Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1032 ggr
[bimbim]
0

hjälp, hon föll!!

Hej!

Nikita, min ena flicka bestämde sig för att öva höjdhopp och hoppade över ett 30 cm högt soffarmstöd, för att sedan landa på golvet över en halvmeter nedanför..=S Hon verkar relativt oskadd, har klämt lite på henne och hon verkar inte ha ont. Hon har ätit och hoppat omkring som vanligt men hon busar mindre med kompisen och verkar lite seg, sover mer än vanligt…nån som varit med om ngt liknande eller som vet vilka symtom som tyder på att en sväng till sjukan är nödvändigt?

EmmaG
0

usch så läskigt!
Men beter hon sig ändå relativt som vanligt så är det bara att ta de lugnt & ha koll på henne..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Lullan1
0

Nä, vad tråkigt! De är ju riktiga små äventyrare, våra små gosingar! Hoppas verkligen att hon blir piggare snart, hon är nog lite omtöcknad bara…

dreamiz
0

De verkar ju inte ha nåt vidare höjdbegrepp o det är otäckt om de hoppar iväg så där. Hoppas hon e ok!!

[bimbim]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hon verkar ha blivit piggare under natten, för nu är hon nästan sitt kaxiga jag igen..men ish vad läskigt det var. håller med #3, de verkar inte ha nån höjduppfattning alls!

skickar med en bild på den nyvakna kajsa bergqvist wannaben =P

Cydonia
0

Det har min råtta gjort en gång också. Hon fick ett litet sår på nosen som blödde, men det läkte fort. Och det var den gerbilen som levde så länge, så det gav inga bestående men antagligen. ;)

Tur att det gick bra för Nikita!

Tina-A
0

Usch vad läskigt.. Hoppas verkligen att allt faktiskt är bra och att hon blir sitt rätta jag snart!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

EmmaG
0

Hur är det med gumman nu?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[bimbim]
0

jodå, hon har repat sig=) hon har blivit lite handskygg eftersonm vi var tvugna att jaga för att få tag på henne då hon gömde sig under soffan, men hon börjar bli tam igen, man fick bara börja från noll..

konstigt nog är hon inte avskräckt från att hoppa från höga höjder, snarare tvärtom!

Theo
0

Mina killar har tappats (ordentlig ångest från mattes sida kan jag lova) och ramlat ner från höga höjder ett flertal gånger.

Naturligtvis är jag alltid på min vakt, men olyckor kan hända.. Men de verkar enormt tåliga. För ingenting har skadat dem hitills. :)

dreamiz
0

Skönt att hon är pigg!! Man blir ju så himla rädd när nåt sånt där händer. Hur mycket man än vaktar på dom så kan ju olyckor hända tyvärr.

[bimbim]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo, de är ju så grymt snabba! man hinner inte med när de väl bestämt sig för något..

Vi har dock kommit på att våra gerbiler älskar datorer, så om man surfar samtidigt som de är ute och springer vet man vart man har dem..på tangentbordet..=P (låter tydligen roligt när man springer på det eller när matte skriver inlägg)

Gerbilflicka
0

Gerbiler är väldigt tåliga, men fall kan ju resultera i både brutna ben och inre skador. Det syns dock väldigt snabbt så beter sig gerbilen helt normalt brukar det inte vara någon fara. Däremot måste man vara väl medveten om att bytesdjur som gerbiler inte gärna visar att de har ont eftersom det är ett tecken på svaghet som gör att man lättare blir uppeäten. Alltså får man som ägare vara lite extra uppmärksam.

Förståelse för vad höjd är inte medfött hos gerbiler. Det tror jag inte den är för människor heller? Det är något man lägger sig till med genom att göra illa sig eller genom att t.ex. en förälder överför sin rädsla på barnet.

Normalt sätt så lever gerbiler inte på ställen där de stöter på någon vidare höjd i vardagen. Inte heller förståelsen för att saker kan välta är medfödd, eller logiken bakom vad som kan puttas bort och vad man får ge upp direkt. Vad kan jag gräva i? Vad kan jag gnaga sönder? Kan jag äta det här? Det är sånt som gerbilen utforskar allt eftersom och det är också därför ungdjur är som valpar och smakar på precis ALLT.
Skillnaden mellan miljötränade gerbiler och gerbiler som endast lever i sin bur är stor på det sättet.

tjiggit
0

Vilken tur att det gick bra! Håll koll på tänderna bara. Gerbiler kan bryta sina tänder vid höga fall och det kan märkas flera veckor efter fallet genom att gerbilen får svårt att gnaga sönder saker och att äta.