Rosa nos?
Min flicka Paris, snart 2,5 år, har alltid haft rosaröd nos. Jag har trott att detta var normalt men nyss fick jag reda på att gerbilernas nosar blir rosa-röda när dem är snoriga. Alltså, är det här normalt? Har just nu alspån, men tänkte testa att byta tillbaka till kutterspån. Hon mår super annars, precis som vanligt :)
Kan nog vara överkänslighet. Terpentinet (?) som finns i kutterspånet kan ibland göra att de blir känsliga mot det. Mina ena blev det men när jag bytte till Easy-strö blandat med STL-pro så försvann problemet :)
Tror inte det är någon fara med din gerbil men du kanske kan ta en bild på hennes nos så kan vi säga om den ser normal ut eller ej? 
eller är hon rinnig? vet inte om jag fattade rätt….
1# hon visar inga "symptom" förutom att nosen är rosa, inget rinn elr så. Jag har inte haft kutterspån på snart 2 år, så jag tror inte att det är terpentinet. 2# vad bra :) jag kan troligtvis lägga upp bild på tisdag. Jag fick en lätt panikattack när jag såg att det var snor ( shit, har hon stått ut med snuva i 2 ÅR?! D: ) ;)
Har inte lyckats få någon bra bild (Dumma kamra!) men iallafall. Hon är (som alltid!) pigg i kry, även om nosen fortfarande är röd. Ser inte ut som särskilt rinnigt iallafall. Har försökt dutta med toapapper på nosen , försiktigt, utan att det kommit något på pappret. Om det skulle varit något mer tecken på sjukdom skulle jag ringt direkt till vetten. Vad tror ni? Är det nåt elr är hon rosaröd om nosen naturligt? Tack för svar!
det är samma med min gerbil alvin han har alltid haft en rosa röd nos och jag har provat med toalätt och så. :)
6# vilken färg har han? :)
vit med lite brunt på ryggen :)