Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1403 ggr
AnneN
0

Försäkring- är det värt det?

Är det värt att försäkra gerbilerna eller är det bättre att lägga undan de slantarna i en egen kassa för dem istället?

Veterinärvård ersättningsbelopp: 10 000kr

Självrisk: 700kr + 25%

Vet inte vad det blir för års/månadskostnad men skulle tippa på max 50kr/gerbil.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
1

Jag personligen har en sparad slant i stället för försäkring till mina.

[Louisez98]
2

Jag är inget bra på sådant här, men jag kommer ihåg att precis när jag köpt gerbilerna kollade jag upp det här och då var det inte värt det enligt mig. Runt 50 kr per gerbil/månad. Jag har två så då blir det ju: 2•50•12=1200 kr/år. Jag tycker det är mycket bättre att lägga undan ordentligt med pengar istället!

Minoth
1

när de gäller små gnagare är de bättre att lägga undan pengar. Behandligen blir sällan så dyr för dom så man tjänar inget på att betala så mkt i försäkring. Andra "små" djur däremot är viktit att försäkra. Typ papegojor.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Jessica_91]
2

Nåt annat som är värt att tänka på är att försäkringen ofta inte täcker sånt som gerbiler kan råka ut för. Har för mig att Agria i alla fall inte täcker tandproblem, Avlivning, medicinering eller avgift för själva besöket (inkl. på jourtid). Så även om man skulle ha gerbiler som blir sjuka ofta så finns risken att en försäkring ändå inte skulle täcka just de problem man har.

moawi
2

Jag skrev om detta på en sida för ett tag sen, så jag kör copy-paste här :):

…..

Jag har kollat upp försäkringar lite sedan innan, och då tror jag att Agria var de enda som försäkrade gerbiler. Tror den gick på 44 kr i månaden eller 515 kr om året. (Kollade nu, det stämmer.)

Agrias ersättningsbelopp sträcker sig upp till 10 000 kr. Självrisken är 700
kronor.

Här är några punkter för vad de INTE ersätter:

• Förebyggande vård eller rehabilitering.
  • Behandling av beteenderubbningar, lynnesfel eller ovanor.
  • Tandsjukdomar, tandfrakturer eller bettfel medkomplikationer.
  • MR- eller CT-undersökningar
  • Alternativbehandling, t.ex. akupunktur, kiropraktik,stötvågsterapi eller laserbehandling.
  • Fakturering, intygsskrivning eller rådgivningskostnader.
  • Jouravgifter eller motsvarande kostnader, om det inte harvarit medicinskt motiverat att ge djuret vård under jourtid.
  • Läkemedel (receptförskrivet eller utlämnat av veterinär),medicinskt foder, schampo eller andra produkter ordinerade eller försålda av veterinären.
  • Veterinärens resor, transport av djuret eller andra resor.
  • Avlivning, obduktion eller kremering.
  • _Komplikationer till sjukdom eller skada som annars inte ersätts, förutom vid komplikationer till förebyggande
    _

Men jag tycker inte att det är värt det! Låt t.ex. säga att jag försäkrade båda mina förra gerbiler hos Agria. Det skulle bli 1030 kr om året, och de levde båda i ungefär 3 år. De blev aldrig sjuka under sin livstid, förutom de sista/den sista dagen då de blev dåliga. Den ena somnade in hemma och den andra tog jag till veterinären för Avlivning. Avlivningen gick på 300 kr, och Avlivning får man ingen ersättning för enligt en av punkterna ovan. Även om det hade gjort det, hade det gått på självrisken.

Jag hade alltså i så fall slängt ca. 3090 kr i sjön.

_Försäkringen betalar som sagt alltså varken läkemedel eller Avlivning. Det enda den betalar är då alltså själva besöket (som antagligen går under självrisken ändå). Så det enda jag skulle kunna tänka mig kostar lite mer då är väl då operation. Operation utför man sällan på så här små djur eftersom det är stor risk att de inte fixar narkosen. Doftkörtelstumör är väl det vanligaste annars, även om det ändå inte är jättevanligt. En klinik vet jag tar 590 kr för det, vilket jag tror är ganska billigt. Men om det skulle kosta över självrisken, så är det nog inte så jättemycket.
_
_Nu försöker jag fundera här på om det finns något annat där det kan vara bra med försäkring… Tandklippning gick ju inte under försäkringen heller… Jag kommer faktiskt inte på något just nu :s
_
Sammanfattningsvis: Du tjänar högst troligen inte på någon försäkring. Satsa i stället på att stoppa undan pengar som du har redo inför ev. veterinärbesök.

moawi
0

Resten försvann :s

Jag har försökt och försökt men det funkar inte, texten försvinner! Jag länkar istället: http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3155051&p=0#3200473 (Jag är Calypso).

[Tassy]
0

Försöker jag med utan större framgång, mysko!
Edit: nu fick jag till det.

moawi
0

#7 Tack!!