Långsam process
Har nu under en veckas tid sammanfört Chisai och Ariel för handparning varje dag… Men det har fortfarande inte hänt något. Ariel har hittills inte visat några tecken på brunst eller intresse för romantik med Chisai :P
Jag är nybörjare med handparning så vet inte om det är normalt att det kan ta flera dagar med möten innan någon parning sker?
Man tycker ju att hon borde brunstat någon gång nu under alla dessa dagar. Men hon visar inget :P
Och varje gång de träffats har dom fått sitta ihop i några timmar innan jag placerat tillbaka dom hos sina ordinarie kamrater.
Så nu undrar jag, ska jag fortsätta låta dom träffas i hopp om att intresse kommer komma till slut, eller verkar dom två hopplösa för parning?
hur länge ska man försöka innan man ska inse att dom helt enkelt inte är intresserade av varandra på det viset?
Så ni som kan om detta och så, kom gärna med tips och råd.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hur gammal är honan och vid vilken tidpunkt på dygnet har du fört ihop dem?
Oftast brunstar honorna på morgonen eller kvällen så försök med de.
Honan är strax under 7 månader gammal.
Tidpunkten har inträffat runt lunch då jag fört ihop dom, så det kanske är där problemet sitter då?
Jag kanske ska prova mornar och kvällar istället?
Ja då är hon ju i rätt ålder i alla fall. Jag skulle råda dig att föröka på kvällen :)
#3 tack så mycket för hjälpen :) ska prova detta och se om de lyckas få till det ;)
Skulle precis säga samma sak - testa på kvällen istället 
MvH Tsunamis
Hur går de?:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tja just nu provar jag morgonkvisten och tänkte köra morgon nu hela veckan ut, så får se om det blir någon action så att säga. Annars ska jag nästa vecka köra kväll som jag blivit tipsad om och se om det går bättre ifall inget händer nu på morgonskifts veckan.
Men än så länge har det inte hänt nått. Ariel bara piper lite och sedan "pussar" dom varandra emellanåt och mer intresse än så har det inte vart hittills.
Men jag hoppas verkligen dom kommer till skott snart :) vore ju roligt om uppfödningen kunde komma igång snart ;) men jag har ju ingen direkt brådska så sötnosarna får helt enkelt ta den tid dom behöver.
Och jag får experimentera helt enkelt med olika tidpunkter och hoppas på att jag tillslut hittar brunsten :)
Annars i värsta fall så får jag väl diskutera med min sambo sedan om att placera chisai och ariel i avelspar istället om inte handparningen går vägen. Men förhoppningsvis så hoppas jag att handparningen ska fungera tillslut :)
Ja tror de kommer funka! Som du säger, dom får ta den tid dom behöver, man kan ju inte stressa fram kärlek;)
Sajtvärd på degus.ifokus
Åh jag har roliga nyheter :D i skrivandets stund så är parningen i full gång mellan Chisai och Ariel. Dom har nu vart aktiva i en timme (med diverse korta pauser emellan). Så nu ska dom få sitta ihop tills Ariel börjar vissa tecken på att hon lessnat.
Håll tummarna nu att det om ca 24 dagar tittar ut små ungar :D
Jag hoppas verkligen att det tar :)
Åh! Grattis!! Du måste pussa på henne sen när dom slutat! "Min" lilla bebis ska ha bebisar!!:D
Sajtvärd på degus.ifokus
det ska bli så spännande :) det kommer bli låååånga 24 dagar i väntan på eventuella ungar :P Längtar redan, haha.
#11 ja förstår dig fullt ut! Speciellt när man kan känna dom små där inne!^^
Sajtvärd på degus.ifokus
Hihi skojjigt! Låt dom gärna sitta ihop så länge som möjligt. Man kan tro att en timme räcker men oftast inte.
MvH Tsunamis
#13 ja jag ska försöka låta dom va ihop så länge det går idag :) dom sitter fortfarande ihop å håller igång :P
rätt roligt, från inget intresse alls på typ 2 veckor till att hålla igång för fullt.
Är verkligen roligt att dom äntligen kommit till skott :)
Så nu är gerbilerna tillbaka hos sina ordinarie kamrater :)
Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas på att parningen tog, så att man får se resultat sen i mars
ska bli sååå spännande!
Nu kommer det bli vägning av ariel minst en gång i veckan för att se om det blir någon viktökning på henne… för ökar hon så hoppas jag det är tecken på att det var lyckad parning :) och inte bara att hon blir fet, haha :P
Åh ja håller tummar och tår för att de tar sig!^^
Sajtvärd på degus.ifokus
Åh, grattis grattis! Även jag håller tummarna!
Här blir det också parning alldeles snart, i morgon hämtar jag dem och börjar med introduceringen. Vad roligt det vore om vi får ungar samtidigt/ungefär samtidigt