Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1700 ggr
[_hsleiufhbtv]
2012-02-21 19:33
0

Allergi

Det finns en person jag lärt känna som bor i göteborg som nu ska köpa gerbiler. Hon har tydligen tingat två honor, av vem vet jag inte. Hon hittade henne på blocket.
Innan tingningen har hon i ca en månad fått massa råd, tips och fakta av mig - så hon är väl förberedd.
MEN - idag såg jag på hennes facebook att hon börjat fixa buren. (en 130L samla) Hon använde toalätt! Det går väl an när dom är ungar, så man minskar damm och såhär, men sedan när dom är vuxna?
För jag kommenterade ju och frågade hur länge hon tänker ha detta som strö och fick som svar "alltid? :) Jag är ju själv allergisk mot spån"

Till saken, då kommer ju hennes gerbiler aldrig kunna gräva gångar! Finns det inget allergivänligt strö jag kan tipsa henne om? För det här känns fel, och väldigt impulsartat.  

Personen: jo det kan dom, det e tunt o väger inget, dom mådde bra hos henne och bygger en massa…
Personen: Sett flera som har detta i stället för spån, och hört om gerbiler som bilr allergiska mot spån, då använder dom detta… detta e inga problem att gräva i… dett e bara ihop tryckt toarulle typ…

Tack,
Kanske ska tipsa henne om er gerbilträff också förresten? ^^,

Anne.K
2012-02-24 08:13
1

Blandar man toalätt med STL-strö så ska det gå att göra tunnlar som håller vad jag förstått det som… så du kanske kan tipsa henne om att blanda ner STL med toalätt? :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
2012-02-24 10:21
0

det är inte fel med toa-lätt, men inte optimalt.

Kan dom inte gräva gångar får man fixa tunnlar och rör åt dem.

[_hsleiufhbtv]
2012-02-24 11:26
0

#1 Får tipsa henne om det då! :) Tack!

#2 Precis, det jag menar. Men även om dom har rör och färdiggjorda gångar får dom ju inte utlopp för sitt grävande till 100%, eller? Jag har aldrig använt toalätt så jag kan inte svara på det.

deleteduser
2012-02-24 11:35
0

Jag använde toalätt när mina var ungar och det funkar inte alls att gräva i. Eller jo, efter ca en 2-3 veckor när det var helt mosigt och då var det dessutom damm överalltTungan ute Jag bytte till kutterspån ganska omgående.

[_hsleiufhbtv]
2012-02-24 11:37
0

#4 Jo jag använde det också när jag hade bebisar, fast precis som du säger - bara en 2-3 veckor för sen var det för dammigt :P

Tsunamis
2012-02-24 14:02
0

Vet en uppfödare som hade bara toa-lätt till sina men hon hade smarta gerbiler som tuggade sönder papperspellets. Så de behövde inget annat än toa-lätt för att kunna göra gångar och det blev fina gångar. Men ingan av mina har någonsin tuggat sönder dem så hennes måste varit riktigt brighta och gett kunskapen i arv  Tungan ute

MvH  Tsunamis

[Tassy]
2012-02-24 14:46
0

jag har haft toa-lätt då jag själv är allergiker. Vissa bara sprätter runt det, andra tuggar det och gör fina gångar.

Numera har jag dock al-flis, det är det enda som fungerar i kombo med luftrenare.

[_hsleiufhbtv]
2012-02-24 16:30
0

#6 haha måste ha varit smarta små gerbiler dedär :P #7 alflis? Ska jag tipsa om!

[Tassy]
2012-02-24 16:37
0

Alflis är dock stört omöjligt att gräva gångar i, så kan hon ha toa-lätt så är det lite bättre. Dock dammar det för mycket tycker jag, och har väldigt svårt för kartonglukten Flört (de luktar apa hos jirdarna med det, så när de fick al-flis så fick gerbilerna det med)

[_hsleiufhbtv]
2012-02-24 16:51
0

#9 det jag tänkte på, för mina gerbiler lyckades aldrig gräva i det när jag testade det :P Usch ja, tycker inte heller om lukten ^^,

Cindy
2012-02-24 23:58
0

Man kan ju blanda i "reptilbark" och/eller ekologisk blomjord också, det är inte allergent och gör det mer grävvänligt.

Vänliga hälsningar
Cindy

[_hsleiufhbtv]
2012-02-25 00:03
0

#11 super, tack! :)

Cindy
2012-02-25 00:08
0

#12denna sida kan du se lite olika bottenmaterial. "Douglas Fir Bark", "Fir & Sphagnum Peat Moss Mix", Alspån, "Cat's Best Öko" och Carefresh är samtliga dammfria.

Vänliga hälsningar
Cindy

[_hsleiufhbtv]
2012-02-25 00:17
0

#13 ska genast tipsa henne om detta :D