Ensam hona?
Jag ska snart köpa en gerbil.. Den har blivit vanvårdad men jag kan inte gå in på det mer detaljerat i forumet. Om du vill veta anledningen så PM:a mig.
Men måste jag köpa en kompis åt henne eller är det bättre att hon får leva ensam? För hon har varit utan sällskap länge. Varken männskig kontakt eller från en anan gerbil..
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/
Hur gammal är hon?
Risken finns att hon inte klarar av andra gerbiler men det finns en chans att hon blir så glad över att få sällskap att hon går att sätta ihop med en unge hur lätt som helst.
Vet du om du bor i närheten av någon uppfödare? Du kan kolla i uppfödarlistan här till vänster om du är osäker.
Hon är två år och varit ensam i flera månnader. :( Vet inte exakt.. Men väldigt länge. Och jag ska se om jag hittar nån upfödare, tack :)
#2 Okej så hon har varit ensam flera månader men inte hela sitt liv? Vet du ungefär hur länge sedan det var hon hade en kompis?
Om jag hade varit du så hade jag försökt få tag på en uppfödare och kolla om jag skulle kunna få hjälp av denne med ihopsättningen och ha möjligheten att lämna tillbaka ungen om det inte funkar. Jag vet inte hur stor den chansen är att du får göra så, men det är helt klart värt att pröva!
Om en gerbil på 2 år plötsligt blir av med sin kompis så kan det vara okej att inte skaffa en ny kompis (man kanske inte vill fortsätta med gerbiler t.ex) eftersom att den som är kvar ändå är såpass gammal. Men i ditt fall så har ju gerbilen redan varit själv ett tag och då kan jag känna att hon förtjänar en chans om det finns möjlighet.
Med tanke på att hon blivit vanvårdad så lär hon få det 100 gånger bättre hos dig, oavsett om hon får en kompis eller ej. Men som sagt, kolla upp med uppfödare och se hur möjligheterna ser ut. 
Kollade upfödarlistan men det var ingen som låg specielt nära :( Och ja, hon har varit ensam i flera månnader kanske 8-12 månnader. Vet som sagt inte exakt.
Och jag har inte riktigt planerat att skaffa mer gerbiler än hon men igenkligen så gör de inget om de blir fler. :P Men om jag skaffar en unge åt min gerbil och efter två år dör min första gerbil. Då måste jag köpa en till gerbil till min gerbil-unge :S
Tack, jag tror hon också får de bättre här hos mig :) Och igår köpte jag en stor ikea samla låda åt henne. Men om det blir så att hon måste vara ensam gerbil resten av livet, kommer hon iallafall att gå mer möjligheter här. Som större bur och mycket motion! ska träna agility med henne när hon blivit tam.
Vart bor du då? Folk kan kanske ordna transport.
MvH Tsunamis
i småland men vi får se :S
Tror ni att jag skulle kunna sätta ihop henne med två ungar som är 15 veckor? :)
#7 Nej, på 15 veckor så är de alldeles för gamla tyvärr.
Okej, men vilken ålder blir bra? :)
5-8v brukar vara enklast. Helst 5v.
MvH Tsunamis
oj, de va inte gammalt. Men om ni säger så :)
#11 Grejen är att gerbiler blir könsmogna runt 8 veckors ålder och vuxna gerbiler, speciellt honor, kan ha extremt svåt att acceptera könsmogna nykomlingar. Ju äldre nykomligen är desto mindre är chansen att det funkar efterom att det ofta uppstår bråk om rangordningen.
En lite unge på t.ex 6 veckor har inte så mycket att säga till om och accepterar fort den vuxna gerbilen som den dominanta ledaren.