Svalövs gymnasium
Någon som går/ska gå där? Hade varit kul att "känna" någon person innan man börjar där.. Och någon som gått där innan, hur ser schemana ut? Detta gäller inriktning "sällskapsdjur och zoo" :)
Tog studenten från Svalöv 2011. Synd bara att dom ändrar alla program och kursplaner hit och dit, så har ingen aning om hur ni som börjar ettan nu kommer få det :P "sällskapsdjur och zoo" fanns det inget som hette när jag skulle börja
Mvh Jenna
#1 hur såg era scheman ut? Det finns nu, ska tydligen vara en relativt ny kurs :) verkligen mig grej, så därför tänker jag pendla 1-1.5 timme dit varje dag.. Långt men ja ;) Men är där bra för övrigt?
Schemat var helt okej :)
Började 08.20, Rast vid 10, Lunch 1 timme, Rast vid 2 och sen sluta vid 2-3.
Under hela 1an och 2an hade vi dessutom sovmorgon till halv 11 varje måndag. De var riktigt underbart! Parallelklassen slutade istället direkt vid lunch på fredagar. Vi fick vara med och bestämma en hel del, de frågar gärna hur man vill ha det och försöker anpassa så bra som möjligt för de som har hund på internatet.
Oj, pendla så länge x) Du kommer tröttna rätt fort kan jag lova ;)
Varför inte bo på internatet? Man får riktigt bra samhörighet och umgås jätte mycket på fritiden. Att bo på internat var ett perfekt tillfälle att börja ta eget ansvar och fick känslan av att flytta hemifrån lite. Ångrar de aldrig :) Flyttade hemifrån helt i 2an och bosatte mig i en egen etta i Svalöv, så slapp man dessutom pendlandet på helgen.
För övrigt var det en helt okej skola :) De flesta lärarna är super bra! Man får jätte bra kontakt med dom och man har inte alls denna lärare-elev relation som man ofta hade i grundskolan. Och dessutom så försöker man ha ett hemklassrum där alla lärarna kommer, så man slipper flytta till nya klassrum för varje lektion. Dessutom är det en hel del praktiskt :)
MEN… det är inte många jag känner som fått jobb efter denna linjen. Man är tvungen att ha kontakter inom branchen eller lyckas få en riktigt bra praktik där man kan fortsätta att arbeta. Och dessutom ingår inte ämnena kemi/fysik så man kan inte studera vidare till veterinär efteråt, endast djursjukvårdare.
De är väl typ vad jag kommer på just nu :P
Och just de.. jordbrukarna var skitjobbiga, men tror mest att de var dom 3erna vi gick samtidigt med, så förhoppningsvis slipper ni all skit…
Mvh Jenna
#3 oh det låter härligt :D Hur många djur får man ha med på internatet då? För just nu äger jag 12 djur och har ingen möjlighet att "lämna dom hemma" då ingen i min familj är vana vid mina djur och inte kan hantera dom. Speciellt kaninerna.. Jag har en hel del konakter, så det är nästan inga prOblem alls. Jag har inga planer på att bli vet, men däremot djursjukvårdare. Veterinär är inte min grej tror jag ;) Tack för all info :D
Förlåt att jag tjuvar din tråd nu men #3 hur gör man om man bor på internat och har djur? T.ex kaniner eller gerbiler, får dom vara ensama på helgerna då? eller drar man med sig dom på tåget? 
#4 De flesta djuren är tillåtna, men 12 kanske är att ta i, haha :P De är trots allt ganska små rum och dessutom blir det ofta att man får dela med någon annan.
#5 De första året bor man på ett "boende". Där är det alltid personal dygnet runt och på helgerna är det alltid stängt. Så där måste du ta med dig dina djur hem. Sen när man börjar 2an får man lägenheter ute på byn som man för det mesta delar med andra. Har man någon anledning till att man inte vill/kan åka hem så brukar det gå bra att få stanna kvar där över helgerna. Vet många som gjorde detta, och då kan man ju stanna kvar med djuren. Det är ju inte att rekommendera att lämna dom varje helg direkt, då ser nog personalen att man tar med dom hem. Jag kommer inte ihåg vad reglerna säger, det var väldigt mycket fuskande med det mesta :P
Förra året var det en lägenhetsbrand i mina vänners trappuppgång vilket räknades som bordbrand och alla djur+människor var tvugna att utrymma. Det gick inte att sova där på några dagar på grund av all rök osv. Jag vill inte veta vad som hade hänt ifall mina vänner inte varit där då och djuren bodde där själva..
Mvh Jenna