Ute på sommaren?
Är det någon här som tar ut sina gerbiler på sommaren? Har någon nån slags specialbyggd bur ute dom får springa runt i och få sol på sig?
Funderade bara på det.
Fick en vision i huvudet med ett nersäkt akvarium med nätlock som är till häften fyllt med jord och planterat gräs, sen att man tar ett tjockt rör ner i jorden och där röret slutar sätter man fast ett hus.
Så dom kan gömma sig undan solen och om dom blir rädda. Men sen samtidigt springa runt i gräset där uppe om dom vill. Och även ha kanske lite hus och sånt där uppe.
Är de någon som är med på min vision??? I min värld låter de jäkligt snyggt
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Det där lät trevligt :D fast borde det inte bli alldeles för varmt i ett akvarium eller är jag helt ute och cyklar..? Men jag har mina ute korta stunder varje dag, flyttar över dom till en duna då, för akvarierna väger på tok för mycket. Dom älskar verkligen att sola :) dock tycker dom det är läskigt att stå på gräsmattan, så det är alltid altanen som gäller då det är lite mer "skymundan" :)
Tänkte alltså med nätlock över hela. Så de tror jag inte de blir.. Sen nere i hålan i jorden blir de ju svalt och skönt.
Låter ändå som idé värd att testa ;)
Jo det är klart :P Ja verkligen, nytt litet projekt i sommar för mig ;)
Mina springer dagligen på gräsmattan under sommaren! Dom älskar de! Däremot blir de nog alldeles för varmt med ett akvarium ute i solen.. Skulle inte ta risken för man kan ju inte blöta ner dom sen för att svalka dom, men iden va smart!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#4 springer dom lösa? :O
Om man gräver ner en galler bur istället då, samma princip? De borde funka
De lät bättre! Japp men under uppsikt så klart! Sitter där på gräset och dom sticker aldrig mer än en meter ifrån mig och blir de läskigt skriver din tillbaka till mig^^ och dom är aldrig mer än två heller!
Sajtvärd på degus.ifokus
Hur vågar du? :O
#6 mina hade stuckit från mig direkt tror jag. de är ju inte direkt några djur som är bra på inkallning..
De är oftast ja och min syster som har dom ute tillsammans och som sagt två i taget under hård uppsikt men dom sticker aldrig mer än en meter och då ropar ja bara på dom så kommer dom hoppandes tillbaka till mig, skulle dock aldrig göra så med gerbiler ja inte känner bra! Dom här är ju mina små apor:*
Sajtvärd på degus.ifokus
#9 Jag känner igen de där :) Min första var så att jag kunde släppa dem varsom och de kom alltid tillbaka när jag ropade på dem. Det är hur härligt som helst när djuren blir så tama och söker trygghet hos sin ägare.
Håller med om att ett akvarium kan bli lite för varmt. Men att gräva ner galler låter intressant :)
Själv brukar jag ta med en överdel till en gallerbur som jag placerar på gräset som de får springa i. Men vissa individer tycker att det är jätteläskigt eftersom de finns så många annorlunda ljud och det är ju inte vana vid att vara ute. Men ja självklart sitter jag alltid bredvid och håller uppsikt så de inte rymmer eller så att nån katt/fågel försöker ta sig in.
#10 visst är de! De är en underbar känsla!
Sajtvärd på degus.ifokus
Så här gjorde jag i somras. De fick vara ute ett par timmar när jag var med i närheten. Detta är ett nattduksbord som jag lagt på sidan, med rasthage runtom som säkerhetsåtgärd. Jag har även en annan gång använt en burgalleröverdel, med en filt över halva buren eftersom jag märkte att de blev skrämda av att stå så öppet liksom. Det funkade också bra :)
#12 men gräver dom sig inte under på nolltid?
#13 Jag tror att jorden i en gräsmatta är så kompakt att det krävs en hel del jobb för gerbilerna att gräva sig under, jämfört med hur fort de kan gräva ner sig i spån t.ex.
Eller så kanske de inte är så intresserade av att gräva i den miljön. Mina gerbiler gnager t.ex i stort sett aldrig när de får springa lösa i mitt rum men så fort de kommer in i buren igen så fortsätter papperstrimlandet haha ^^.
Då ska jag försöka fixa någon egenbyggd hage kanske istället att ha dom i på gräset?
Så kan man inreda med lite hus och grejor så dom har "skydd"
#15 Ja jag tycker helt klart att du kan testa. Om de skulle börja gräva så hinner du säkert märka det innan de lyckats gräva nämnvärt mycket och kan bara sätta ner galler/nät som botten. Så kan de fortfarande vara på/käka av gräset 
De va smart. En hane med nät botten! Köpte faktiskt en rulle fyrkants nät på jula häromv veckan. 9mm rutor. De borde väl funka?
#13 Nejnej, dels är nattduksbordet tungt så de kan inte pressa sig mellan på något sätt, utan i så fall får de gräva en djup gång genom jorden som går upp på andra sidan. För det första gräver de inte ens, för det andra så är det för kompakt jord som Jessica säger och som ju också är täckt av gräs som även det stadgar upp.
Jag hade ut mina gamla gerbiler vid gräset :) byggde ett litet "lekhus" till dem med tak så de kunde få skugga och hade deras vattenhållare inne i huset. Mat vid gräset och en sandskål och självklart var de i en lekhage :) De uppskattade det mycket, men man ska inte glömma att ha koll på dem hela tiden. För det finns fåglar och jag har två katter och två hundar hemma också. I år ska mina två nya ut första gången, ser verkligen fram emot det ^^