Inreda naturligt
Jag funderar på att testa att inreda ett akvarium mer naturligt och snyggt. Blir så inspirerad när jag kollar runt bland trådar och artiklar på olika forum. Den här t.ex, på Mus iFokus är bra.
Jag tänker någon stor och rejäl gren… Sådana här träbollar kanske man kan hänga upp och/eller sprida ut i buren… Fläta/tvinna vanligt hampasnöre och hänga upp som "lianer". Akvariebakgrund, kattgräs i skål med jord som är okej att sätta in. Många smågrenar med färska löv… Ljung/ris av nåt slag också kanske.
Bilder? Tips? Idéer? Synpunkter? Bring it on ;)
Hade precis tänkt göra en sån här tråd! Är också jättesugen på att göra det naturtroget men ver inte riktigt hur man ska göra. Det är ju så himlans snyggt med jord/bark som substrat men kanske för svårt att gräva i det. Väldigt lufttätt känns det som..
#1 Herregud! Synd ibland att gerbiler gräver och inte klättrar, man hade kunnat göra fantastiska skapelser annars ju :p Men allt skulle säkerligen bli begravt i spån ;)
#2 Ja precis… Lär ju bli rätt skitigt också. Jag tänker också att man inte vill tumma på grävmöjligheterna. Svårt det här med att göra det naturtroget till gerbiler… :p
Men bark-/korkbakgrund… Borde funka eller? Hur fäster man det i så fall? Om det inte går att ta loss sen så kan det ju bli svårt att städa, och även orsaka svårigheter med tanke på att mina gerbilpar byter burar ibland. Då får det ju inte sitta kvar för mycket dofter m.m.
Jag förstår inte hur man ska kunna ha plats med snygg inredning. Jag har 30 cm med spån? Har inte ni det?
Det är ungefär 10cm upp till i akvariumet jag har att röra mig med och inreda. Men de går ju inte att göra de snyggt?
Är de värt att ha bara 15-20 spån för att göra de "snyggare"? Nej det tycker jag inte…
MEN! Man hade kunnat ha TVÅ akvarium, ihop kopplade med rör av typ aluminum där en del är grävdel och en del en snygg inredd miljö, kanske plantera in gräs och växter och göra de "naturligt"
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#5 Jo det är det som är problemet som sagt. Därför går det ju aldrig att göra något som i länken i #1 till gerbiler.
Jag tänkte att man kanske kan jobba från taket istället, med hampasnören m.m. Grenar, flätade träbollar kanske, kvistar. Bakgrund tar ingen plats. Gräs i något hörn…
Vore häftigt :p Fast det blir ett stort projekt ^^
Annars (om man är så ambitiös) kan man måttbeställa ett akvarium som är c:a 60 cm högt, då har man 30 cm att inreda. Det kommer bli dyrt ,men snyggt.
All sorts bakgrund på insidan speciellt kork kommer lätt kunna bli söndergnagt iaf. Tyvärr!
MvH Tsunamis
Ja och så kan man ju dela av ett stort akvarium så som LivetsKaniner beskrev i en tråd. Men istället för att ha ett sandlandskap på den mindre delen (största delen av akvariet ska så det så klart vara massa spån i) så kan man köra skogs eller bergstema t.ex om man hellre vill ha det. Man kan ju så klart variera sig också.
Beror ju på vad gerbilerna verkar tycka bäst om.
detta har alltid varit målet :P www.flickr.com/photos/29840567@N03/4164201717/in/photostream/
Ett tips som jag kan ge är att förhöja akvariet med ett nät övanpå. Vi köpte "putsnät" och sen bockade till nätet så att man har 12 - 15 cm extra luft ovanför akvariet. Sen ska det sättas fast en list runt, nu sitter det bara fast med själva nätet men det har funkat så här långt 
Har hängt upp lite gungor/broar som de älskar att sitta på. Visst de har gnagt någon enstaka gång på metallen men oftast så bryr de sig inte om det. det har även gjort att de slutar hoppa, de hade en period när de ville hoppa upp ur akvariet. Men nu verkar de trivas som tusan 
#12 Det är olika från gerbil till gerbil. En del gnager som galningar, även om de "bara" har vanligt nät tak medan andra bara smakar lite och låter bli det sen. 
Om du läser #11 igen så ser du att h*n skrivit att gerbilerna inte gnager på det en massa.
#14 Haha nej jag skulle inte kunna ha någon av mina tjejer i något sånt heller ^^.
Nedsänkt som i #10 är bättre. För även om man har ett högt akvarium som är 60 cm i höjd så, vad gör man??? Gör man en hylla som täcker hela med ett hål ner till grävdelen och inreder uppe på hyllan??
Då blir det dålig vetilation nere i gångarna och alla inredning uppifrån kommer (om jag känner iaf mina gerbiler rätt) dras ner in i hålet ner till grävdelen, Alternativ att dom på något jäkla vänster lyckas putta upp spån ur hålet så skogsdelen blir ful ^^
Ser ingen bättre lösning än att ha TVÅ akvarium och en gång emellan haha
Medarbetare på Burfåglar och Undulater