Dilemma, ensam gerbil efter sjukdomsinsomningar
Jag har hamnat i ett litet av en återvändsgränd känner jag just nu. Jag hade från början 3 gerbiler. två har gått bort med en veckas mellanrum. Vet inte vad de hade dock, men symptomen hos de båda var samma. Trötthet, "fet" päls, lite matlust och kall kropp. Även deras aktivitet var upp och ned de sista dagarna. Den sista gerbilen som nu är kvar, den är ca 7 veckor gammal nu, visade tidigare i veckan liknande symptom som de andra två, men efter att vi varit noga med att ge mat samt mycket värme, och mkt rent i buren, så har han därmed kommit tillbaka till aktivitet igen. Nu har det gått en vecka sen den andra gerbilen gick bort och den lilla har hållt sig vid liv.
Nu till mitt stora dilemma. Hur snart kan jag skaffa en till gerbilkompis? Vill inte köpa en ny för att sen upptäcka att även den blivit smittad av samma sjukdom som de övriga två.
Någon som varit med om liknande?
Har du inte varit hos veterinären för undersökning och ev. medicinering?
---------
Läste nu i din gamla tråd att du varit hos vetten och att hon tippade på att det var Tyzzer's.
Om jag hade varit du så skulle jag avvakta minst en vecka till för att vara på säkra sidan men redan nu börja kolla upp uppfödare och ev. transport om det behövs. Kan ju ta lite tid att få ihop allt sånt.
Och sen när det väl är dags för en ny kompis, förutsatt att din lille klarar sig så kanske det du kan desinfektera buren samt all inredning. Tsunamis nämnde att det kunde vara mask, du kanske ska passa på att avmaska den gerbil du ha kvar också?
Eftersom att andra verkade lite skeptiska till att det var Tyzzer's så hade jag även ringt en annan veterinär och hört med denne. T.ex Blå Stjärnan och Roslagstull kan man ringa gratis för rådgivning. Roslagstull ska vara väldigt duktiga på smådjur och Blå Stjänan har en egen avdelning för s.k exotiska djur (kanske Roslagstull också har, har inte koll på det);
"Telefonrådgivning samt tidsbokning för exotiska djur, gnagare, reptiler och fåglar, öppen vardagar kl. 11.00-12.00. Telefon 031-65 35 15" - Blå Stjärnan
tack för ett jätte bra svar!
Tror absolut också att det nog kan vara en bra ide att vänta en vecka till. Gällande de andra två så gick det bara någon dag för dem att somna in. Så om Tjorvas (gerbilen jag har kvar) har samma som de så lär vi märka det snabbt då vi lärt oss att känna igen symptomen.
oh tack för infon om Blå stjärnan, får ringa dem imorgon!
Jo men det kan vara så att din kvarvarande gerbil är resistent mot vad det nu var för sorts bakterier som angrep vilket gör att en ny gerbil löper en risk att bli sjuk. Du bör utreda det tycker jag. Antibiotika är det enda som garanterar att bakterierna är döda annars ligger det bara latenta och kan smitta. Om två redan dött så kan du nästan garantera att dödligheten är hög om du inte gör någonting.
MvH Tsunamis
när jag var hos veterninären sa hon bara att de inte har inne antibiotika och att det var svårt att ge rätt dosering när det handlar om så små djur.
Men bör nog gå tillbaka dit och höra en gång till. Han verkar så pigg så kan tänka att det är svårt att fastställa en diagnos, speciellt när det handlar om så små djur.
#4 så hon ansåg det onödigt eller omöjligt svårt att ge antibiotika till smådjur eller vadå? Jisses, sorry men det är rätt uppenbart att hon saknar utbildning på smådjur och det är tyvärr jättevanligt. Ring Roslagstull eller Blå Stjärnan för rådgivning som Jessica tipsade om! Eller kräv behandling av din veterinär för inte sjutton ska du få gå hem igen utan något konkret svar ytterligare en gång.
MvH Tsunamis

#4 Till vilken veterinär var du? Kan vara bra att veta då jag bor i samma kommun.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker det är skumt ang. antibiotikan. När jag var hos veterinären med Iris som hade öroninflammation så sa han också att det var svårt att dosera men visst tusan räknade han efter lite grann och kom fram till en lämplig dos 
#6 (och #7) jag var till gammelstad(stan?)s djursjukhus. Hon tyckte det var svårt att kunna ge antibiotika då det är så små djur och när hon var osäker på vad det var han hade. Men på ett sätt kan jag förstå henne. Han var i sitt pigga jag när vi var där, och då är det eg bara symptomen jag berättade om hon hade att gå på.
Även min veterinär kom fram till en bra dos åt min gerbil. 1 droppe morgon och kväll.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
det kan absoliut vara att just hon inte hade den kollen på vad som behövs för att kunna hjälpa gerbiler.
men skönt nog så verkar inte den sista gerbilen, tjorvas, vara smittad. han är pigg och har varit det nu i nästan en hel vecka helt ostört av några downfalls. så det tycker vi om :) bara tio dagar kvar så får vi hämta våra nya gerbiler