Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 3397 ggr
Clariiz
0

Vad har era gerbiler ätit idag?

Den är "leken" har funnits på flera andra iFokus sidor, kanske även här.
I fall, meningen är att man varje dag ska skriva vad man gett sinda gerbiler utöver torrfoder och vatten.
Man kan då få tips av andra samtidigt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

I har mina gebriler fått pannkaka och gurka.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag har mina gerbiler fått vanlig basblandning

[Jessica_91]
0

Mina har fått lite ärtor från trädgården :) Själva skidan var dem inte intresserade av men själva ärtorna var mycket uppskattade!

Clariiz
0

Igår blev det barnmat, vattenmelon och ärtor.
Idag blir det välling och ärtor.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har Lilly fått skala fram sina ärtor själv ^^

Clariiz
0

Igår blev det barnmat, ärtor och knäckebröd.
Idag ska de bara få torrfoder :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

cecilia34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag har mina fått buffe´, men färskpotatis, gräna ärtor, majs, broccoli och sen blir det äpple också. Mums tycker de =)

[Jessica_91]
1

#7 Vilken lyx :D

Idag fick tjejerna färska blåbär Glad

Clariiz
0

#8; haha, det såg uppskattat ut! ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#9 Haha jodå, det slank allt ner ;D

League
0

Tomat och persika är tydligen en hitt :) Min hane var helt nedsölad på bröstet en stund :P

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Pannkaka. Jättemumsigt!

[Jessica_91]
0

Hallon idag ^^ Tycker dock det ser ut som att Iris mumsar på ett hjärta xD

moawi
0

Igår blev det jordgubbspuré och mosat ägg från min morfars hönor. Dock var det mest jordgubbspurén som gick åt, haha, gottegrisar ;)

Anne.K
1

#13 hehe, din bild är väldigt passande nu i halloween tider :P ser riktigt brutalt ut ju.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
0

#15 Hahaha Zombie-Gerbil of DOOM!

Anne.K
1

#16 haha, typ :P bara photoshoppa den lite och ge den lite kuslig stämning så har man ett vykort att skicka till familj och vänner ;D

Ninnelille
0

Mina har oxå fått blåbär, självplockade från ön i somras - inga avgaser alls eller något! :D super!

ks.gerbil
0

Mina har fått lite barn mat men när jag provade med fingret så nafsade de :P mer har de fått björnbär och hallon. Mamma tog hemm massor av fryst frukt igår vet inte ens varför :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
0

13- jag tycker du borde vara med i höst gerbilen med den fina bilden :) på hösten har man ju halloween med :) (synd att det inte fanns en halloween fototävling annars hade du vunnit ;)

Wand
0

Inget ännu, de får mat på kvällen. Oskyldig Idag ska de få gröt med ägg faktiskt! Utöver sitt basfoder såklart. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Anne.K
0

Igår fick pojkarna här lite ägg att smaska på, och idag har dom bara fått basfoder och lite godis mutor i form av solrosfrön ;) måste ju fjäska in mig lite hos killarna nu så att dom vågar vara med mig :)

ks.gerbil
0

idag fick mina lite broccoli.. uff lyckans er att era gerbiler gillar ägg mina hatar det de bara springer iväg när dem bara luktar på den :P

Wand
0

#23 Ett smart sätt att ge dem ägg är att göra havregrynsgröt, och precis då du tar ur gröten ur micron så knäcker du ett rått ägg i gröten och rör om tills äget stelnar(det "kokas" av värmen). Då får de i sig det nyttiga i ägget utan att känna den "äckliga" smaken och lukten. Flört I alla fall mina gerbiler älskar gröt!

ks.gerbil
0

hmm vilken smartis du är ;) mina älskar gröt så det kommer att funka jätte bra! men vad menar du att du tar ut den från micron?

Wand
0

#25 Vad bra, då går det nog superbra! 

Ja, jag brukar göra min gröt i micron. Jättelätt och snabbt!

1 dl havregryn och 2 dl vatten, 1½ minut i micron (men man ska öppna och röra om efter hälften av tiden ungefär och sedan stoppa in igen tills tiden är slut) och sedan är det klart!

