Om att släppa ut dem..
… i det fria när man tröttnat på sina små vänner.
Vad säger ni om det?
Har själv inte gjort det fast jag ibland kände för det. Jag köpte tre som snart blev 20 st. Hade fyra burar till dem eftersom jag skillde på herrarna och töserna, de var från olika kullar så de kom inte överens, därav 4 burar.
Tröttnade på dem men höll dem kvar, sköter mina djur sålänge jag har dem. Skulle sedan flytta och behövde därför göra av mig dem. Hittade nya ägare efter många om och men.
Så, åter till frågan. Hur ser ni på att släppa ut dem i naturen? Kan de överleva alls?

Att släppa ut dom i naturen & tro att man gör dom en tjänst är verkligen att vara naiv.
Som aktiv inom Råtthjälpen har jag sett ett par råttor som blivit utsläppta och överlevt vintern, men ni kan ju tänka er i vilket skick dom vart när dom kommit till oss oxå..
Hade en som var så mager & männskorädd så det var inte sant!
Njae..oftast är det väl bara en långsam form av djurplågeri.
Man släpper ut dom på sommaren, glad i hågen & tror att man gör dom en tjänst..men så slipper man ju oxå se när dom går en långsam död till mötes..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Håller med #1. Det är djurplågeri att släppa ut tama djur i naturen. Dessutom hör gerbiler tex inte till vår fauna så de har inte i vår natur att göra heller. Men som sagt, man gör aldrig djuren en tjänst genom att släppa ut dom. Det är hemskt att det tydligen blivit allt vanligare att göra sig av med djur på det sättet…
Jag skulle säga djurplågare om folk som gör så. Som du säger Sussi, om man tröttnar på sina djur så har man ändå kvar dem och sköter dem så länge man har dem. Om man verkligen inte kan behålla sina djur och inte kan hitta ett nytt hem så avlivar man dem hos en veterinär tycker jag. Då har man åtminstone hjärta nog att låta djuren slippa lida, istället för att man släpper ut dem och plågar dem till döds.
Att ha djur är att ha ansvar för en annan levande varelse, och skaffar man djur så kan man inte bara bestämma sig för att strunta i det ansvaret när man känner för det.
Tycker att det är jättedumt att köpa djur och sedan när man tröttnar på dom släpper man ut dom.
Men får några år sedan köpte jag två syrsor för tre kr styck i en djuraffär och hade dom i ett terrarium på mitt rum. Annars hade dom blivit till mat. När jag på kvällarna hörde syrsorna utomhus på sommaren tyckte jag så synd om mina syrsor så att jag släppte ut dom. Men jag tror att de klarade sig ganska bra, för det var varmt ute och jag släppte ut dom på en äng full av syrsor. Men jag har fortfarande dåligt samvete, tänk om de inte överlevde.
#4 Jag har alltid trott att det är samma typ av syrsor som bor utomhus och som man har som foder. Eller ja, mer eller mindre.
I sånt fall spelar det ju ingen roll om man släpper ut dem i naturen igen.
Men folk som släpper ut smådjur gör det ju knappast för djurens skull, de gör det helt känslokallt av egoistiska skäl. Ungefär som sommarkatter - "Vi vill inte ha dig längre, hejdå!" Jag skulle vilja kasta ut någon av de idioterna i en skog mitt ute i ödemarken så får de får känna på hur det är att plötsligt behöva klara sig i en helt ovan miljö med rovdjur, kyla, utan trygghet och brist på mat och vatten! 

