Ungarnas utveckling
Gerbilungar föds nakna, blinda och döva. Här kan du läsa om deras utveckling från födsel till och med dagen de är leveransklara.
Gerbilungar föds nakna, blinda och döva och de piper väldigt mycket. De öppnar öronen och börjar höra vid 3-7 dagar, får päls vid 7-10, får framtänder vid 10-14 dagar och allra sist öppnar de ögonen vid 14-20 dagar. När de börjar få tänder börjar de också försiktigt smaka på fast föda.
Ögonfärgen går att se från början, även fast ögonen inte är öppna. Ungar med röda ögon har ljusa "bulor" till ögon, medan svartögda har svarta "bulor".

När dom är en vecka gamla ungefär kan de modigaste ungarna börja göra sina egna utflykter och när de är lite äldre än så kan du börja könsbestämma dem. Honor har spenar vid ungefär 8 dagars ålder, 8 spenar, och hanar har inga. Är du van kan du dock se skillnad redan de första dagarna. Honorna har mycket kortare mellan de två hålen och hanarna här längre mellanrum.
Eftersom de vid den här åldern har fått lite päls kan du lättare se skillnad på dom och du behöver inte kolla kön på dem hela tiden, om du nu inte glömmer bort vem som är vem!
När du hanterar ungarna måste du vara väldigt försiktig. Delvis för att inte skada ungarna då de kan vara lite jobbiga att hålla i eftersom de kan få för sig att kasta sig ut från din hand, men också för att inte störa honan. Var också noga med att buren står på en så lugn plats som möjligt.
När ungarna blivit ännu lite äldre, omkring elva - tolv dagar, kommer ungarna få framtänder och börja äta fast föda. De kryper runt i buren och vid två veckor kommer de in i popcornåldern. De springer då omkring i buren och klättrar på allt möjligt. Tar man upp en unge nu får man vara ännu mer försiktigt än tidigare då de ibland "poppar" som popcorn och kan studsa ur handen på dig.
De öppnar ögonen när de är omkring 14-20 dagar, i samband med popcornåldern. Vissa öppnar ögonen ett i taget.
När hanarna är runt 2-3 veckor kan man se deras pung, så nu kan du vara helt säker på deras kön om du tidigare varit osäker.
Vid fyra veckors ålder har de slutat dia och när de är mellan 5-6 veckor måste du skilja på honorna och hanarna. Hanarna kan du sätta hos pappan och honorna kan gå kvar hos mamman tills de säljs.
De kan säljas vid 6 veckor men som med alla djur kan man alltid vänta lite längre.

.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jättebra artikel. :) Dock liiten rättelse; Man måste inte sära på honor och hanar när de är 5-6 veckor, utan snarare 6-7. 5 veckor är väldigt tidigt för små ungar att lämna mamman.
Inte jättestor skillnad med en vecka kan man tycka, men mognadsmässigt skiljer en vecka för gerbiler år för människor. Ungar mår bäst av att sitta kvar med sin mamma länge och sedan uppfostras yttligare en vecka av mamma/pappa (döttrar hos mamma och söner hos pappa) innan de flyttar till nya hem.
#1: Nu kollade jag faktiskt på Svenska Gerbildföreningens hemsida så de har nog rätt :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#2 Ja det ser jag nu… Vad konstigt, för i diskussion med andra uppfödare på deras uppfödarkurs så är det 6-7 veckor som gäller. 5 veckor är endast om man ska para ihop svåra honor t.ex. Men men, smaken är som baken och 5 veckor är bebis för mig.

Jag har hört de som särar när ungarna är 4 veckor och säljer dem vid 5 veckors ålder.
#4 Jo, många djuraffärer säljer redan vid 3 (!!) veckors ålder. Men innan 5 veckor tycker jag är rent ut sagt djurplågeri (undantag när ungen blir bortstött av mamman som jag fick erfara..).
5 veckors ålder är OK om man har en bra anledning, t.ex. ska sätta ihop en ung hona med en gammal hona. Annars är det onödig stress att sära på ungar så tidigt. Det klarar av det rent fysiskt men psykiskt är en annan historia.

#5 Håller verkligen med dig!

Har en liten fundering som hänger ihop med ungarnas utveckling. Man brukar ibland prata om tonårs-åldern, när infaller det och när brukar djuren lugna ner sig och bli mer vuxna?
#7 Hmm… jag säger bebisar om gerbiler som är upp till 8 veckor, ungdjur om 2-5 månader och sen vuxen 5-3 år, gamling 3 år +.
Kan tillägga att den 3 veckor gamla ungen jag snackade om i inlägg #5 inte klarade sig, så antagligen var något galet med honom. :(
Angående små bebisar : Hur ser man skillnad på hane o hona när de är 8 dgr gamla ?
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=607307
#9 En artikel jag har skrivit på zoonen om hur man könsbestämmer gerbiler.
# 10 : Tack så mkt ;)
jag har hört att gerbiler kan para sig genom galler
är det värkligen sant?
isåfall om det inte är det kan man om man är osäker på vilken ålder de är könsmogna dela på buren och sätta hanar på den ena halvan och honor på en andra med galler i mellen vid 5 veckor?
tacksam för svar!!
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
tror ej du får något svar här!! denna artikel är från 2007!! prata med någon annan om du vill ha svar!! jag tror man kan det men är ej säker!!
#12 Det skulle inte förvåna mig, har ingen exakt koll, men eftersom kaniner kan, varför skulle inte gerbiler kunna då? ;)
#13 Intressant uttalande, vad baserar du det på?
Har du varit medlem här länge så du vet hur gerbilsajten fungerar? Det låter inte så (och statestikmässigt sett är du tämligen grön här..)
#12 De blir könsmogna lite olika, en del blir det extremt fort, andra kan vänta i några månader.
Ja, de kan para sig igenom galler.
Nä de viste jag inte att de som kommer upp där var det en ny komentar i' jag har ingen aning^^ var med på zoopet innan och de va så att de nyare var längst upp eller så var det såå klyddigt att jag ej fatta^^. De liknar kaniner på ganska många saker så de kan de nog^^ ibland tror man ju efter allt man hört att kaniner kan para sig bara av att se på varandra men de e bara ett skämt^^ hehe