Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 613 ggr
Sixpounder
0

Hö eller inte?

Hejsan!

Har läst ganska mycket varje dag om gerbiler sedan jag planerade mitt inköp. Jag vill hela tiden förbättra min kunskap och därmed gerbilernas tillvaro.

Har läst om hö, på vissa ställen står det att de behöver hö att bygga gånger med, och på vissa står det att de inte är nödvändigt med hö. Jag blir förvirrad, hur ligger det egentligen till?

Min pojkvän är allergisk mot MYCKET! Bl.a. katter, hästar, kaniner, pollen och massor av saker som han äter. Skulle kännas bra om jag med gott samvete kunde skippa höet, eftersom att jag inte vill att det ska besvära honom, som det finns stor risk att det skulle göra.

Finns det någon eventuell ersättning för hö, om det är nödvändigt att ha i buren?

Är så glad att han överhuvudtaget tål gerbiler, så jag vill inte sabba detta!

svartkanin
0

Hö är inte nödvändigt, dom klarar sig utan Glad

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Jessica_91]
0

Nej, det är inte nödvändigt med hö Glad Om man har vanligt kutterspån så funkar det utmärkt att gräva gångar i precis som det är. Om man har något tyngre (t.ex hampaströ eller alflis) så kan man blanda ut med Stl-strö (papperströ) för bättre stadga.

Toapapper funkar utmärkt för gerbilena att boa med (dvs de river upp det i massa massa småbitar där de väljer att sova) istället för hö.

Det finns dessutom en liten risk för att man får in ohyra med höet vilket är anlednigen till att jag bara köpt det någon enstaka gång. Gerbilerna tycker nämligen det är väldigt kul att pyssla med hö men det är som sagt ingen nödvändigthet alls.

AnneN
0

Jag är allergisk mot hö och mina gerbiler är inte alls i behov av det för att kunna göra gångar och bon, de har ett par decimeter djupt spån istället och jag ger dem toapapper att bädda i husen med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sixpounder
0

Vilken lättnad att höra! Glad

Blev extra orolig när jag läste på gerbilforeningen.se, tänkte att det borde vara den mest seriösa sidan.

Tack för era svar! Skrattande

[Jessica_91]
0

#4 Vad står det om hö på SGF:s sida? Vet att de har mycket bra info där men är så klart möjligt att det står något tokigt också Tungan ute.

AnneN
0

#5 Kika på http://www.gerbilforeningen.se/pages/gerbilen.html under rubriken "Sysselsättning" så står det i fösta stycket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tsunamis
0

De boar, bygger & äter hö men nödvändigt är det inte. Men det är ett billigt sätt att ge dem lite berikning.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#6 Ah tack! Jag skummade igenom den texten tidigare men hjärnan var nog inte helt med i matchen haha Skrattande