Hur kan man få dem tama??
Hej! Jag har haft mina gerbiler i fyra dagar, och den
ena bara bits och den andre kommer fram lite men gömmer sig mest.
De lockas
inte av mat, jag är elva år och har alltid längtat efter ett djur, och känner
mig besviken och ledsen över att de inte blir tama.
Snälla hjälp!
Blir det
bättre och hur ska man göra isåfall? hur lång tid tar det??
Det kan ta ett tag att få dem tama, speciellt om de inte blivit hanterade i djuraffären/hos uppfödaren.
Tålamod är super viktigt! Sitt hellre korta stunder på typ 5 minuter flera gånger om dagen med handen i buren än 30-60 minuter en gång/dag.
Gräv runt lite i spånet och "pyssla". T.ex plocka upp matbitar som skvätts ur matskålen och lägg tillbaka. Testa flera olika sorters godis, torkad frukt, jordnötter, solrosfrön, pumpafrön, mandel, färsk frukt/grönsaker etc.
Det blir bättre, men det tar som sagt ett litet tag! Och tänk på att gerbilerna ska komma till dig i buren, bättre att sitta stilla med handen och låta dem komma fram än att man sträcker fram handen och skrämmer iväg dem.
Tack, men hur ska jag få "Pyret" att sluta bitas?
#2 Testa att tvätta händerna ordentligt innan du grejer med henne, om inte det hjälper så kan du testa att gnida händerna i spånet (för att få gerbilernas doft) och om inte det skulle funka så får du pröva att blåsa på henne. Då förstår hon förhoppningsvis att det inte lönar sig att bitas utan att det bara blir obehagligt istället.
Mina två tjejer från djuraffär hade en period när de bet mig en del (inte så att det började blöda, men ändå hårt), speiellt den ena av dem. Efter någon månad slutade dem dock.
Det är viktigt att du inte rycker bort handen och blir rädd för Pyret, då kan hon börja göra kopplingen att "aha, om jag bits så slutar den här dumma handen komma in till mitt revir).
Skulle säga samma sak som jessica_91 men helst ska du vänja sig vid buren innan du villl hålla dom!!
#4; Precis vad jag tänkte.
Det är jätteviktigt att dina gerbiler får vänja sig vid sin bur innan du ens börjar med att försöka få dem tama. Att flytta är ett stressmoment och om det då samtidigt kommer ett par främmande människohänder, och gerbilen är nervös, kan det mycket väl bli så att den biter. Särskilt ifall det är en djuraffärs-gerbil som kanske inte har så bra gener.
Låt dem vara ett tag, och sedan kan du börja om efter ett par dagar.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Dom måste vänja sig med din lukt ! när dom har vant sig med buren kan du ge dom lite gerbil godis handen så dom får vänja sig vi din lukt
mina gerbil honor som inte lever längre (syskon) skulle alltid komma fram och förstöra när jag höll på att fixa en grej i buren t.ex. när springhjulet hade vält för dom sprang som galningar i det sen nästan presis när det välte sprang dom undan och ibland sprang dom tillsammans i hjulet och ibland försökte dom springa på det när det låg ner ibland när dom sprang tillsammans så sprang dom ibland en på det vanliga stället och den andra sprang uppe på hjulet XD
men jag tog undan det när dom var ungefär 1 och ett halft år för min ena gerbil den som inte var dominant sprang i hjulet och sen kom den andra bakifrån och ville springa på det medmen den andra såg inte så den stannade inte så den dominanta gick in och fick en av dom pinnarna som håller ihop hjulet (utav metall) mitt vid slutet av huvudet så hon blev helt förtvivlad oh gick och satte sig i ett hörn och det såg ut som hon grät och då kom den andra och satte sig jämte och typ försökte trösta henne :)
sen när den som inte var dominant dog såg det ut som den dominanta (den som slågsig) grät för att hennes syster dog
en gång när de sloss med varandra såg det ut som om det gjorde sån här hand leck sån när man klappar händerna med varandra. jag vet inte om det var snor eller blod från näsan på den odominanta efter slagsmålet för råttornas även gerbilernas snor blir väll rött när de kommer i kontackt med luft?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#7 Gerbilerna må vara döda nu, men att ha hjul till dom är inte att rekomendera!
Gerbilernas ryggar förstörs.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se