mycket på att Ariel inte har vågat sig fram till stängslet ännu. Men tror att de faktiskt kan komma överense om några dagar 
Jätte snyggt avdelat!
Skrubbade du burarna innan ordentligt så att det inte finns gamla dofter kvar av gerbil?
Jag skulle också ta ut alla hus, tunnlar etc. Meningen med delad bur är ju att gerbilerna ska vänja sig vid varandra och det kan ta längre tid ifall de ligger och gömmer sig större delen av dagarna.
Jadå absolut det gjorde jag, rengjorde innan alltså 
Det borde vi nog göra iofs, vi tänkte mest att ju mer yta deras doft hamnar på ju bättre. Men vi ska absolu testa att ta ut några av sakerna.
#6 Ja det är ju bra att deras dofter blandas men risken finns sen att de börjar bråka när de släpps ihop eftersom att de kan anse att vissa hus t.ex är deras egna och då jagar bort nykomlingen. Doften blandas ju i spånet men om en hane har doftmarkerat ett hus extra mycket så kan det ställa till problem sen. Dock vet jag inte hur sannolikt det är när de två yngre knappt är 8 veckor, men det kan ju vara bra att minimera riskerna för att det inte ska funka.
Att Kung Arne piper kan bero på att han är lite osäker och vill visa att han är liten och ofarlig så jag skulle tro att det är just Diesel och Tjorvas som kommer avgöra ifall det här funkar eller ej.
Hur går det nu med dem? 
Vi har plockat bort husen nu från pojkarna nu så vi ska se hur det går nu
Misstänkte också att Prins Arne piper för att visa att han är liten och ofarlig. Eftersom att både Tjorvas och Diesel har varit alfahanar i deras burar så tror jag med att det kommer avgöras av hurvida de kommer bra överense eller ej
Vi har satt ihop flickorna nu efter att de efter några timmar i delad bur inte visat någon tillstymmelse efter att bry sig om varandra, även när de sett varandra och varit bredvid burdelen i mitten. Direkt när vi hedde ner Lilla fröken Bell i burdelen med luktade de lite på varandra sen kröp de in i en kokosnöt och la sig tillrätta där. Vi ska hålla ett öga på dem under kvällen, men än så länge känns det skönt att det gått så bra 
Vi har även testat he ihop Prins Arne och Tjorvas, även det gick bra. Dock så piper Prins Arne när Tjorvas kommer i närheten, men jag tror det beror på samma beteende som när han var på samma sida som Diesel, att Arne vill visa att han är undergiven för Tjorvas. Vi ska ha dem i delad bur några dagar till så vi är säkra på att Diesel inte kommer kasta sig på Tjorvas så fort vi sätter dem i samma del.
Om det inte fungerade första gången som jag provade att he ihop Tjorvas och Diesel (de blev en boll), hur länge till ska jag försöka igen med att para ihop dem, och när ska jag sluta försöka?
#11 Du hade ju inte haft dem i delad bur mer än två dagar. Vänta kanske 3-4 dar innan du försöker igen, för säkerhets skull. Jag skulle nog fortsätta prova kanske… en och en halv-två veckor innan jag gav upp.
Du skrev i din andra tråd att du använde blomspruta för att få dem sluta bråka, det funkar kanske också, jag har aldrig provat :p Men annars kan ha ett par tjocka handskar redo så brukar det gå bra att sära på dem utan att bli halvt ihjälbiten.
Vi tyckte att det verkade som att Diesels beteende när Tjorvas var i närheten av avdelningen, men ack så fel vi hade.
Läste i en artikel/diskussion här på GiF att man inte ska prova att dela gerbiler som skapat en boll, därför använda vi vattensprutan istället. Dock skulle sambon min ha behövt ha på sig ett par handskar. Han blev rätt rejält biten i fingret av Diesel.
Vi får försöka igen om några dagar, och definitivt vänta längre än tidigare.
Kan det alltså gå att sätta ihop två gerbiler trots att de har rykt ihop innan?
Vi har märkt ett beteende hos Disesel när vi byter plats på gerbilerna. Det första Diesel gör är att direkt sabotera Tjorvas bo.
Är det här ett beteende som någon av er som har hållt på med ihopsättningar känner igen?
Han har även blivit mer hysterisk när han ser Tjorvas genom bursnätet i mitten.