Hur flyttar ni era?
Jag brukar ha mina småtjejer i badkaret( för att aktivera dem då och då), men, jag har ett problem. Varje gång jag ska flytta dem blir dem verkligen superoroliga! Det är bara några meter och jag brukar flytta dem i kokosnöten elr en kartong. Hur gör du?
Jag flyttar mina i händerna. Jag tycker du ska öva på att lyfta gerbilerna, antingen när de är i badkaret eller när de är i sin bur. Dela upp någon god nöt eller liknande så du har flera små godbitar i handen, låt en av gerbilerna (kan bli trångt annars) gå upp i din hand för att börja mumsa och lyft sedan en kort stund. Om gerbilen försöker hoppa ur direkt så får du lyfta en väldigt liten stund innan du sätter ner handen igen. Man märker på gerbilerna hur länge/högt man kan lyfta utan att de hoppar ur eller blir nervösa
Du kan också börja med att flytta dem åt sidorna så att de hela tiden är nära "marken" men ändå förflyttas i din hand.
Om dina gerbiler inte vill komma upp i din hand riktigt så får du börja där. Det kan ta ett tag beroende på gerbilerna och det bästa är att öva korta stunder varje dag. Tyvärr finns det ju gerbiler som blir oroliga vid lyft hur mycket man än tränar men det är helt klart värt att försöka träna dem för att bli mer handtama.
Grejen är att jag inte kan ta båda i handen samtidigt, när jag är ensam blir det svårt. Dem är hyfsat handtama. Jag vill liksom inte lämna någon ensam, varken i badkaret eller akvariet D:
#2: Jag tycker inte att du ska vara rädd för att ta dom en och en. De mår inte dåligt av att vara "ensamma" när det handlar om så korta perspektiv som att flytta dom från buren till tex badkaret.
Jag låter mina springa på soffan en och en ca 5-10 min per tillfälle, medans den andre är kvar i buren och det funkar jättebra.
Det är när man särar på dom under längre tidsperioder som det blir problematiskt, iom att de då "glömmer bort" kompisens doft och ser den som en ny gerbil/inkräktare. Men då handlar det om längre tidsperspektiv; vet dock inte exakt hur lång tid.
Kanske nån annan som vet? :)
#5 4 dagar? det låter länge… Jag själv har väl lärt mig mer att man kan ha dom ifrån varandra i några timmar iaf (vilket man har när man handparar)… Men är tveksam till att dom kommer ihåg varandra efter flera dagar…
Men jag vet inte riktigt. Det får nog någon annan svara på. Men i mina öron låter 4 dagar mycket :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ok, jag trodde faktisk att dem skulle vara tillsammans hela tiden! Bra att veta :D
Hur länge de kan vara ifrån varandra är lite individuellt tror jag. Har läst om gerbiler som varit ifrån varandra mindre än 1 dygn och sedan flugit på varandra när de träffas igen. Kan tänka mig att gruppens sammanhållning, individernas personligheter och hur mycket doften hunnit förändrats på gerbilen som förts bort spelar in.
En gerbil som rymt t.ex lär ju kunna få en mer annorlunda doft jämfört med en gerbil som får bo i en transportbur med spån från buren.
Jag hade en gerbil som en fredagkväll och sen blev upphittad igen söndag em. Hade turen nog då att de fortfarande kände igen varandra. Jag bör så överlycklig när jag hittade igen honom att jag lyfte upp honom och bokstavligt sprang till akvariumet och la ner han där med mycket mat :) Men hur som helst så kom de ihåg varandra :)