Träakvarium, går det?
Har blivit nyfikna på dessa underbara djur, och skulle vilja ha ett par om några år när mina älskade dvärghamstrar gått bort. (I nuläget känner jag att jag inte har tid för fler djur, vill inte riskera att dvärgarna mår dåligt pga av för lite umgänge)
I alla fall, så bor jag hemma och jag tvivlar starkt på att mamma har lust att låta mig köpte ett nytt akvarium och sådär. Idag såg jag dock att vi hade kvar ett akvarium sen jag var liten, brukade ha grodor där i (var så liten att jag inte insåg att man inte får ha vilda djur i akvarium). Detta akvarium har dock tre sidor av trä, det är enbart framsidan som är av glas. Det är dessutom målat, och färgen flagnar ganska rejält. Akvariumet har stått oanvänt utomhus i ett par år nu. Tror ni det skulle gå att ordna så att akvariumet blir okej för ett gerbilpar att bo i? Om man skrapar bort färgen och sådär. Eller går det inte att ha av trä, gnager dom sönder den då? Tror inte att det finns några direkta kanter att bita på. Vet inte måtten på akvariumet i nuläget, men är ganska säker på att det är större än vad som är minsta mått. (Eftersom jag haft vatten i akvariumet så vet jag att det är tätt, ifall det spelar någon roll)
Vad tror ni om detta?
//Jessie
Hm, det är väl tveksamt kanske… Du får ju slipa bort färgen såklart först och främst. Men de lär ju ändå kissa på trät så det lär nog kanske inte lukta så gott efter ett tag. Och vissa gerbiler verkar besitta förmågan att gnaga på helt plana ytor ändå… Det jag tänker är väl om du kan sätta dit glasskivor över trät, åtminstone en i botten.
Nej det behöver inte vara tätt.
Varför vill inte din mamma att du skaffar ett akvarium? Om det handlar om pris så kan man göra riktiga kap på exempelvis Blocket. Har du dessutom gott om tid på dig innan du skaffar gerbiler så kan du ju vänta tills det dyker upp något riktigt bra. Har du tur kan du hitta, låt säga ett 200-liters, för några få hundra. Jag köpte ett 140 liters med ställning för 500 på blocket, och det var ändå rätt dyrt enligt mig.
Det är väl mest pengar och plats antar jag. Har dock inte pratat med mamma om detta, eftersom jag i nuläget har nog med hamstrarna. Kan hända att hon är helt med på att köpa ett akvarium också. Men det känns som att hon kommer reagera "Men du har ju redan tre burar, varför ska du ha ett akvarium?"
Fast eftersom den är tänkts som akvarium åt fiskar, så bör den ju inte dra åt sig kisset? Och eftersom man har mycket spån, då borde det väl dra åt sig kisset mer än vad träet gör, eller? Finns det någon olja eller så som är ofarlig för dom som man kanske kan olja med, så att träet inte drar åt sig kisset? Typ matolja?
//Jessie
#2 Ja det har du ju rätt i förstås, tänkte inte på det… :P Men då kanske träet är sådant att det är svårt att gnaga i också, om det kanske är behandlat eller så. Du kan ju prova att ha gerbiler i, funkar det inte så kan du ju försöka lösa det med glasskivor, nytt akvarium eller annat.
Med lite tur så kanske de aldrig ens rör träet :)
Nja, de brukar gräva sig ner till botten, och då kan de ju kissa där. Men det borde ju inte vara några problem eftersom träet måste ju tåla vatten.
Kan ju ändå inte skaffa gerbiler än på nått år, ville mest kolla om det skulle kunna funka. Men får väl se vad jag tycker då, och vad mamma säger om det. Men tack för svaren! (:
//Jessie
Min hemmabyggda bur är av 3 (4 med bottnen) sidor trä och en sida glas, funkar utmärkt! Finns några kanter att gnaga på men han har inte rört den alls.
#6 Kul att höra att det funkar, vore ju praktiskt att kunna använda det akvariumet som ändå bara står istället för att köpa ett nytt. (:
//Jessie