Ska skaffa omplaceringsgerbil
Hej, efter att ha läst tråden http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f5f819fd4ebea6372000756-blocket-annons?discussions-2 (klicka på länken i länken om ni vill se annonsen) blev jag bara tvungen att köpa den lille killen, det är bara ca 1 km från mitt hus också, så i morgon ska jag åka och kolla på han. Dock inte köpa han eftersom jag inte har buren hos mamma just nu.
Det gör jag isåfall om ca 2 veckor. Har ganska många frågar ang detta, eftersom det kommer vara min(a) första gerbil(er), och en omplaceringsgerbil som kanske kommer vara lite/ganska mycket svårare en än gerbil från en seriös uppfödare
Ska ju skaffa kompisar till han, men är lite orolig att han inte vet riktigt hur man uppför sig bland andra gerbiler.. Kommer nog inte ha plats med två burar om jag måste sära på dem och nu när jag precis ska dra igång min kampfisk odling som kommer ta extremt mycket plats och pengar..
Men jag kommer absolut pröva, tror ni det är en idé att köpa två bebisar eftersom den andra redan är lite gammal (1 år)? Hur länge ska den hemmastadda sig innan jag försöker att sätta ihop han med några andra?
Vill ju köpa från uppfödare men mina päron tycker "det är väl ingen skillnad på dom och andra gerbiler"? Min djuraffär jag går till är ju dock väldigt seriös och djuren kommer inte från IMAZO eller andra grossistuppföadre. Äfferns sidan http://www.zoogiganten.se/ , haha är lite kul, jag handlar ofta saker till mina kampfiskar så dom känner mig ganska bra och frågar "hur går det med odlingen då"? osv 
Tack o hej
Om ni undrade är inte uppfödare uteslutet utan mest om jag inte skulle få tag på någon, han ska ju inte behöva vara ensam hela tiden.
Varit och hälsat på idag. Hon som hade han var väldigt trevlig men kunde dock inte så mycket om gerbiler. Ska hämta han om 2 veckor :) Blev också biten så det började blöda, men tror det mest var att han trodde det var något gott
Kommer bild snart!
Hej!
Jag skulle råda dig till att i så fall skaffa en kompis till honom, inte 2.
Det måste vara en väldigt ung hane, annars är risken stor att dom inte kommer överrens.
Helst ska man köpa från uppfödare och orsakerna är många (läs artiklar).
Att han bet dig beror förmodligen på att han inte är särskilt van vid människor och blev väldigt rädd!
Det kommer förmodigen bli bättre med tiden allt eftersom du vänjer honom vid handen.
Lycka till
#3 Okej, jo jag vet, kompisen ska ju helst inte vara under 8 veckor. Ja, jag vill köpa från uppfödare, allt är bättre kan man säga, men den närmaste ligger i gbg. Jo, vi kan ju hitta transport men mina föräldrar tycker bara det är krångligt. Känner ingen som bor där heller. Vi får se.
Han bet mig genom gallret, alltså han gnagde lite och visade inga tecken alls på rädsla. Men ja, han var kanske rädd.
Ja, tror faktist det. Han visade heller inga tecken på att han mådde dåligt :)
Om du har möjlighet så tycker jag absolut att du borde vända dig till en uppfödare för att skaffa en unge (eller två) till omplaceringshanen.
Men oavsett om det blir djuraffär eller uppfödare så tycker jag att du borde kolla upp om du har möjlighet att lämna tillbaka ungen/ungarna om ihopsättningen inte funkar. Är antagligen större chans att du får göra så om du köper från uppfödare men djuraffärer är ju inte alltid helt omöjliga. 
Som jag förstått det så är det lite svårt att förutspå hur han kommer reagera på en kompis. Han kan ha varit ensam så länge att han har svårt att komma överrens med nya eller så är han tvärtom så himla glad att få en kompis så ihopsättningen går jätte bra.
Jag adopterade ju Pandora från ett omplaceringshem, när hon väl sattes ihop med Lea så hade hon varit ensam några månader, kanske över ett halvår (hennes första kamrat hade tydligen försvunnit..). Och hon verkade vara så nöjd över att få sällskap att hon lät könsmogna men unga Lea (ca 4 månader då) ta platsen som dominant, trots att Pandora var större och runt 1 år gammal.
Om det beror på att hon var själv länge eller om hon helt enkelt har en undergiven personlighet går ju inte att svara på till 100% men oavsett anledning så kan jag tänka mig att hon mår väldigt mycket bättre nu med en kompis, även fast Lea är lite väl tuff ibland och hårdhänt när hon putsar Pandora ^^.
Jag tror inte han bet dig pga att du luktade mat. Visst gör de så ibland men de brukar bara smaka då, inte göra hål på huden. Så jag tror att det lutar mer åt att han är ohanterad bara. Förhoppningsvis så slutar han när han blir mer trygg men har du otur så har han kasst temperament bara. Pandora har bitit mig ett par gånger så jag börjat blöda men jag har lärt mig hur jag ska och inte ska hantera henne så det går ganska lätt att undvika nu.
Trots att det kan vara lite stökigt så måste jag säga att det känns otroligt varmt i hjärtat att ta hem en gerbil och ge den ett bra liv. Pandora bodde också i en "lyxvåning" som ju inte ger några möjligheter alls att gräva gångar. Gissa om hon verkade glad när hon fick flytta in i ett 150 liters akvarium med en massa massa spån att gräva i!
Du kommer göra den lille till en väldigt lycklig gerbil 
#5 Ska prata mer med mamma vad hon tycker.. Ska också åka till djuraffären och prata med dom. Hur länge tycker ni jag ska vänta tills jag skaffar kompisar till han? Hoppas på det bästa och att han accepterar en ny kompis!
Var mitt första möte med en gerbil, eller, den fick bara lukta på mig så har inte riktigt koll på det här med betenden
Söt pojk är han i alla fall, tror han är en nutmeg! Liten tjockis!
Ja, man känner sig nästan lite stolt haha av att göra detta! Han kommer ju komma till en stor bur, 290 l! :) Fast tror dock inte han vet hur man gräver, kan man lära han det på något sätt?
Tack för svaren :)
#7 Hm svårt det där. Å ena sidan kan jag tycka att han ska få en kompis så fort som möjligt men å andra sidan så kanske det vore bäst att vänta någon vecka i alla fall. Så får han chans att bo in sig i sitt nya hem, hinner kanske bli lite mer tam och så får du lära känna honom bättre.
Om han är helfärgad så är han Nutmeg, om han har vit mage så är han Agouti
. Tycker han ser ut som Agouti på bilderna.
Man kan ju försöka att sätta rör i spånet så att gerbilen går in i röret och sen instinktivt börjar gräva när han kommer ut på andra sidan (eller ah, ner i spånet). Kanske kan hans nya kompis lära honom att gräva om han inte redan kan det. Gräva kan han nog, det är en så stark instinkt, men han kan ha svårt för att gräva hållbara gångar.