Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1469 ggr
Anne.K
2012-02-23 12:41
0

Torv

Jag är då lite nyfiken. Har sett lite här och var lite diskussioner om torv som bottenmaterial till gerbiler och blev ju självklart lite sugen på att testa..

Men innan jag vågar testa nått nytt så vill jag ju kolla lite. Jag själv har aldrig vart i kontakt med torvströ så vitt jag vet så har ingen aning om huruvida det är dammigt eller inte?

Dammar det mycket?

Kan gerbilerna göra tunnlar i torven?

Hur är det i övrigt hur hälsosynpunkt för gerbilerna? Bra eller dåligt?

Ja om någon har någon som helst susning om svaren så vore jag väldigt glad om någon kunde svara :)

Behöver fylla på förrådet med strö hemma hos mig nu på måndag så försöker bestämma mig över om jag ska testa något nytt eller köra på min vanliga blandning med hampa och stl :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[_hsleiufhbtv]
2012-02-23 13:48
0

jag skulle vilja använda torv igen, använder ju det till kaninerna på våren och sommaren så det blir ju enkelt för mig ^^,

Jag vet att det dammar ganska mycket, därför jag inte kan använda det till gerbilerna då jag äger en dammallergisk hund.

Att gräva gångar i torv är rena rama drömmen, när jag hade det grävde mina som små monster alltså Förvånad Gångarna blev superfina, hållbara och helt underbara att kolla på från utsidan!

Jag tror inte det är någon jättehöjdare att använda när man har hona med kull, då det ska vara så lite damm som möjligt för dom då, men annars tror jag inte gerbilerna har några problem med det iaf. Mina älskade det som sagt, även om lyckan tyvärr var kortvarig Rynkar på näsan

Anne.K
2012-02-23 14:11
0

#1 på vilket sätt dammar det på? yr det omkring eller dammar det bara just när man fyller akvariet?

Och varför slutade du med torv?

Anne.K
2012-02-23 14:12
0

Oj glöm sista frågan, dammallergisk hund var det ja :P

[_hsleiufhbtv]
2012-02-23 14:23
0

#2 När man fyller på buren så dammar det rejält, men det kan man ju göra utomhus om man inte har ett jättetungt akvarium. Men det dammar annars också. Det yr inte runt precis, men när jag hade det var jag tvungen att damma i mitt rum varannan dag, och i akvarierna varje dag.. Obestämd

Haha precis Flört

Anne.K
2012-02-23 14:25
0

Så det dammar såpass mycket alltså… Får inte gerbilerna besvär i luftvägarna om det dammar så väldans mycket som du säger?

[_hsleiufhbtv]
2012-02-23 14:31
0

#5 Mina verkade inte ha problem med det iaf, fast hade ju bara det typ 2-3 veckor.. Och anledningen til att jag har det till kaninerna är ju för att dammet inte märks av utomhus :) Men som sagt, rekommenderas inte för bebisar som är extra känsliga..

Anne.K
2012-02-23 14:38
0

hmm, man kanske ska köpa hem en bal bara för skojs skull å testa hos gerbilerna. bara så att dom får tillfälligt miljöombyte… men låter ju inte som något strö alternativ jag skulle våga ha jämt. Men kanske nått man kan variera med lite då å då :)

[_hsleiufhbtv]
2012-02-23 14:40
0

#7 Precis, och det brukar vara uppskattat Skrattande Men det varierar ju från bal till bal också dock.

Clariiz
2012-02-23 15:14
0

Torv lägger sig ju som ett dammigt lager precis överallt inomhus. Ute är hur bra som helst men jag skulle inte vilja ta in det. Ev fylla på en kartong utomhus som får "damma av sig" och sedan ge gerbilerna den en stund att gräva i.

Men annars lär man få ett helvete rent ut sagt!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Kajzza
2012-02-23 16:40
0

Vad är det för torv som ni upplever så jättedammig???

Jag har använt det till både marsvinen och Gerbilerna ett tag nu helt utan några problem.

Till Gerbilerna blandar jag alspån och torv, de gräver gångar och de där trådiga växtdelarna samlar de ihop och använder som bomaterial.

För marsvinens del gör vi så att vi lägger ett lager torv i botten av buren och så har vi alspån över det. Absorberar fukt väldigt bra, mjukt och skönt.

Att det skulle damma har jag inte upplevt. Visst man får vara försiktig när man fyller i det men sedan ligger det ju stilla…det är ju inga grävskopor man har i akvariet precis haha.

För min del har jag mer ont av doften och dammet som blir av de vanliga spånen. Men det klart…vi är ju alla olika och upplever saker olika. TUR att det ´finns en sådan uppsjö material att välja på.

Fast det klart…nu när jag har smågerbiler har jag valt att bara ha alspån i början. Snart ska de få sin torv de med.

Kajzza

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Anne.K
2012-02-23 16:40
0

#9 hmm ja då låter det kanske inte så lämpligt öht. Speciellt inte då jag har alla burar inne i data rummet :P och bor i lägenhet så svårt att greja utomhus utan att grannar kanske stör sig. Nä jag får nog lägga ner tanken och köra på det gamla vanliga ströet.

[Jessica_91]
2012-02-23 23:21
0

LivetsKaniner och Kajzza, vart köper ni torven och vilket märke är det?Glad Kanske har ni olika och Kajzzas dammar mindre?

[_hsleiufhbtv]
2012-02-24 00:16
0

#12 på granngården, har faktiskt inte koll på märket ^^, Men jag har ju bara använt en enda bal till gerbilerna en gång, kanske hade väldig otur med dammet i just den balen.. Eller något..? Jag kan ju inte avgöra om dom andra Balarna är dammiga då dom bara används till kaninerna där ute och då märks inte dammet :)

Minoth
2012-02-24 13:27
0

Vill gärna se en bild på ett akvarium med torv i! Själv hade jag velat testa de någon gång "bara för att" 

Tror att de finns många olika sorters torv som dammar olika mycket.

Ananrs hade jag en tanke. Ekologisk plantjord blandat 50/50 med spån eller hampa?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Anne.K
2012-02-24 14:52
0

#14 oh den kombinationen med plantjord och hampa lät intressant.

undra om det skulle funka?

Minoth
2012-02-24 14:55
0

#15 jag tror det skulla funka! Ska testa nån gång ^^

Anne.K
2012-02-24 15:02
0

#16 dock undrar jag, brukar inte plantjord vara fuktigt? nu brukar jag inte hantera plantjord så ofta så jag kan minnas fel :P

Minoth
2012-02-24 15:05
0

#17 jo de är lite fuktigt. Men jag tänker att låter de torka först och öppnar påsen. på sommarn kan man lägga ut en presening i solen och hälla ut allt där

Anne.K
2012-02-24 15:19
0

#18 ah fiffigt :)

[_hsleiufhbtv]
2012-02-24 15:34
0

Oh smart, det där ska jag också pröva! :)