Sandbad
Hej!
Har hört att man inte behöver ha sandbadet i buren hela dagen, utan att man kan ställa ner det sådär en två gånger per dag så dom får bada och sådär. Går det bra?
Mina små filurer skvätter nämligen massor av spån däri (antar att fler gör så), och det är ju ingen ide att ha ett sandbad fullt med spån tycker jag?
Hur gör ni? Har inte riktigt plats att ha det på deras hus heller… Tacksam för svar och idéer!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Visst år det bra att ställa in det nån gång om dagen istället.
Besöker du ett IKEA kan du annars köpa en speciell skål att ha sanden.. Kanske inte syns så bra men den står längst till vänster på bilden
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Åh, vilken smart ide! Jag har ju Ikea här så jag måste åka ut dit nån dag i veckan och köpa en sån burk/skål! Det var ju supersmart! :D
Mvh,
#1 Jag har en precis likadan, du har bra smak! 
#1 Vilken bra idé!

Jag har två skålar (sådana som på bilden) En med sand som de gör sina behov i och en som jag ställer dit en gång/dag som de kan bada i :)
Mams och paps ska hälsa på idag, och innan dom kommer till mig ska dom på Ikea en sväng, så jag bad mamma köpa en sån glasburk till mig! Så nu blir det nog bra! :D
Får hoppas att dom inte svätter spån från andra håller nu! ;)
Mvh,

#6 Förut, när jag hade vanlig skål så hade som i massa spån i skålen men så köpte den där på IKEA…Så nu gräver dom ut all sand ur skålen ut i buren istället ^^
Därför får dom bara ha den inne ett par ggr/dagen nu för att tvätta sig.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
#1 Vad smart! En sån burk ska jag köpa till deras sand. Mina har sand hela tiden, eller rättare sagt, tills de har gömt sanden med spån… Med en sån burk skvätter de väl varken ut sanden eller skvätter in spånet, inte lika mycket i varje fall. Verkar himla bra!

#9 Gud så gulligt!
Nästa gång vi åker till IKEA ska jag köpa en sådan skål, verkar som en supersmart idé. :D
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Jodå, dom skvätter ut sand så det bara visslar om det. Iaf om man har burken så dom kan hoppa in och ut ur den hela tiden! Mina har tömt min burk flera gånger… 
Ska köpa en större bur imorrn! *lycka* Och då tänkte jag ställa in sanden till dom två gånger per dag. Dock gillar dom att sitta i burken, så den kommer dom att få behålla. 
Men jag undrar lite grand. Om man har, säg en pinne, som går ner i en burk, och en pinne så dom kan klättra in och ut, funkar det, för har man en upprättstående burk med sand, då kan dom ju inte skvätta ut den, men klättra ner när dom känner för det. Eller är det en dum idé? Vad tror ni?
Mvh,
Jag använder mest hundmatskålar åt mina gerbiler, sånna för stora hundar som är typ 10 cm höga och 20 cm i diameter. Det är mina favoriter är det gäller sandskålar, och gerbilerna älskar att lägga sig på mage och dra sig från ena sidan till den andra.
jag har två burkar eftersom de tycker om att gå på toa i sanden. en kruka, ca 12 cm hög så de precis kommer i och ur den som alltid står därinne. den har jag ganska lite sand i, inget riktigt bad men en liten toa/uppfräshningsplats och sen har jag en glasburk från ikea som jag ställer in 1-2 ggr per dag så de får bada ordentligt. Krukan står upprätt i buren och hittills har de faktiskt inte lyckats gräva ut sanden, så det verkar funka!

Åhh jag har samma problem! sprätt och sprätt hela tiden haha

Ikea-skålarna är kanon tycker jag! FÖr att slippa att gerbilerna skvätter ur sanden ur dem så kan man ställa dem med öppningen rak upp. De kommer fortfarande lätt både i och ur burken. Iaf vuxna gerbiler!