Hm, jag började tänka på citykaninerna som har varit tamdjur en gång. De har ju överlevt och fortplantat sig, men det kan alltså inte en gerbil göra då?
Om man släpper ut en klarar de sig iaf sommaren om den inte blir uppäten av en räv men vintern blir väl värre. Iaf tror jag inte en gerbil lider på sommaren men det är ju ohållbart att säga så eftersom dom då inte klarar vintern?
Det där med sommarkatter är helt absurt. Vad tänker folk med egentligen??
#6 Gerbiler heter med ett annat namn ökenråttor. Man förstår rätt bra att de inte är gjorda för att överleva vårt kalla svenska klimat.
#6 Kaniner tillhör ändå den här delen av världen. De kan anpassa sig med vinterpäls, äter gräs osv. Det här är deras naturliga miljö. Dessutom är det som jag förstått det pga den speciella miljön som citykaninerna överlever, ensamma i en skog någonstans skulle de få det svårt. Sedan överlever knappast alla utan det sker ett naturligt urval som tillåter arten att förvildas mer för varje generation.
Gerbiler är ökendjur. Inte ens vilda gerbiler skulle överleva om man släppte ut dem i Sverige. Du kan lika gärna släppa ut en hasselmus i öknen och tro att den skulle överleva.
Gerbiler är beroende av varandra, de är beroende av ett tryggt hem och en familj för att överleva. En gerbil som inte har någonstans att gömma sig får panik när den blir rädd. En gerbil som inte har någon familj får ännu mer panik eftersom det innebär att de själva måste vara på alerten 24/7.
Förutom de psykiska påfrestningarna så kommer då de fysiska. Nummer 1; Fukt. Det säger ändå sig självt att öknen är väldigt torr. Även om gerbiler rent teoretiskt klarar både väldigt höga och väldigt låga temperaturer* så innebär den fuktiga naturen vi har döden för en tam gerbil. Att bli fuktig och sedan nedkyld skulle utan problem ta död på vilken gerbil som helst på nolltid. Alltså skulle det gå ganska snabbt med tanke på vår hur svensk sommar brukar vara…
Nr.2; Maten. En tamgerbil har aldrig behövt bekymra sig om mat, för den har alltid blivit serverad. Nu plötsligt ska den kunna vart man hittar maten, vad man kan äta osv?
Slutsatsen är att en gerbil som släpps lös skulle du av hunger och sjukdom väldigt snabbt. De som skaffar sommarkatter är hemska idioter, men folk som släpper lös sina gerbiler måste ju helt ärligt vara ännu mer pantade. Man behöver varken vara gerbilexpert eller särskilt smart för att komma på det jag listade ovan, det är endast logik. Allt annat vore naivt och ursäkter för att få plåga sina djur och bli av med problemet.
Usch, jag blir bara så arg att folk fortfarande gör såhär! Som på zoonen där en tjej berättade om nån gubbe dumpade gerbiler lite här och var. Det finns knappt ord för handlingen och människorna som gör det. Man måste vara helt känslokall och hjärtlös för att gå igenom med något sådant i mina ögon.
Man släpper helt enkelt inte ut tamdjur tycker jag. Tamdjur är tamdjur o inget annat. Har man skaffat ett djur har man tagit på sig ansvaret att ta hand om det. Kan man inte det ska man hitta ett nytt bra hem. Jag tycker det är bättre att hos en veterinär humant avliva ett djur än att släppa ut det i det fria.
Svarar bara ett kort NEJ, behövs ingen närmare förklaring. Har man skaffat sig ett djur ser man till att ta hand om det!
#10 Precis!!

Usch. *Rysa vid tanken*.

Just det ja, gerbiler är ju ökenråttor, fast det borde betyda att de tål temperatrskillnader. De blir ju iskallt på natten i öknen och stekhett på dagen. Men fukten ja, den blir svårare.
Nä, jag håller nog med er i vad ni skriver. Ville bara höra mig för hur det ligger till, om de kan klara sig alls.

håller med alla talare ;) Att släppa ut gerbiler i det fria i Sverige… Det är helt helkorkat, helt enkelt.
Förra sommaren , när jag var i östersund, var det någon som hade släppt ut 11 gerbiler i en skogsdunge, dumpade tillsammans med en dunabur. Som tur var hade de blivit upptäckta av en snäll familj - men vad hade hänt om de hade blivit kvar i skogen? Det är bara så himla dumt, inget annat.

Jag me!!<3
Om man gör det är man bara knäpp och "okärlekfull"!
Jag skulle aldrig göra det fast jag skulle vilja det till 100%(som jag aldrig kommer vilja)