Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 934 ggr
mlij
1

För mycket spån? Vattenflaska begravs...

Jo, jag har ganska högt med spån till mina gebiler, säkert 15cm + om det skulle ligga plant utan gångar i.

Och mina gerbiler verkligen älskar att gräva gångar och flytta rundor spånet. Problemet är, hur högt ska jag placera vattenflaskan… För den ena stunden så når de inte upp till flaskan, och en halvtimme senare är flaskan nästan helt begravd och spånet blött av själva begravandet av flaskan….

Vet inte vad jag ska göra, går och tittar till dem hela tiden så att de inte ska gå utan vatten. Har flaskan hängandes ner i buren så den går att flytta på som tur är.

Candela
0

Hade också problem med det  början. Mest att de grävde ner hela vattenflaskan Fundersam

Så jag flyttade vattenflaskan så att den hängde ovanför en stor gren, så att de var tvungna att klättra upp på grenen för att dricka.

Kanske kan du bygga en hylla eller nått liknande, där de kan klättra up om de vill dricka. Då behöver du inte vara orolig att den hänger för högt Flört

Candela
0

Jag har för övrigt både matskålen och sandbadet uppe på hyllor, för annars blir de nedskvätta på en gång Flört

mlij
0

ja de gräver verkligen ner allt… matskålen står på sovhuset som änsålänge bara lyckats bli halvt nergrävt några gånger, annars hamnar ALLT under spånet :/

Det är så sött att titta på när de gräver dock :) får försöka komma på nån bra hyll lösning som de inte kan gräva ner, för de älskar verkligen spånet. <3

tjiggit
0

Jag brukar ha vattenflaskan över en sten eller liknande, då vet jag att den iaf inte hamnar för högt upp.

Luju
0

Det här är iofs ett svar flera år för sent, men det kanske hjälper någon iallafall! :)
jag byggde en fyrkantig plexiglashylla (som en låda med två väggar och en "takplatta") som jag har i buren. på den har jag matskål, sandbad och vattenflaskan. det som jag tycker om med denna ide är att de kan gräva i materialet som är under plexiglashyllan utan att det påverkar varken hyllan eller det som är på

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

vickipicki9
0

Jo, mina gerbiler Gloria och Nany(Näni)har en "ställning" av trä i buren,där har jag vattenflaska och matskàl.Det kan du testa eftersom de inte kan sprätta upp spàn pà "ställningen".Under ställningen kan de ocksà sova, lägg dit lite hö sà fàr de bädda!

Hälsar Victoria och hennes gerbilerTungan ute.

Luju
0

Har också lagt hö under min hylla och sen spån i resten av akvariumet. Sen har jag lagt in lite rivet toapapper med höet, detta bara för att det ska bli lite mysigare för han :)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus