Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2379 ggr
[_hsleiufhbtv]
3

Akvarieprojekt :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina nya akvarium kommer förmodligen nu i februari någon gång, och då sätter jag igång med mitt stora projekt Skrattande

Akvarierna ska självklart skrubbas grundligt sedan ska dom in till en glasmästare som pappa känner för att fixas till! Det som ska fixas är följande:
* Längst till höger i varje akvarium ska det bli ett litet "extrarum", med ett hål som ingång. Detta hålet ska sitta ganska högt uppe, som ni ser, för att inte spån ska trilla in i "sandparadiset".
* Varje akvarium ska få en liten hylla till vänster, där matskålar och vattenflaska kommer vara. Även här för att det inte ska täckas fullkomligt av spån, vilket det gör nu haha Flört

Sedan ska pappa, som är mycket duktig på att snickra och fixa lyckligtvis, göra jättebra tak. Det kommer vara träramar av lister, som sedan ska täckas med ett finmaskigt nät. Har ännu inte bestämt mig för om jag vill fästa dessa på akvarierna med hjälp av gångjärn, eller om jag vill ha det löst. Lättare att städa med tak som går att plocka av.. Obestämd Vad tycker ni?

Sedan som pricken över i:et så har jag hittat enormt fina bakgrunder (sådana som till fiskakvarium) med härliga ökenmotiv som jag kommer ha som dekoration på baksidorna. Får detta gratis av butiken, då jag praoade där sist och jobbade flitigt tydligen Flört

Totalt kommer detta kosta mig runt tusenlappen, vilket igentligen inte är något alls! Tror mina små kommer trivas ypperligt i dessa burarna! Skrattande Något jag glömt? Kom gärna med åsikter Glad

deleteduser
0

Åhh vad fint det kommer bli! *följer tråden*

AndersJohnson
0

Gud vad häftigt! SkrattandeSkrattande Roligt projekt!! Sder fram emot bilder sen ^^

Man blir ju avis på alla roliga projekt här inne, måste också få tummen ur framöver SkrattandeCool

[_hsleiufhbtv]
0

Ska bli superkul :D Bilder kommer, det vill jag lova! :D

#2 Bara att sätta igång ;)

CatchFatch
0

Blir alltså hyllan och .. Ingången till rummet i glas? Var noga så de inte blir någon vass kant och så tex spån är på hyllan annars kommer de nog glida runt rätt mycket med fötterna.. Min gerbil gör det bara han går på en plan katong nämligen

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[_hsleiufhbtv]
0

#4 Ja, men glasmästaren kommer smälta ner så det blir mycket tjockare kanter där eller vad man ska säga, samtidigt som det är nersmält kommer han strö på ett tunt lager sand som stelnar i glaset som fungerar som halkskydd. Glömde nog nämna det.. Oskyldig

Och upp till hyllan och hålet kommer det vara sådana här broar som man kan böja lite hur som helst, ni vet vilka jag menar Flört

CatchFatch
0

5# Okej då vet jag och det låter genast bättre :P

broarna är jätte bra..tror jag XD Jag har docl ingen bro men jag har "hängmatta" i trä som man kan böja. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[_hsleiufhbtv]
0

#6 haha precis Flört

höhö jo dom är bra, har ju massa sådana redan så det är inget som står på inköpslistan för det här Glad

svartkanin
0

Vill följa! :D

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

thildatessie
0

Jättefint! Ser fram emot bilder när det hela är klart! Skrattande

ks.gerbil
0

*tass* super roligt :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Minoth
0

Varför så djupt med sand? Dom kommer ändå inte kunna gräva i det. 

Sen så bör hålet sitta ännu högre upp annars kommer nog dom gräva upp med spån till hålet ändå så får du massa spån i sanden

Men jättekul projekt! :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ks.gerbil
1

11# det blir ju roligt för dem ju om de har djupsand :)

Minoth
1

#12 men de är bara onödigt ^^ Förstå mig rätt, badsand går inte att gräva i så dom kommer aldrig utnyttja att det är så djupt

ks.gerbil
0

nä det kanske inte kan gräva i det men jag tror det är uppskattat att ha mer sand :) sen behöver man inte städa så oftaOskyldig

[Jessica_91]
0

Jag håller med dig Minoth, gerbilerna kommer inte ha större nytta av 20-30 cm sand än vad de skulle ha av 10 cm eftersom sanden inte skulle gå att gräva undan på samma sätt som spån.

Men det är ju fortfarande en väldigt bra idé med ett eget sandrumGlad

ks.gerbil
0

fast med mycke sand behöver man inte städa så ofta :P ;) men okej jag ger mig ;)

Minoth
0

#16 klart man måste städa lika ofta för det. Kissar dom i sanden måste det ju bort

[_hsleiufhbtv]
4

Det är inte för att gräva gångar, det kommer dom aldrig lyckas med i sanden ^^ men det är för att alla mina älskar att sprätta och böka i djupa sandbad, därav tanken :) "Städa" sanden gör jag varje dag ändå, man tar en stor sil och drar igenom allt ett par gånger, går hur bra som helst :) Hålet kommer sitta ungefär 5-8cm från taket, så det blir högt :)

ks.gerbil
0

18# det va faktiskt det jag tänkte men ja :P

[_hsleiufhbtv]
0

#19 haha okej ;)

ks.gerbil
0

:P

a nu slutar jag OTia din tråd Oskyldig

[_hsleiufhbtv]
0

#21 haha ingen fara :P

[Jessica_91]
0

Menade att just eftersom att sanden inte går att gräva gångar i så kommer den "åka ner" igen och inte kunna slängas upp i ett hörn och stanna där. Därför kommer det inte göra någon större skillnad på 10 cm och 20-30 cm. Om inte själva ytan för sanddelen är ganska stor iofs, då kanske de skulle kunna nå botten på akvariet med "bara" 10 cm.

Jag blir för övrigt bara mer och mer sugen på att göra något liknande för övrigt Skrattande Skulle ju egentligen delat av 315 liters akvariet, vilket jag ju iofs gjorde men ångrade mig sedan eftersom att ytan blev så liten.
Så jag har kvar silikon och själva glas skivan. Behöver bara ta den till glasmästaren så de kan kapa 10 cm eller så. Eller det är nog smidigast att få ett hål i skivan så som du ska ha förresten.

Ska bli riktigt kul att få se ditt akvarium när allt är klart! Tyst

[_hsleiufhbtv]
2

#23 den finkorniga ökensanden från djuraffären stannar faktiskt i hörnen, konstigt nog.. Tror jag ska ha en bild på det någonstans :) Och mina gräver faktiskt i sanden, dock blir det ju inga gångar men iaf. Tror dom uppskattar detta ändå :)) Hade också tyckt det var för litet, gör det vetja :D Hoppas dom kommer i veckan :D

[_hsleiufhbtv]
1

Nu kommer akvarierna i veckan så nu blir det fart på detta :D

ks.gerbil
0

:D va roligt! bilder!

[_hsleiufhbtv]
0

Blir inga nya på ett tag :( säljaren sålde dom utan att förvarna mig.. Men får leta vidare :)

[_hsleiufhbtv]
0

Nuså :D min kompis hjälper mig på traven med leverans av två 160L (lite för litet för min smak men bättre än det jag har nu..) Och sedan hjälper pappa mig att fixa hem ett 375L för 600:-, så snart påbörjas detta :D

[Jessica_91]
0

Kom inte ihåg om du startade en ny tråd ang. detta, har du fått hem 375 liters akvariet nu? Glad

[_hsleiufhbtv]
0

#29 jo jag har fått hem det, men min ekonomi ligger på botten just nu så detta projektet ligger lågt ett tag.. De andra två akvarierna på 160L tänker jag nog inte göra såhär med heller för då blir det för liten yta tycker jag :( fast man kanske kan göra som en box högst upp i ett hörn.. Borde nog funka :)) Men för tillfället med tanke på min ekonomi, så tänker mitt kaningårdsbygge bli helt klart, då det stått halvfärdigt i jag vet inte hur länge.. :(

[Jessica_91]
0

#30 Ah okej ja det är ju förståeligt, bäst att avluta ett gammalt projekt innan man påbörjar ett nytt.
Jag har ju som sagt både akvariet, glasskivan och silikonet redan så jag är nästan good to go. Behöver bara få ett hål utskuret i glasskivan hos glasmästaren.
Är glad att det kan komma till användning, det blir ju några kronor för alltihop så jag var lite butter när mitt stora akvarium var mindre än vad annonsören sagt och det kändes för litet när jag delade det på mitten.Tungan ute
Ja jag håller med dig, 160 liter känns lite för litet för att dela på det sättet. Det blir väl så, ju större akvarium man skaffar desto mindre känns de minsta man har, även fast de är större än vad de flesta har haha ^^.

En box lät också kul! Och praktiskt, då kan man ju ha lika mycket spån som förut.

[_hsleiufhbtv]
0

#31 Precis, där är inte ens färdigmålat.. Måste få tummarna loss Obestämd

Då skulle du ju kunna fixa det nu ju, bara att skutta iväg till glasmästaren imorgon, sen äre ju bara att köra haha ^^.
Precis, hade också tänkt dela mitt 375L först, men det kändes jättelitet så de fyra pojkarna fick sno hela alltet och jag köpte in två nya Skrattande

Haha precis, jag tycker dom känns jättesmå nu, speciellt när man kommer in i rummet och ser det stora och sen det "lilla" nästan bredvid..

Precis, frågan är om det håller.. Obestämd

[isdrakee]
0

Spännande projekt. :) Om du vill ha ett tips från en herpare så kan man blanda ut sanden med jord (ungefär 50/50). Då håller den formen mycket bättre. Mina ödlor kan gräva gångar i det, åtminsone om man håller det lite lätt fuktigt.

PandanNilsson
0

Vad duktig du är ! :D Jag VET att de kommer älska det! Lycka till ;)

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/