Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1948 ggr
Anne.K
0

Angående avmaskning

De flesta uppfödare avmaskar ju sina gerbiler innan de säljs till sitt nya hem.

Min fråga är, vad är det för maskmedel man använder till gerbiler? Och vart köper man det?

Och för och nackdelar med att avmaska gerbiler fast de inte har synlig mask?

Hur ofta avmaskar ni era gerbiler?

Enbart när gerbilen ska någonstans eller även annars också?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Ninnelille
0

tass! :)

moawi
0

Axilur avmaskningsmedel för hund och katt 50 ml använder man. Det finns på apoteket.

Symptomen för mask är mycket svåra att upptäcka, om de ens går att upptäcka alls. Så att regelbundet avmaska är väldigt bra. Även fast gerbilerna inte har mask så är det inte alls farligt för dem att bli avmaskade. Det kan kännas tryggt att veta säkert att ens gerbiler inte har mask när man är färdig med behandlingen.
Nackdel skulle väl vara att det är ganska tidskrävande.

Jag avmaskar mina en gång om året, i januari, enligt SGF's rekommendationer. Dock har jag inte avmaskat det senaste året då jag inte tyckte det var nödvändigt, med tanke på att mina två gerbiler bara varit hemma utan att träffa andra gerbiler alls, och då tyckte jag att det var onödigt. Nu till vintern ska jag dock avmaska, med tanke på att jag har två nya gerbiler.

All info du behöver hittar du på gerbilforeningen.se, där står allt klart och tydligt både om masken men också exakt hur du går tillväga. Ett tips är att skriva ut texten och spara.
(Kanske också ge till framtida köpare om du känner för det. Fast då kanske det är bäst att fråga SGF om lov först?)

Tsunamis
0

Jag avmaskar mina en gång om året och om jag åker med djur till en utställning(det brukar bli ganska sällan) så avmaskar jag även dem när jag kommit hem och håller dem avskiljda från mina andra ett litet tag.

Jag har goda kontakter med en vetrinär så jag får utskirvet Stronghold när jag behöver det. Stronghold är inte registrerat att det tar springmask(rundmask) men det är effektivt mot det också med tanke på hur Stronghold är verksamt mot mask, larver och ägg. Fördelen med Stronghold är att det är verksamt i 30 dagar så du behöver bara dosera en gång. Axilur har nackdelen att du måste dosera flera gånger. Men har man bara 1-2 burar så funkar det ju att använda. Lite jobbigare är det med 15+ burar Flört

Mask i sig är inte dödligt för gerbiler att ha mask och vara symtomfria. Men om gerbilen blir sjuk eller immunförsvaret går ner det är då det kan gå så illa att de tom. stryker med.

MvH  Tsunamis

[Tassy]
0

Jag avmaskar inte, då jag varken ställer ut eller föder upp länge. Följde avmaskningsreglerna så länge jag var med i SGF, men personligen anser jag det högst onödigt med avmaskning. Jag har hört om en enda gerbil som dött av mask, däremot har jag inte sett en enda gerbil ta emot maskmedlet utan att se ytterst plågad ut..

Anne.K
3

Det jag känner angående att avmaska regelbundet är att då blir väl maskarna reistenta till slut? Skadar det då inte mer än hjälper?

Anne.K
0

Resistenta ska det ju stå :P svårt att skriva från mobil :P

Tsunamis
0

Jo det är ganska onödigt om man inte har en större mängd djur och/eller tar in nya ganska ofta eller går på många utställningar.

MvH  Tsunamis

Anne.K
0

Ah okej :) Men bör man avmaska gerbilerna varje gång man ska ta hem nya? oftast brukar ju de som kommer vara avmaskade redan, men behöver man även avmaska dom man redan har hemma när man tar in nya djur?

jule
0

Jag avmaskar inte heller längre eftersom jag inte föder upp och gerbilerna bara är hemma hos mig.

Men måste påpeka att jag vet om ett antal fler än en gerbil som dött av mask. Har "bara" haft en enda hemma hos mig däremot som jag vet dött av mask (den obducerades).

moawi
0

#3 Det där Stronghold låter ju verkligen bra. Går det inte att få tag på utan "specialkontakter"?

