Kön?
Jag tycker att det ser ut som en hane men vänta på någon som har mer erfarenhet av könsbestämmning än mig för säkerhets skull ^^.
Jag skulle också säga hane :)
I så fall har jag problem ..
Jag köpte Tjorvas för några månader sen nu. Köpte han då från djurbutik där de sa att det var en hane. Jag tog hem han och placerade ihop med mina två andra gerbilhanar. Dock, när de tyvärr gick bort pga sjukdom lät jag Tjorvas vara ensam ett tag för att vara säker på att han inte bar på samma virus.
När det gått några veckor var jag beredd på att köpa nya. Jag hörde av mig till en uppfödare. När jag skulle åka och hämta mina nya gerbiler började jag misstänka att Tjorvas var en hona eftersom jag inte såg skymten av bollar. Tog med Tjorvas till uppfödaren som sa att det var en hona, så jag köpte en hona som burkamrat till tjorvas. De har nu bott tillsammans några veckor.
Men om Tjorvas nu är en hane.. tja.. då vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Lilla fröken Bell är bara strax över två månader gammal
Hane :)
#3 Vad var detta för uppfödare?
Gerbiler blir könsmogna vid 8 veckor men om du har tur så har inte Bell hunnit bli dräktig så sära på dem direkt!
Hon har hållt på i många år, men till hennes försvar så hade tjorvas inga synliga bollar alls förrän någon vecka tillbaka.
Jo jag vet att det är farligt för en gerbilhona att bli dräktig för tidigt. Problemet är att jag har ingen plats för att skaffa två nya gerbiler för att både tjorvas och lilla fröken bell ska få nya kompisar. jag kan inte sätta ihop tjorvas med mina två andra pojkgerbiler för jag är rädd för att tjorvas och min alfahane i den buren inte skulle komma så bra överense. det är inte heller bra för gerbiler att vara ensamma, så kan inte heller ha tjorvas och lilla fröken bell isär och ensamma så pass länge så bell kan bli mogen för att bli dräktig
Till och med jag som inte kan se kön så bra ser att det är en hane, så den där uppfödaren som sa att det var en hona kan inte ha varit särskillt seriös…
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#6 Oavsett anledning så hade uppfödaren fel och då tycker jag att du ska lämna tillbaka Bell eftersom att du inte har plats för henne och skaffa en hanbebis till din hane. Hur du än gör så måste du i alla fall sära på dem nu!
Håll gerbilen vänd med huvudet uppåt och baken neråt vid könsbestämning hur många gånger ska jag behöva säga att alla gnagar-hanar kan dra in sina bollar 
Inget iilla ment mot dig det var ju inte du i det här fallet som gissade fel utan uppfödaren som borde veta bättre. Lämna tillbaka honan, hon är troligtvis inte dräktig ännu men det är dumt att vänta så sära på dem nu.
MvH Tsunamis
Har mycket att fundera på. Får sära dem ikväll och fundera på hur jag ska göra. Har hunnit bli fäst vid Bell.. Det känns dessutom hemst att låta Tjorvas gå igenom en till ihopsättning så här tätt inpå.
Men sära på dem ska jag göra redan ikväll
Känner mig helt rådlös.. hur skulle ni ha gjort?
Ja om du inte har plats för dem borde du antingen lämna tillbaka Bell till uppfödaren eller omplacera något/några av dina djur.
Verkligen tråkigt när det blir fel med kön och liknande :(
Det är som sagt inte ditt fel att uppfödaren såg fel. Har denne minsta heder i kroppen så tar hon tillbaka henne och ger dig en hane.
Men ja, har du fäst dig vid henne så får du ju köpa en kompis till henne och ha två burar helt enkelt.
MvH Tsunamis
#11 Jag skulle gjort så att jag lämnade tillbaka Bell. Det är jätte svårt när man fäst sig men hon är ju nyast och bättre att hon får komma tillbaka till sin uppfödare, precis som Tsunamis så anser jag att denne har som skyldighet att ta tillbaka Bell eftersom att h*n könsbestämde fel. Du kan ju försöka hitta en privatperson som tar henne men du vet antagligen mer om uppfödaren än någon potentiell köpare som kan dyka upp. Och sen finns det ju redan så många gerbiler som behöver hem så det kan ta ett tag att hitta någon som vill ha henne och man vill ju inte att hon ska sitta ensam för länge.
Dessutom så finns det ju fortfarande en liten risk för att hon är dräktig..
Alternativt så gör du plats och försöker ta dig tid för att ha hand om 3 burar.
För övrigt så tror jag inte att Tjorvas kommer ta någon skada av att få en ny kompis igen.
Vi har spekulerat nu fram och tillbaka. Jag vill inte gärna placera ihop Tjorvas och Diesel, då båda är alfar. Vi vill gärna ha kvar Bell, så vår plan är att byta ut Diesel, som är den gerbil vi har fått minst kontakt med, mot en hona och para ihop henne med Bell och sen Prins Arne med Tjorvas. Håller tummarna för att det funkar
#15 Sitter Diesel själv eller med Prins Arne? Hur gammla är Tjorvas och Prins Arne?
Om jag förstått rätt så sitter Diesel och Prins Arne ihop och är minst lika gamla som Tjorvas, dvs några månader och alltså könsmogna. Måste säga att det inte låter som en bra idé alls att splitta på ett par bara för att omplacera den ena och sätta ihop den andra med en annan hane. Speciellt med tanke på att risken finns att du aldrig får ihop dem pga deras ålder och då sitter du där med 3 burar i alla fall! Och måste dessutom skaffa kompisar till båe Tjorvas och Prins Arne.. Förutsatt att du funnit nytt hem till Diesel då.
