Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 996 ggr
Zaphix
0

Hur ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två stycken gerbiler som är 4,5 år gamla nu. Hade föräldrarna men de dog och ungarna hade ett syskon till som dog i vintras. Så det är alltså två syskon kvar i familjen.

Jag trivs väl rätt bra med att ha dom boende hos mig. Tog hand om dom då de blev vanskötta och då var ungarna nyss födda, och sedan har de bott hos mig.

Har inge egentligt intresse av dom, men dom bor här och jag ser till att dom lever så bra som möjligt. De kommer sällan upp ur akvariet, men det är stort så de trivs bra där ändå.

Jag har inte riktigt haft koll på hur länge gerbiler egentligen lever, men har inte trott att de skulle kunna bli så här gamla.

Mitt problem är alltså att jag troligen ska flytta iväg till en folkhögskola som jag ska bo och plugga på. Flyttar jag kan jag inte ta med gerbilerna.

Jag har inte räknat ned att de skulle leva såhär länge utan tänkt att de nog dör snart.

Men om dom fortfarande lever till hösten, hur gör jag då?
Mina föräldrar har sagt nej till att ta hand om dom, och jag har ingen vän som skulle kunna göra det heller.

Att ge bort dom till en okänd känns lite taskigt eftersom de ändå borde dö snart.. Och flytta djur som bott med mig så länge känns även det taskigt.

Lär inte vara lätt att hitta någon som vill ha dom heller..

Hur skulle ni göra?

Om dom lever kvar under sommaren, är det då okej att avliva dom till hösten trots att de mår lika bra som alltid?

Känns jobbigt att avsliva dom också, för på nåt sätt har de blivit mina vänner nu när jag bor själv. Vill helst ta med dom. men det går inte.

Behöver råd!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

moawi
0

4, 5 år är väldigt gammalt för gerbiler. Med tanke på att en av syskonen redan gått bort så tror jag att de andra inte heller har så jättelång tid kvar att leva. Jag hade väntat till sommaren, och tills dess gosat med och skämt bort dem lite extra :) Njutit av tiden helt enkelt.

Om sedan t.ex. en av dem går bort och endast en är kvar till hösten, då skulle jag nog ta den som är kvar till Avlivning. Så att han får somna in utan att må dåligt av att vara ensam.

Men ingen kan såklart ta några beslut åt dig.
Lycka till och hoppas att det löser sig!

[Tassy]
0

men oj vad tufsiga de ser ut på bilden, var det bara tillfälligt? Den vita överst ser sjuk ut.

som ovan säger är 4,5 år väldigt gammalt, men de kan lika gärna leva något år till, så kan du inte ha dem kvar så omplacera dem till någon som är beredd att ta dem sista tiden, med vetskapen att de kan gå vidare vilken dag som helst. Glad

Zaphix
0

#1: Jag har redan beslutat att ta bort den som blir ensam kvar när en av dom dör, känns elakt att ha kvar bara en av dom när dom är vana att leva i flock.

Får nog avvakta och se..

#2: Är tillfälligt, vissa dagar ser de tufsiga ut, andra dagar hur blanka och fina som helst.  Vet inte vad det beror på dock, men de är friska och krya.

Men å andra sidan kan det ha varit den vita som dog sedan, hade två vita så vet inte vilken av dom som dog.. Såg exakt likadana ut.

Men frågan är väl om någon ens skulle vilja ta hand om två gerbiler som snart ska dö?

Känns på nåt sätt också taskigt att flytta på dom den sista tiden, men å andra sidan så klagar de väl inte så länge de har kvar samma akvarium som de bor i nu.

Min och Dackes blogg

ks.gerbil
0

vem var det.. var det livetskaniner som hade en omplacering nu eller?

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
0

#3 Ah, jo gamla gerbiler kan se väldigt skruttiga ut emellanåt, det känns igen. Har själv två gamla damer här just nu. Glad Skönt att det inte var någon fara med det.

Jag förstår ditt dilemma, men jag kan inte komma på någon bättre lösning just nu. Jag tycker inte det är ett alternativ att låta dem somna in, men det är min personliga åsikt.

Anne.K
0

Jag ser inte heller anledning till att avliva dom om man kan omplacera de till ett sista hem istället. Är de friska och krya tycker jag självklart de ska ha en chans att fortsätta leva. Men det är endast du som kan ta beslutet hur du vill göra. Jag hoppas det slutar bra oavsett vad du beslutar dig för. Men min personliga åsikt hade vart att omplacera dom till någon som har möjlighet att ge dom en bra fortsättning :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zaphix
0

Hur hittar man någon seriös som skulle kunna ta hand om dom?

Har tyvärr ingen vän som skulle ha någon möjlighet att ta hand om dom.

Min och Dackes blogg

ks.gerbil
0

men va det inte livetskaniner här på iFokus som hade en omplacerings hem?

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
0

Vart någonstans finns du Zaphix? Vi kan nog hjälpas åt att ruska fram något hem. Glad

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag finns i Sundsvall.

Men som sagt, blir inte aktuellt förrän i slutet av sommaren, om någon nu inte skulle vilja ta sig an pojkarna redan nu.

De är inte så välhanterade senaste åren, men de är trevliga och bits inte. Jag har väl inte engagerat mig allt för mycket i dom, men de mår bra och har ett bra liv trots att jag inte varit så social.

Vill någon ta hand om dom så bor de i ett akvarium som är 100x40x40 cm, men skulle man inte ha plats för ett sånt stort har jag ett mindre man kan få istället.

Vore väldigt bra om det fanns någon att ruska fram. :)

Dom heter förresten Simon och Jerry.

Min och Dackes blogg

[Tassy]
0

Om det inte löser sig innan det väl är dags, så kan dom bo här bara jag får hjälp med transporten. Det brukar alltid finnas någon på resande fot bara man är ute i god tid. Glad

Zaphix
0

Var bor du?

Vore jättebra att kunna ha dig som en backup-plan ifall jag inte hittar någon annan som kan ta hand om pojkarna. Skulle ju vara skönt att slippa avliva friska djur.

Min och Dackes blogg

[_hsleiufhbtv]
0

#8 nej jag har inget ompl.hem? :o det är väl clariz (stavning?) som har det. Skorpans ompl.hem hette det väl :)

[Tassy]
0

Jag finns i skövde, så det är ju tyvärr en lång bit bort.