Börjar bråka, vad göra?
Sitter nu med världens ångest för att Hachiman plötsligt började ge sig på Loke tillsynes utan anledning 
Hachiman är en mycket dominant hane som sedan ca ½år tillbaka bor med 2 yngre hanar som är allt annat än dominant.
Allt har gått bra fram tills alldeles nyss.
Har bytt spån och möblerat om i gerbilernas akvarier, satte ner dem i det nya rena spånet och allt var frid och fröjd och de grävde och undersökte akvariet tillsammans alla 3. Men plötsligt så ser jag i ögonvrån att det blir en jädra fart hos hanarna och ser då att Hachiman jagar Loke.
Balder som också bor med dem höll sig undan så gott han kunde och det var inga problem mellan han och de andra 2.
Självklart gick jag dit och avbröt jakten, de lugnade sig och jag stod bredvid och kollade dem och det dröjde inte ens 1 minut innan Hachiman flög på Loke igen utan att han hade gjort något alls. Loke försöker inte ens slåss tillbaka utan kämpar bara för att komma bort från Hachiman och var vettskrämd.
Efter att ha fått sära på dem 3 gånger på mindre än 5 minuter så har jag nu flyttat över Bishamon så han sitter ensam i en samla.
Jag tror inte detta slagsmål beror enbart på att jag bytt spån och möblerat om hos dem då jag gjort det många gånger innan utan minsta problem.
Innan Hachiman flyttade till mig så hade han bott hos uppfödaren tillsammans med sin pappa och de hade fått säras på efter ett ordentligt slagsmål.
Då han flyttade hit så var det för att försöka para ihop honom med en annan vuxen hane jag hade, men det gick inte alls.
Tillslut fick han då Loke och Balder som då var bäbisar som kamrater och det gick helt utan problem. Fram tills nu.
Jag har en teori men vet inte alls om den stämmer, men teorin är iallafall att Hachiman har svårt för hanar som är lika stora eller större än honom. Balder är liten till växten och minst i gänget och kommer bra överens med både sin bror och med Hachiman. Loke däremot har vuxit massor och är nu lika stor om inte lite större än Hachiman i storlek.
Vad tror ni, vågar jag släppa ihop Hachiman med Loke & Balder igen? Kommer han någonsin fungera i längden med en annan hane? Kan det fungera att sätta han tillsammans med en äldre hona (ej fertil)?
Kan det hjälpa att kastrera Hachiman? Kan man ens kastrera gerbiler?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Råkade skriva fel namn, det är Hachiman inte Bishamon som bråkar (blandar alltid ihop deras namn)
_**/Mvh Anne
6månaders gränsen… Ibland händer sånt här och det är först vid 6m han ser de yngre som ett hot. De börjar bli stora nu och är fullvuxna. Jag skulle hålla honom ensam med mycket plock & kel eller hitta en 2-2,5års hona till honom. Man kan kastrera gerbiler men det är ganska dyrt vad jag vet och inte många veterinärer är vara att operera på smådjur. De kan vara lite känsliga mot narkosen också och aldrig vakna upp och det vill man ju verkligen inte att det ska hända.
MvH Tsunamis
Jag hade också letat efter en icke fertil hona. Då det oftast funkar bra, och hon-han-par är ju för söta tillsammans, tar hand om varandra så fint :) Jag hade inte vågar kastrera, för precis som Patricia säger vet man inte om dom vaknar upp igen då dom är känsliga för narkosen. Och är det en vet som inte är 100% säker, så vet man ju inte. Men en hona till honom är mitt förslag :)
Men är de inte så också att om man inte behåller gammalt spån och blandar med det nya kan dom bråka för att dom inte känner igen dofterna?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

#2 & 3 Okej tack för snabba svar, han får bo ensam ett tag nu iallafall så får vi se om han kanske får en gammal dam till sällskap senare.
#4 Har aldrig haft några problem alls tidigare med att de bråkat efter spånbyte och jag har aldrig tidigare heller sparat något av det gamla spånet.
_**/Mvh Anne