Detta blir dock väldigt mycket, jag har ju 11 gerbiler + 4 hamstrar som ska ha mat, därför får jag göra en stor tallrik. Man kan halveta det om man vill, men då får man se till att ta mindre tid i micron med, annars sprutar det gröt överallt (har varit med om det själv…. Oskyldig)

isafisa
0

Min kille som sitter ensam har fått prova lite majs idag, han slickade lite på ett majskorn men sen var han inte så intresserad ;) Han är inte så mycket för färska saker :)

ks.gerbil
0

hihihi! det finns gerbiler som inte tycker om ägg och andra som inte tycker om majs ;)

gillar din ide dock gillar jag gröt så det som blir över (mycke) om jag gillar det så klart då det kan bli äckligt med ägg i men kan annars komma på ett sätt så att jag kan ta ägget i sen.

moawi
0

Idag gjorde jag lite, lite havregrynsgröt i micron, och så mosade jag i en äggskiva som blev över från frukosten. Men nej, usch, ägg! tyckte gerbilerna och dissade min fina rätt totalt.

Så nyss gjorde jag en ny gröt: havregryn, vetegroddar, lite krossade linfrön samt lite mandel och russin. DEN var populär däremot! Speciellt hos Theo, han har stått lutad över matskålen i flera minuter nuFlört Både han och jag kan rekommendera den till er andra! Det är bara att lägga lite havregryn och annat smått och gott i en liten kopp, och så häll i lite vatten på det. Svisch in i micron, sen färdigt!

Tidigare i veckan blev det ärtgroddar, också det en favorit Glad

ks.gerbil
0

hihihihi…. mina tycker så mycke om gröt så de bryr sig inte om ändå finns ägg i :P

mina åt lite xtra musli mer än basfodret.

moawi
0

#30 Jo, det var så jag tänkte, att jag kunde lura i dem lite ägg på samma sätt som #26 (fast med kokt ägg), men nejnej. Bortskämda gerbiler ;)

[h-malm]
0

Varför ger ni era gerbiler människomat, som pannkaka och barnmat?? :p

Wand
0

Idag har mina gerbiler fått grönsallad, färsk broccoli och röd paprika. Cool Grönsallad är en storfavorit bland både hamstrarna och gerbilerna har jag upptäckt!

Wand
0

#32 Just pannkaka lär väl inte vara bra då det innehåller salt och mjölk vilket är dåligt för gerbiler, men barnmat kan ju vara bra sålänge det innehåller saker som gerbiler behöver, som kött, potatis, pasta, ris, ärter, osv. 
Och sådant ingår i deras kost.

[h-malm]
0

#34 Okej. Jag vet inget om gerbiler så :P

Wand
0

#35 Okej, en sak värd att nämnas är att alla djur är laktosintoleranta, så man bör aldrig ge något djur mjölkprodukter sålänge det inte är laktosfritt. Glad

ks.gerbil
0

33. ajaj med paprika! det är som vanligt att gerbiler blir dåliga i magen .

[h-malm]
0

#36 Jaha okej =)

Wand
0

#37 Jag har faktiskt aldrig hört det någonstans, fick en varning för paprika häromveckan men har försökt kolla upp det och inte hittat något. Obestämd Vet att paprika kan vara känsligt för många smådjur om det är grön paprika, men röd är mild och går bra för deras magar. Men vet inte om det kanske gäller gerbiler också!

ks.gerbil
0

det jag har hört är: ej paprika stenfrukter eller annat stark och syrlig mat :?

moawi
0

#34 Såvitt jag vet så är det okej att ge pannkaka trots laktosen, det är tydligen inte så mycket att det är farligt. Salt brukar jag inte ha i pannkakorna, men om man har det så antar jag att det är så lite och så utspätt så det kan väl knappast vara någon fara?

Mina har då fått lite pannkaka några gånger, och, ja, de lever och mår finfint ;)

Wand
0

#41 I pannkakor är det ju nästan bara mjölk?! Förvånad Annars vet jag inte vad för pannkakor du brukar göra. Flört Och då det kommer till saltet så ger jag inte något som innehåller salt till varesig hamstrarna eller gerbilerna, i deras basföda får de sådana saker och de ska inte ha tillägg av det, så förstår inte varför jag då skulle göra det när det finns andra saker som de tycker lika mycket om. Glad

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#34 mina får pannkaka. Kan ju delvis bero på att jag är laktosintolerant så maten är 100% fri från laktos (därför är gerbiler så bra djur för mig :D) och har aldrig märkt att mamma slänger i salt? Kanske hon gör, men isåfall ytterst superlite.