Tsunamis
0

#10 jodå du kan alltid höra med en veterinär om de kan skriva ut det. Det används främst på hund och katt men ganska många smådjursägare använder det på sina för diverse löss och maskangrepp. Så det gäller att få tag på en veterinär som är villig att skriva ut det på smådjur. Du kommer förmodligen behöva ta med gerbilerna för ett besök och förklara vad du ska ha det till så du får betala kostnaden för ett besök, så några hundralappar där. Kan hända att du får förklara att mask på gerbiler inte direkt syns(de flesta veterinärer kan knappt något om smådjur) och förmodligen undvika att säga att du gör det årligen. De flesta veterinärer brukar inte gilla att man gör sånt. Inte så konstigt kanske. Stronghold går för övrigt inte att överdosera du kan googla på Stronghold och möss så kan du läsa om det(finns en del på mus.ifokus)

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
0

vad betyder obducerades? :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Anne.K
0

#12 det är typ en operation man gör efter att djuret har dött för att finna dödsorsaker med mera :)

ks.gerbil
0

jaha :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

moawi
0

#11 Varför gillar de inte att man avmaskar årligen?

Tsunamis
0

# I likhet som #5 säger så brukar de inte tycka om att man medicinerar i förebyggande syfte för den risk att maskarna blir resistenta m.m. men att använda medlet en gång årligen är för mig inte i onödan. Men de kan ju tycka det. Just pga att masken inte syns eller att dne direkt syns på gerbilernas allmäntillstånd.

Ville bara säga att det är så väldigt få gerbiler som blir obducerade så dödsorsak maskangrepp blir verkligen inte fastställt särskilt ofta. Gerbiler har ju en ganska kort livslängd överlag så därför brukar inte folk har för vana att obducera. Men jag tycker det är lite synd när djuren dör av något man hade kunnat förebygga genom avmasking någon gång ibland. Eller hur? Bara min generella reflektering över det hela. Visst är avmaskning i onödan inte bra för dem men man kan nästan säga att i princip alla gerbiler faktiskt bär på masken. Inte alla dör nödvändgtvis av den. Men det är ju rätt synd när de faktiskt gör det.

Så vad ska man göra - strunta i den och hoppas gerbilerna har en skaplig livslängd i alla fall och förhoppningsvis inte blir sjuk och på så vis tar maskarna över pga försvagat immunförsvar & de försökar sig okontrollerat och tar livet av gerbilen?

MvH  Tsunamis

moawi
0

#16 Jaha, då förstår jag.

Håller med dig.

[Jessica_91]
0

#16 Av ren nyfikenhet, vad kostar en obduktion av en gerbil?

jule
0

#18 Det är nog väldigt olika. Jag gjorde det via gerbileföreningen hos den veterinär de har kontakt med och just då tog hon bara 50 kr. Som jag förstod det ville hon och föreningen gemensamt lära sig mer om gerbiler och dödsorsak. Går du till en "vanlig"  veterinär kan du säkert få betala några tusen för det.

Anne.K
0

Men bör man avmaska gerbilerna varje gång man ska ta hem nya?

oftast brukar ju de som kommer vara avmaskade redan, men behöver man även avmaska dom man redan har hemma när man tar in nya djur?

Och när man har leveransklara ungar och avmaskar dom innan försäljning, ska man även då avmaska alla gerbiler man har hemma eller räcker det att bara göra det på de ungar som ska flytta?

[Tassy]
0

#20 nej. Om den nya är avmaskad så behöver ingen avmaskas. Tar du in en ny som inte är avmaskad så sätt den i karantän i annat rum medan du avmaskar.

Enklast att avmaska ungar är att avmaska mamman medan de diar, då blir de också avmaskade "på köpet".

Anne.K
0

#21 ah så bra :) tack för ditt svar. Har kliat skavsår i håret med dessa avmasknings funderingar :P .

jule
0

#21 Jag är inte helt säker på om det rekommenderas längre om jag ska vara ärligt :/ Enligt SGF menar jag då. Jag vet att de sa att det var ok på uppfödarkursen 2008 men någon gång under 2009 tror jag de ändrade de rekommendationerna.

Som jag förstår det är det inga problem att ge till diande hona men att det är tveksamt om medicineringen har effekt på ungarna.

[Tassy]
0

#23 Tack för uppdateringen, bra att veta. Glad

en hypotetisk fråga:

Om bägge föräldrarna avmaskas strax före parning, så borde väl risken vara obefintlig att ungarna föds med mask? (Försöker tänka ut ett scenario där man slipper avmaska ungar).

Anne.K
0

Puttar upp denna tråden lite, med en fråga igen angående avmaskning.

Hur tidigt ska man avmaska gerbilungarna? (jag får ju eventuellt små ungar snart så börjar kännas aktuellt hos mig)

moawi
0

#25 Det lättaste är om du avmaskar föräldrarna samt andra gerbiler du har innan, har jag lärt mig av Patricia :) Då finns det ju ingen mask i omlopp så att säga. Men nu är det väl lite sent att göra det kanske (om du nu inte redan gjort det förstås), så då får du väl avmaska alla gerbiler samtidigt sen.
Vet dock inte hur gamla ungarna ska vara… Det säkraste är väl i så fall om du gör det strax innan de flyttar hemifrån vid 5-6 v ålder. Men skickar över frågan till någon annan som kan svara säkert :)

Midgårds
0

#25 & 26

Håller helt med dig Moiz och Patricia då ;) Det är bäst att föräldrarna blir avmaskade innan ungarna föds.

