Rå potatis?
Får gerbiler äta rå potatis? :)
Hmm jag har hört att kokt är bättre för dem men dock vet jag inte grunden bakom de.
Jo kokt vet jag är ok, men tänkte just rå då vi hade några bitar över sedan middagen :)
jag tror inte man ska ge rå potatis.
#4 tänkte det också, men var osäker, tack :)
tänker att det brukar vara väldigt mycket stärkelse i rå potatis, detta tror jag dock försvinner lite när man kokar dem. men det är jag inte säker på, så fakta om det måste kollas upp
är inte rå potatis giftigt? De tror jag. Vad jag vet ska inga djur, eller människor, äta rå potatis
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#8 Men man kan ju råsteka potatis till oss människor? :P Eller det är kanske inte samma sak dock..
Men jag ger inte det alltså, tack!

#10 Ja men råstekt potatis är ju inte rå efter man stekt den, den är bara rå fram tills den hamnat i stekpannan.
Rå potatis innehåller solanin som är giftigt även i små mängder för människor, så jag skulle absolut inte ge rå potatis till en liten gerbil.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#11 oj just det 😁 Tack för svar! Låter bli att ge av det då 😊
#13 Jo jag med, men det är ju skillnad på smaka och äta.

#15 Jag sa att solanin är farligt i små mängder, sedan hur mycket man tål är kanske olika men jag skulle i vilket fall som inte våga ge rå potatis till gerbilerna som jag antar är ännu känsligare för solanin då de är så små.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det som är farligt med rå potatis är om den är lite grön, då är den giftig. Är den mycket grön ska man slänga den, men om det bara är lite i skalet så går det att skala bort.