Sa att jag skulle sluta med gerbiler..
Men nu när mina börjar komma upp i ålder (den äldsta är 6) och jag inte har mycket tid kvar med dom, inser jag att jag aldrig kommer kunna sluta med mina pälsbollar.. Jag kommer kanske inte ha 20-talet gerbiler längre, men iaf i två burar. så när dom dött ut (låter jättebrutalt jag vet) så tror jag att jag ska införskaffa mig nya. Funderar på en stor hanflock i mitt stora 375L, ca 6-7 stycken. Tror ni det blir för litet då? Dom får daglig utevistelse i mitt rum, eller i hela huset såklart. Och i mitt 160L ett par, antingen honor eller hanar. Är mest förtjust i hanarna faktiskt så det blir väl ytterligare hanar där. Men jag vet inte. Har fått uppfattningarna om att hanarna blir mysigare men jag vet inte varför haha ;) Men tror ni att en så pass stor hanflock skulle funka bra? Har aldrig haft så stor grupphållning innan därav frågan.

Jag har aldrig (?) hört talas om en så stor hanflock som man inte tillslut fått dela på :( Men jag skulle gärna vilja bli "motbevisad" för det hade varit hur kul o mysigt som helst med en sådan flock :)
Jag har inga exempel på det heller tyvärr. Alla grupper jag sätter ihop de funkar fint ja, men jag har för avsikt att avla så jag delar på dem när de är redo att paras. Runt vid 6-9 månaders ålder. Om de hade kunnat funka bra ihop hela sina liv det vet man ju inte då.
Jag hade 7 BEW i en och samma låda, blev lite oroligt när pappan gick bort men inget bråk utbröt. De var väl ihop ca 10 månader tills de delades upp för avelsmål.
Men det finns ju de uppfödarna som avlar för att ha dem i stora grupper. Sett nån tysk eller polsk uppfödare, körde bara agoutis, och ville hellre fokusera på harmoniska grupper. Foto på 15-17st eller så
Förvisso är de avlade med viltfångade djur men ändå. Det är ju så här de funkar. Men det är ju en himla skillnad att ha ett avelspar som får ungar och kolonin får bo kvar än att ha grupper av bara 1 kön.
http://ulmer-rennmaeuse.de/wp-content/uploads/2012/01/grossgruppe.jpg
MvH Tsunamis
#1 får se om någon annan har haft något liknande, jag har ju en flock på 4 just nu - en pappa med hans tre söner och de är otroligt tajta. Har aldrig någonsin blivit bråk. Därför jag vill ha en stor flock, jag älskar sammanhållningen i gruppen och de tar hand om varandra på ett helt annat sätt. Han i djuraffären där jag praoade, var hundra procent gerbilmänniska och han hade haft en enorm flock hanar i ett 900L vilket hade funkat utmärkt enligt honom. Men jag vet som sagt inte..
#2 Gud vilken mysig bild! Men tror du att det skulle funka? För mina fyra hanar funkar utmärkt ihop. Jag hade en grupphållning ett tag på 7 gerbiler, men särade på dom, precis som du, när dom skulle avlas på. Men om alla är bebisar eller syskon från början, borde det inte gå då? Kanske är helt ute och cyklar men det är min dröm nu när jag lagt ner aveln helt ;)
#2 nej vilken härlig gerbilbild :D ser verkligen urmysigt ut med den gigantiska gerbilhögen 
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Kunde inte låta bli att spara bilden, så nu finns den i min mobil (a)
#4 testa tycker jag du ska göra. Syskon eller inte har inte jag märkt någon skillnad, kanske de blir mer harmoniska om en av dem är äldre ä de andra (han blir ledare) men sen när han går bort kanske harmonin försvinner. Men om du har ett stort akvarium och om de sen inte kommer överens så kan du ju enkelt dela av det så det blir två mindre grupper.
MvH Tsunamis
#7 jag är väldigt sugen kan jag säga.. Om jag sparar mitt 160L tomt så går ju det att använda som extra om dom behöver säras på. Likaså kan jag dela av 375L också. Så har plats att dela upp om det inte fungerar. Jo det där med en äldre märks tydligt här. Min sexåriga gubbe bor ju som sagt med hans tre söner och han är utan tvekan den dominanta. Såg nyss på bilden att där ligger en liten bebis längst till höger, urgulligt! :*
om 4 funkar tillsammans så varför inte 5 eller 6? :) Tycker absolut du kan testa!
Vore riktigt fint med bara agoutis ;)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#9 är verkligen sugen på det när mina pojkar inte finns längre.. :( ska nog ta och testa, har ju som sagt burar som kan fixas åt dom isåfall. Hade varit enormt mysigt och skoj tror jag! Haha jo.. Men jag ska se skillnad på alla också ;)
Och om jag gör så, och allt funkar ska jag göra en riktigt snygg bur åt dom! Hela 375L ska vara hundra procent naturligt, sand i hela akvariet, träd och sånt skoj! Ungefär som en musbur som är naturligt inredd, och under det stora akvariet ska det lilla på 160L va, och fyllt med spån så dom får sina grävmöjligheter också såklart! Och tänk att endast ha agoutis där då.. Blir inte bara kul utan gudomligt snyggt! Nej nu ska jag tänka realistiskt och inte fantisera och drömma så mycket ;)
Tror inte dom skulle uppskatta det så mycket. MYCKET bättre att göra 375 L grävdel och 160 L med "naturlig miljö…"
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#12 det jag menade, självklart ;)
Jag har även gjort som dig och Patricia att jag hade 7st hanar i ett stort akvarium men de satt så max ett år innan jag särade på dem för avel. Men under tiden fungerade det jätte bra.
#14 SÅ du tycker också jag ska prova? :)
#15 Jo det tycker jag :) det verkar ju som att du redan har en plan om att spara burar ifall det inte skulle funka så det kommer nog gå bra :)
#16 Då tycker alla det hittills, då vågar jag nog minsann :D Frågan är bara att få tag på bebisar sen. Inga uppfödare i Skåne nämligen..
Tycker det är en självklarhet att spara burar inför ett sånt här "experiment".
Om du kan ordna transport från Göteborg igen så kan du säkert få en drös med ungar härifrån 
MvH Tsunamis
#18 Jag har massa kaninhopparkontakter så det är nog inte omöjligt, vi kaninhoppare är enormt hjälpsamma
Tävlar i stättared ibland också, inte så extra lång bit att ta mig till gbg därifrån heller.
VIll mer än gärna ha bebisar av dig! Onyx och obbe är urhärliga! Speciellt obbe, så jäkla charmig skruttgubbe