Det är väldigt svårt att säga en ålder men jag vet djur som har dött när de har varit 6-7veckors åldern av tarmvred under avmaskningen. Troligen har de haft mask och deras små magar klarade inte av att få ut alla döda maskar. Men för vissa har det fungerat utan problem.

Anne.K
0

Föräldrarna har dock inte avmaskats då jag inte trodde det behövdes eftersom de avmaskats innan de flyttade till mig. Men om jag avmaskar honan nu innan hon föder tar det på ungarna då? Eller är det bara för mig att vänta nu tills ungarna blivit födda och lite äldre?

Midgårds
0

Om du inte har tagit in djur som är oavmaskade, låtit dem hälsa på oavmaskade djur eller andra gnagar arter som är oavmaskade så borde du i princip inte behöva avmaska dem. Det får ju bara mask om de vistas i närheten av andra djur med de.

Men om det har varit så så borde du kunna avmaska honan nu utan att de borde störa tycker jag. Dock vet jag ju inte säkert hur det påverkar ungarna.

Anne.K
0

Gerbilerna har inte kommit i kontakt med andra oavmaskade gnagare. Så är det grönt då med andra ord?

[Jessica_91]
0

Det kan ju vara lite stressigt med avmaskning eftersom att alla burar och all inredning ska rengöras så det kanske vore bäst att vänta och avmaska ungarna sen istället om det skulle behövas? Tänkte eftersom att Rapunzel ska föda på lördag om parningen tog, vore ju synd om hon blev så stressad av hela processen att hon får missfall.

Dock kanske det är skillnad om man använder Stronghold? Tänkte på det Patricia skrev i #3 att man bara behöver ge en dos Stronghold medan man måste ge flera doser med vanligt avmaskningsmedel. Men oavsett så ska väl alla burar rengöras ordentligt (desinfekteras?) minst en gång under avmaskningen.

moawi
0

#31 Problemet med stress försvinner ju vid användning av Stronghold. Jag gjorde det på mina i transportburen medan de var upptagna av att smaska godis de fått av mig. Men fortfarande finns ju problemet som Midgårds nämner i #27. Vet dock inte hur vanligt det är att det förekommer.

Med Stronghold räcker det att man städar buren/burarna och tvättar inredningen, vid ett tillfälle. Desinficering behövs ej.

#30 Då lär det ju vara grönt. Så vidare inte de har kommit i kontakt med icke avmaskade djur innan de kom hem till dig?

[Tassy]
0

#27 Hur vet man att de hade tarmvred, om man inte vet att det fanns mask? (Kan man ta reda på det utan obduktion alltså?)

Anne.K
0

#32 ja den biten har jag tyvärr ingen koll på huruvida de träffat andra djur innan de kommit till mig som inte vart avmaskade. Men tror inte dom vart fysiskt i kontakt med andra iaf innan de kommit hit , men ah jag vet som sagt inte.

Midgårds
0

#33 Beroende på deras beteende, uppfödaren hade haft samma problem tidigare på lite äldre djur som hon odubcerade. Den hade då tarmvred och mask men självklart kan hon ju inte veta om ungar dog av samma orsak.

[Tassy]
0

#35 Ah, jo men då är det ganska så sannolikt att det är så. Var bara nyfiken på om jag hade missat något som kan vara bra att kunna. Glad

Tsunamis
0

Stronghold går inte att överdosera vilket är en av de största fördelarna, spelar ingen roll hur gamla ungarna är heller för de tar inte skada av det. Finns forskning på detta där man överdoserat smådjur 10ggr rekommenderad dos utan bieffekter. Så jag försöker få folk att förstå fördelarna med Stronghold så bli bundis med er vetrinär så han/hon skriver ut det till er!

Jag hade däremot en hona som absorberade tillbaka ungarna i magen men om det berodde på Stronghold eller inte det vet jag ej, hade likagärna kunna vara stress rent allmänt eller fel på ungarna.

De djur jag vet om hos andra som dött till följd av kraftiga maskangrepp eller skadade tarmar (tarmludd) har alla blivit avmaskade med Axilur. Vilket man kan överdosera och skada tarmluddet på dem med.

MvH  Tsunamis

Midgårds
0

#37 Jo det har ju varit Axilur de har annvänt.

Ska verkligen försöka få Stronghold utskrivet nu i sommar och testa de framöver, det låter verkligen toppen.