Prins Arne och Diesel är bröder och bor i samma bur just nu, men de är inte lika gamla som tjorvas. Tjorvas börjar närma sig tre månader nu och Prins Arne och Diesel är lika gamla som Fröken Bell, de är nu snart två månader. Jag tänker att med tanke på Prins Arnes personlighet och Tjorvas personlighet tror jag att de skulle kunna gå att sätta ihop dem. Vi har planer att gå över till att avla fram småttingar senare mellan Fröken Bell och Tjorvas eftersom de har personligheter som går ihop väldigt bra, därför vill vi inte göra oss av med henne
I #6 skriver du att du inte har plats för fler gerbiler och ändå vill du alltså avla senare? Hur gör du då om du inte får sålt ungar och måste behålla flera? 
Anledningen till varför vi inte känner att vi har plats just nu är av lite olika orsaker, bland annat ekonomin håller inte för att skaffa oss två gerbiler till plus ett till akvarium och allt vad de innebär. Under väldigt kort tid har vi införskaffat sju gerbiler varav tre tyvärr gått bort prg sjukdom och olyckshändelse, därav varför vi fått köpa nya.
Vi håller just på att få ordning på vårt hus, så platsen är inte så mycket större nu än för de gebiler som vi har nu :) Men både jag och min sambo är väldigt intresserade av att senare om några månader avla från Tjorvas och Lilla fröken Bell, och när vi gör det kommer vi att ha mer ordning i plats i huset. Men just nu har vi saker nästan överallt.
#19 Dock var det ju först igår som det kom fram att Tjorvas är en hane så det kan ju inte varit en parning ni tänkt på länge.. Hade ni planerat att para någon av "honorna" med Prins Arne eller Diesel innan det?
Du får ursäkta att jag låter skeptiskt men jag tycker väl inte riktigt det är schysst att splitta på ett fullt fungerande par och ta risken att sätta ihop den ena med en annan.. Om du har otur så funkar det inte och så får du inte sålt Diesel. Då sitter du där med 4 burar med ensama gerbiler som du behöver skaffa kompisar till (dock går det förhoppningsvis smidigt att sätta ihop Prins Arne med Tjorvas om de är såpass unga). Bättre då att lägga avelsplanerna på is och skaffa en avelshona när ni har plats kan jag tycka.
Men du gör ju det du tycker är bäst, önskar dig och dina gerbiler lycka till!
Jag tänkte bara fråga om du har försökt sätta ihop alla tre hanar, jag vet att du har nämnt att Disel och Tjorvas är båda alfa men det kanske skulle vara värt ett försök att sätta dem i en delad bur eftersom att de inte är så gammal så har du tre hanar i en bur. istället för att behöva göra dig av med någon. Som nämnt förut så är det många gerbiler som vill bli omplacerade just nu verkar det som om man kollar på alla annonser här.
Vissa gånger fungerar det inte alls med tre men hanar är oftast mer godtagbara mot kompisar, självklart är det inviduellt.
Jessica_91, det är jätte bra att du kommer med synpunkter, det är orsaken till varför jag vänder mig till er på GiF med frågor när det händer sådana här saker för att få olika synpunkter som inte jag har tänkt på.
Ang parningen hade vi planerat att Prins Arne skulle paras ihop med Tjorvas och Lilla fröken Bell skulle vara "piga" till Tjorvas. Men nu när Tjorvas visat sig vara en hane blir istället parningen mellan Tjorvas och Bell när det blir tid för det.
Midgårds, vi var till uppfödaren nu iafton och fick en ny hona som vi ska sätta ihop med Lille fröken Bell så hon får en kompis. Imorgon ska vi börja med delad bur till hanarna och låta det ta så lång tid som det behövs för att det förhoppningsvis ska funka. Har också läst om att hanar går bättre ihop i grupp än honor så håller alla mina tummar för att det ska funka mellan dem, för det är den bästa chansen vi har just nu för att få det här att gå ihop.
Håller tummarna för att de ska gå ihop nu!
Det vore roligt om du hade tid och lust att lägga upp bilder på de små :)
Det är lite svårt att ta bilder på dem då de inte är stilla så mycket :) men här är en bild på ARiel iallafall, den nyaste i flocken 
Här är hennes framtida rumskamrat Lilla fröken Bell
Här är min andra alfahane, Diesel. Svårt att få en tydlig bild på han då han är svart i pälsen 
Här är Diesels bror, Prins Arne. Tyvärr fick jag bara en huvudbild av han då han håller sig mest inne i huset nu vid delade buren
Bara för att en gerbil startar bråk eller beter sig bråkigt behöver inte alls betyda att den är alfa btw.
MvH Tsunamis
Nej det är ju sant. Varför jag kallar just Diesel för alfa är för att han är den av han och Arne som är mest frammåt, som gräver mer, styr och ställer mera än Arne och, nog för att det nog inte avgörande men i jämförande med Arne så han är har en större kroppsbyggnad än Arne och är ett riktigt muskelpaket
Så afla eller inte, så är det definitivt han som bestämt i buren med han och Arne
Men tack för påminnelsen! 
Efter två dagar i delad bur där vi har flyttat dem fram och tillbaka flera gånger varje dag, provade vi idag att sätta ihop Tjorvas och Diesel i samma bursdel. Det gick inte alls bra. Efter bara några sekunder hoppade Diesel ihop med Tjorvas och de skapade en boll. Med hjälp av en vattenspruta fick vi isär dem.
Arne har inga problem varken att vara med Diesel eller med Tjorvas. Vi tänker vänta några dagar till, men jag vet inte..
Flickorna går jätte bra tillsammans, trots att de är lite blyga båda två.
Hur länge kan det gå innan man vet att en ihopsättning inte kommer att fungera?