Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: burar-inredning
Läst 1443 ggr
Emelie-tex
0

Någon mer som blandar spån och hö??

Hej, i min ena flock så blandar jag spånet med hö (de har så svårt att hålla sina gångar hela) och då så slipper de att gångarna ramlar ihop.
Den andra flocken är mer vana att bygga och klarar sig med bara spån (första flocken bodde i ett akvarium med bara sand första tiden i djuraffären)

Någon mer som gör så? Eller har ni något annat ni blandar i som gör spånet mer stabilt för dem?

Solaika
0

Jag är allergisk mot hö så jag ger det inte alls. Däremot ger jag mycket toapapper o annat mjukt papper som de själva kan välja att blanda upp med spånet om de vill. Men alla mina klarar bra att göra gångar ändå så de behöver inte något att stabilisera med :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Emelie-tex
0

Om man kanske ger mindre hö för varje gång så kanske de lär sig att bygga utan tillslut ?? Tungan ute

Vippelicious
0

De kan nog bygga oavsett om de har hö eller inte, jag skulle inte oroa mig om jag var du ;)

Medarbetare på fantasy.ifokus

ivanhoe81
0

jag blandar hö och spån även lite toapapper plus att de får en rejäl hög med hö och toapapper att boa med

började med det eftersom att höt blir ändå blandat med spånet etc

klippte vårat hö väldigt fint samtidigt som jag la i lite spån i samlan klippte och sedan spån sedan så rörda jag om alltsammans och tryckte till ordentligt

toapapper räcker nog till att hjälpa till att stabilisera gångarna

våra älskar ju att hoppa och busa i höt så det är något som jag inte vill ta ifrån dem om det inte blir så att de eller vi blir allergiska mot det

Asa-S
0

Alla kartongrester,hö,papper blandar de ju ihop själva när de gräver. Mina får mycket äggkartonger som jag hämtar i affären.Stora ark som blir över från lösviktsäggen. Grannen jobbar där och tar hem till oss.

Luju
0

Jag har delat upp buren så jag har spån i nästan hela akvariumet, förrutom på en bit, mindre än en fjärdedel, där jag har hö blandat med toappapper. han brukar bygga små "fågelbon" i höet och krypa in dit. så sött :)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

[_hsleiufhbtv]
0

Jag blandar spån, hö, halm och såklart papper att boa/bygga med :)

[Jessica_91]
0

Jag har läst för mycket om folk som fått hem ohyra med hö för att våga använda det särskilt ofta. Speciellt nu med tre burar och sex gerbiler så käns det lite väl jobbigt. Har köpt hem hö en gång och det var för ett år sedan eller något. Eftersom att det var så populärt så tänkte jag att jag kan köpa lite då och då (har bara inte fått tummen ur eftersom att toapapper funkar bra också) och helt enkelt försöka gå igenom det så bra som möjligt Glad

Är det någon som har koll på extra bra sorters hö (märke)? Sånt man kan köpa i butik nu, jag har inte möjlighet att kontakta någon bonde.

Minoth
0

Baka hö i ugnen om man är osäker? De borde väl funka?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
0

#9 Finns det ingen risk att det antänds då? Fick världens bild i huvudet nu, in med höet i varma ungnen och så TJOFF x'D ELD!

Men man kanske kan fukta det lite innan eller nåt?

[_hsleiufhbtv]
0

#10 Fukta hö är ingen höjdare.. Obestämd Det blir mögligt nästan direkt då.

svartkanin
0

#11 Om det ska ugnbakas så kanske det inte är någon fara? ;)

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[_hsleiufhbtv]
0

#12 Nej inte precis ^^,

Luju
0

Det man kan göra, tror jag, ska inte ge några falska förhoppningar och testa inte detta hemma förrän det är kollat upp noga! Men om man skulle lägga in en ugnssäker form med vatten på sidan av höet. Tänker, då borde det bli så pass mkt vattenångor där inne så höet borde inte fatta eld

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Minoth
0

Tror inte de fattar eld. Jag bakade torr bark här om dagen på 150 grader i 30 min. de gick jätterbra!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater