Ramlade ner från sängen, landade fel
Hade mina fyra pojkar lösa på sängen som vanligt när jag fixar i deras bur, så vänder jag mig om för att sätta igång med klickern och ser att lasse hoppar ner. När han väl landar landar han på sidan, med ena frambenet under sig.. Han blir lite groggy och sen ser jag att han inte kan springa.
Han stödjer inte på vänster fram, och har svårt för att hålla mat/godis i munnen. Hö tuggar han gärna, och äter och dricker med men han kan ju inte använda benet 
Jag vet inte vad jag ska göra, han sover nu men imorgon då? Kan det vara brutet eller är det kanske bara en stukning? Har ju ingen chans alls att åka till vet idag då klockan är så pass mycket, och närmaste gerbilkunniga veterinär är en halvtimme med bil härifrån och den stressen utsätter jag inte honom för just nu.
Hans syskon och pappa tar väl hand om honom, pysslar och tvättar.
Han kan ta sig framåt, men ramlar liksom på nosen i varje skutt, vilket ser hemskt ut. Dom fick ta den lilla buren sålänge, med låg inredning så han inte hoppar. Något mer jag kan göra så länge?
Tack,
jag har haft en gerbil som bröt båda vänsterbenen men det läkte snabbt och han blev flockledaren i den flocken
så jag säger att du kan ta det lugnt det kommer läka ihop snart
#1 Jo jag har ju haft en med ett förlamat bakben kom jag på, och hon lever normalt nu konsitgt nog
Men tack, känner mig lite lugnare nu iaf. Man känner sig helt usel när sådant händer.. Man ska ju ha dom under uppsikt hela tiden men jag stod med ryggen mot ett litet tag, vilket helt enkelt var för länge.
Ha lite mindre spån i buren så att han inte försöker sig på att gräva och sen läker det ju förhoppningsvis fint av sig självt.
Kanske flytta till en mindre bur t.om. så att det blir lite mindre yta att röra sig på.
Jag har själv aldrig haft en gerbil med brutet ben men vad jag vet så finns det inget veterinären kan göra förutom att ordinera vila.
Det är ju sånt som händer, så få inte dåligt samvete över det!
#3 Dom har fått flytta till en mindre bur nu, med mindre spån. Han somnade direkt ígen, så får hoppas han vilar sig ordentligt.
kan inte låta bli, man känner sig så hemsk..
Nu har han bollat ihop sig i matskålen och äter med båda händerna, tappar maten lite då och då men inte alls lika farligt som innan! :') Förhoppningsvis är det bara en stukning.
Vad bra att det är bättre :) Hoppas det fortsätter åt samma håll!
Det är som förut. Det syns att han har ont och så fort man ska bära upp honom, hur försiktigt jag än tar (och undviken benet) piper han. Vet inte vad jag ska göra. Tycker inte om att se mina djur ha ont.. Han kan ta sig fram, sakta men säkert och han äter och dricker normalt.
Det finns inget smärtstillande man kan ge gerbiler va?
det kan ta upp till 2 veckor innan den nläcker :/ men du kan göra sådna små saker som hjälper: om du har kan du flytta gerbilerna i en mindre bur och låta de andra två springa ute lite mer. låta de andra två springa och få honnom att vänta i buren så han inte behöver springa extra :) hoppas det löser sig