Anne.K
0

Idag får mina gerbiler bara basmat , igår fick dom smaska på små äpplerutor som jag skärde till dom :) (sött äpple såklart)

Wand
0

#43 Salt finns i all mat, t.o.m i gröt. Det blir ingen smak på maten annars. Så det är antagligen salt i pannkakorna! Sedan hur mycket vet man ju aldrig.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Hm, jo de har du ju rätt i. nu måste jag ta reda på de. Vill ju inte ge älsklingarna något för salt.

AnneN
0

Saltet i pannkaka brukar inte vara några stora mängder, tex så ser mitt pannkaksrecept för ugnspankaka ut så här:

4 ägg
1 liter mjölk
7 dl vetemjöl
ca 1-2 tsk salt

Så jag tror inte den extremt lilla mängd salt en gerbil får i sig av en liten pannkasbit är något farligt, det är ju knappast så att man ger dem hela pannkakan Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Precis, men ska ändå kolla upp exakt hur de ligger till :)

ks.gerbil
0

men håller ni andra med att det är ajaj till alla sorters paprika? för annars kan jag tilägga den till listan aav färskfoder.

moawi
0

#42 Hm, jag vet inte. Det är ju rätt mycket mjölk, men det har aldrig vart nån fara här ändå, och jag har alltid hört att det är okej. Men som sagt, jag vet inte.

ks.gerbil
0

halooo? någon som svarar på min fråga????

[Jessica_91]
0

#51 Ta det lugnt, om någon känner för att svara så gör dem det. Flört

ks.gerbil
0

hihihi…förlåt. lite för ivrig :P

moawi
0

Idag kände jag mig lite extra kreativ när jag serverade saltfri havregrynsgröt med lite mosad banan och pressade vindruvor.

Det verkade vara ruskigt omtyckt då de hängt över matskålen en bra stund nu :)

[Jessica_91]
1

#54 Låter som en riktig delikatess ;)

[Jessica_91]
1

Idag har tjejerna fått ägg, dock var det ingen som ville ha förutom Lilly och Iris, tydligen bara vitan som var god ^^.
Egentligen är det nästan bara Lilly och Iris som äter någon färsk mat alls, de andra ratar det mesta. Broccoli funkar hos Pandora och Lea men inget annat, samma med Gimli och Ciara. Får slå på stort och börja experimentera nu så jag hittar något dem vill ha.

Igår fick tjejerna (så klart bara Lilly och Iris som ville ha) en liten bit bröd som mormor gjort. I stort sett inget vitt mjöl alls, bara såna där nyttiga grejer (rågmjöl osv) + frön och torkad frukt i. Det var tydligen väldans gott enligt tanterna Skrattande

Ger dem inte bröd annars men tänkte de kunde få en liten smakbit i alla fall.

Smullis
0

Idag fick mina gossar bebismat och äpplebitar :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

ks.gerbil
0

puttar upp tråden heheh..

mina fick en mini bufe med päron (vänster) äpple (mitten) och mammas äckliga sörja (bara vatten och grönsaker höger)

ks.gerbil
0

mums säger dem

ps. plast röret har jag bara i för jag skulle leka lite med dem och försöka träna den nya tricket ;)

[_hsleiufhbtv]
0

Idag har mina fått havregrynsgröt med mosad banan och lite blåbärspuré, uppenbarligen oemotståndligt hos Tummelisa och obbe, dom har trängts vid matskålen i en kvart nu haha :*

Clariiz
0

Igår blev det kokt potatis och knäckebröd. får se vad det blir idag :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ks.gerbil
0

60# naww va gulligt :*

deleteduser
0

Glenn och Puck fick idag vanligt torrfoder och en bit broccoli. Stella och Fia fick barnmat och kattmat blandat med det vanliga torrfodret. (Fia är dräktig, därför fick dom annorlunda mat. I vanliga fall ger jag alla gerbiler samma mat)

ks.gerbil
0

hehe vi kom precis hem från coop och de fick provsmaka jorgubb men de gillade den så mycke så jag lämnade den i buren (tänkte jag skulle ha den imorgon)

ks.gerbil
0

okej nu ska vi se… i förgår fick de gröt igår fick de lite persilja och idag fick de en liten bit knäckebröd fast den va inte poppis :P

ks.gerbil
0

hehe.. idag gäggade jag ihop hallon, jordgubbar, blåbär, björnbär och liite banan (och lite vatten) det blev faktiskt ganska lyckad gerbil barnmat Skrattande och de bet nästan av mitt finger när de fick provsmaka Tungan ute