Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1682 ggr
Mickiis
0

Behöver hjälp!

Hej!

Jag vet inte vad jag ska göra!!

Min lilla Vit har ett jätte konstigt beteende, detta började efter att han dödat och ätit sin bror.

Han kan knappt va utanför buren längre! han attackerar mej mitt trån ingenstans och blir helt galen, sen när jag laggt honom i buren blir han lungn igen eller så springer han runt som en vilding och hoppar in i bur kanten flera gånger och om jag sträcker ner handen så biter han riktigt hårt och släpper inte.

Jag har haft gerbiler förut och har andra nu men har aldrig varit med om detta eller hört om att de här hänt.

Han bor ensam för han klarar inte av andra gerbiler alls :( Och nu känner jag att jag måste göra nått kanske man inte kan hjälpa honom..?? Jag vill bara hanns bästa.

Men detta hände efter att han attackerat sin bror men sen hände de inte på ett tag, men nu blir han sån igen, vad ska jag göra??!

[_hsleiufhbtv]
4

Förlåt om jag frågar men detta är inte ens seriöst va? Han är uppenbarligen stressad i din närhet, för en gerbil som gör sådär mår inte psykiskt bra. Något som stressar honom? Ovarsam hantering kan leda till skräck för människan i resten av gerbilerna liv. Varför särade du inte på dom när han gav sig på sin bror? Varför åt han honom? Stress igen? Var är dom köpta? Djuraffär eller uppfödare? Jag hoppas för allt i världen att du inte är seriös.

mickro
0

testa att försöka omplacera honom å se om beteendet ändras. han kanske känner sig stressad hos dig?

ks.gerbil
0

jo det låter verkligen som riktigt stress… har du någongong gjort något som stressade honnom verkligen? eller kanske någon annan som har gjort något mot honnom?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mickiis
0

Jag har alltid ''behandlat'' honom på samma sätt. Men han var helt normal innan han gjorde så, jag kom hem efter ha sovit hos en kompis och så va min lilla Kakan som han hette död och så gott som uppäten. Vit va världens tamaste och keligaste gerbil innan, men nu får han som ''störningar'' från helt normal till att han beter sej så där:( Försöker göra allt så han ska ha en bra miljö men ingen skilnad:(

Och ja har ju andra gerbiler och dom är lika goa som Vit va innan.

Mickiis
0

Han är köpt i djuraffär

ks.gerbil
0

hmmmm….. ingen aning verkligen…. nån annan kanske kan svara hoppas det löser sig

Midgårds
0

Jag hade en gerbilhona för flera år sedan som helt plötslig börja attackera sin kompis (sin unge), hon börja även attackera händerna smått när man hade henne uppe och tillslut kunde man knappt ge henne mat eller byta sand för hon skulle promt bitas och brottas. Jag försökte under en period att sätta ihop henne med andra gerbiler men hon ville absolut inte ha någon vid sin sida.

Har aldrig upplevt något liknande hos någon annan gerbil och hon var helmysig innan hon förändrades plötsligt och blev mer eller mindre ohandterbar. Men eftersom jag ville försöka ta reda på vad som orsakade hennes beteende så frågade jag förra ägaren hur hon hade haft det innan jag fick henne och det visade sig att hon hade bott hos x antal uppfödare innan mig och fått flytta runt mycket även fast hon var så ung. Dessutom hade hon fått leva i ett harem (en hane + flera honor) innan jag fick henne och där hade den andra honan ätit upp hennes ungar varje gång hon fick några.

Jag vet ju inte säkert vad det var som orsakade hennes beteende men hon levde inte så jätte länge efter att hon hade blivit så konstig, så jag misstänker att hon kan ha fått nån "knäpp" eller ja hjärntumör. Tyckte det var så synd att förlora ett sånt fint och mysigt djur och jag försökte verkligen förbättra hennes situation genom att ge henne en massa saker att göra och byta bur till henne om det var de som skulle varit fel men inget hjälpte.

#5 Eftersom du inte var hemma när Kakan dog så kanske du inte vet om det var Vit som döda honom? Jag menar han kanske dog självmant och Vit bara har ätit av honom eller hade han en massa bitsår och bitmärken också?

ks.gerbil
0

7# oj vilken sad history :(

Midgårds
0

#8 Jo kommer verkligen inte glömma de djuret och kan tillägga att ingen av hennes ungar fick något liknande beteende men jag avslutade den avelslinjen för jag ville inte sprida vidare de ifall de skulle vara ärftligt.

ks.gerbil
0

hmm.. det kanske är så med vit oxå? att han transporterades hit och dit?

[Tassy]
0

min myspropp fick detta beteende, efter ett tag såg jag att ena ögat började stå ut och han var snygg om huvudet. Det blev givetvis Avlivning, och största sannolikhet tumör.

Känner igen detta beteende hos människor inom äldrevården också, till exempel frontallobsdemens kan göra att man plötsligt slår om och blir elak. Så se upp så gerbilen inte har ont och lider av t.ex. hjärntumör eller annat.

ks.gerbil
0

11# å stackarn :( känns lite konstigt att vi människor kan ha samma "sjukdomar" somgerbiler :P

Mickiis
0

Vit hade lite sår i nacken och tussar av pels från hans huvud var borta. Jag klarade inte av att se på Kakan på bara baktelen var kvar, plus att jag är lite kännslig för blod och sånt…

Så de kanske/antagligen är en tumör… Jag får skynda mej tillvetrenären med honom. Stackars min lilla Vit, men vill bara hanns bästa.

Och när jag köpte honnom var han och Kakan väldigt unga för att kunna haft många hem, typ 8 veckor var dom.

Midgårds
0

Okej ja då låter det ju som om att de hade bråkat. Vekligen jätte tråkigt att höra de som har hänt dina gerbiler!