Inspiration till egenbyggda leksaker
Jag är så sugen på att bygga något eget åt mina små gerbiler. Men min inspiration tröt efter att ha kommit på att jag bestämt mig för att använda en kokosnöt som bas till ett sandland till dem. Är väldigt sugen på att se vad ni har gjort för något eget till era burar. Så lägg gärna upp en bild på era bästa egna pysseltips på byggen åt de små liven!
:)
nu har jag påbörjat mitt kokosnötsprojekt. Har inte bestämt mig än för om jag ska ha med den i sandlandbygget eller om jag ska placera ner den i spånet.
Men nu är kokosnöten urgröpt och kokad iallafall :)
För något år sedan byggde jag en stor klätterställning åt mina små! Vet dock inte vart jag har den nu
. Synd, för den blev riktigt snygg.
Tips.. tja, att arbeta noga och inte göra ett slarvjobb… fast det är nog rätt självklart ;) Sen är det nog att använda sin fantasi på rätt sätt. Det gör du helt rätt! Ska bli spännande att se resultatet! :D
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Att arbeta noga är något jag nästan alltid gör ;) Är väldigt pysslig av mig, men just att göra saker till gerbiler är nytt territorium för mig så behöver väl mest egentligen lite inspiration till vad som finns att göras till dem.
:)
okej! ;)
jag förstår, det kan vara knepigt i början. Ställningen jag byggde till dem var omtyckt! Det är ett tips jag kan ge. Sedan kan man sy egna hängmattor av tyg som är lämpliga, t.ex. fleecetyg, som någon nämnt. Annars kan man ju plocka fina grenar utomhus och möblera in grenarna fint. Men ställningen rekomenderar jag starkt, dvs om det får plats en. Hur stort är ditt akvarium? :)
Jag skulle föreslå att du kikar på smådjurs leksaker och hus på nätet för inspiration. En del grejer kan man härma med kartong eller med trä om man vill snickra lite. Om man har ett bra träd tillgängligt så bör det ju egentligen inte vara så svårt att samla in ett gäng lagom tjocka grenar, såga dem i lagom långa bitar, göra hål i dem och trä ståltråd igenom så att man får en hemmagjord pinntunnel. Eller bro eller stege, beroende på längd och hur man formar den. Som en sån här: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/tunnel_hule/228702
PSSST jessica_91! Hur länkar man?:D Ursäkta för OT! var bara tvungen.. eller ska vi ta det i en annan tråd eller går det snabbt? :P
Det är rätt så stort.. har inga exakta mått just nu då jag inte är i närheten av akvariumet men det skulle säkert kunna rymma en klätterställning.
Fick improvisera lite i ritningen, men jag hoppas att ideen går fram ;)
#5 tack för iden! ska absolut kolla in där!
#7 tjusigt! :D
Har iofs inte byggt locket än, därför kan jag fortfarande utveckla formen på det lite. Men det är nog inte en dum ide att bygga ena halvan lite högre än den andra för att rymma lite mer uppåt i akvariumet. Tycker att jag saknar det i hemmet deras. Något att klättra på :)
#10 ja, det vore smart! :D
Har lagt upp ett tips på hur man gör en egen limfri klös/klätterstav på min blogg http://luju.blogg.se Välkomna in!
En bild på klätterpinnen, för förklaring kolla in ovanstående länk
#13 Vad snyggt! :)
Fick lite överskottskreativitet en dag så jag knåpade ihop en lekhage åt Tjorvas för han att ha när han är ute och springer i köket, och ett sandland :)
Närbild på sandlandet. "Tapetserade" med toapappet innan jag gjorde sista lagret med ritpapper. Fann att det gick lättare att forma runt alla skrymslen och vrår med toapappret innan jag började med ritpappret.
Tyckte det gick bra :)
Vad fint du har gjort - där trivs han säkert kalasbra :)
Det gör han! :) brukar ha han ute och springa i köket för där har vi mest uppsikt på han, men så kom jag på att han har ingenting att roa sig med där förrutom att försöka ta sig igenom påsarna vi lagt under kylskåpet. Han är där och gräver mkt mindre nu när han fick sin egna hörna :)
Kokosnöten här köpte jag i en vanlig matbutik. Den har jag sen stått och knackat på med baksidan av en hammare tills jag fick ett nog stort hål. Jag använde mig av en gaffel och en liten vass kniv för att få ut kokosen från nöten. Därefter kokade jag den i vatten. Han trivs så bra där inne så den kan jag absolut rekomendera att göra en, eller varför inte flera och koppla samman dem med toalettrullar? :)
Ett tips är att hänga den i en kedja i taket..hälla sand i den ibland och gömma godis i den ibland…stimulerar våra små ordentligt. De får vara påhittiga för att komma upp till den 
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
det var en jätte bra ide :) får testa det till flickorna som kommer om en vecka :)
Det blev jättesnyggt! Man blir ju nästan sugen på att bygga en hel gerbilstad 
#24 hehe ja absolut! man skulle kunna göra flera olika kartongdelar och sen bara bygga ut med så många kartongbitar som man har plats med. det blir som små stadsdelar nästan hehe :)
Ja det skulle ju vara något :D
#16 Wow vad snygt! Ett riktigt gerbilparadis! 
Här kan man kanske få lite mer inspiration för hus/lekplatsbyggen ^^. Själv så ska jag nog försöka sätta ihop något liknande den här: http://www.pet-bliss.co.uk/acatalog/Wooden_Block_House_Hamster_Toy__Frida_.html . Fast av kartong och papprör istället 
http://www.youtube.com/watch?v=nfNrASSti6g&feature=related
Vad tror ni om att börja bygga på ett sådant här hus ;) Det borde ju vara färdigt lagomt till generation tre ungifär hehe
#29 haha var tvungen att kolla hela, jag fastnade.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#31 samma här. blev dock väldigt imponerad, och inspirerad! Borde gå och göra en sådan där själv tycker jag. fast inte i lika stor skala, till att börja med iallafall 
Var och köpte tre perfekta kokosnötter idag, så nu blir det till att "få upp kokosnötter" till helgen! :)
Gjorde den här till mina nya pojkar när de skulle flytta in hit. De började direkt med att boa där inne med halm och toapapper. Enkelt byggt. Klippte av toppen på två pet-flaskor, samt två hål i vardera nästan längst ned på flaskan. Mellan flaskorna är det en trådklädd toarulle. Sen limpistolade vi fast dem i en plexiglasskiva.
Det gör det säkerligen att göra. tycker dom om lite att kunna se deras byggen där inne, och än jag har inte sett att de har varit där och gnagt iallafall gör de de får jag byta ut plasten 
dom=dock