Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1470 ggr
Kajzza
0

Nu har jag klantat mig igen

SkrikandesNär jag gör saker blir det så klantigt. Vill så väl men tokigt blir det.

Nu har vi varit och hämtat hem våra Gerbiler som vi hittade på blocket. Lillemannen fick flytta hem till en kompis och fick en ny burkompis där så han fick det bra.
Men…

Hos personerna som sålde de små gerbilerna fanns det två kullar. Det var en vecka mellan dem men inte förrän jag kom hem kom jag på att detta ju är en omöjlighet då de bara hade ett föräldrapar. Ungarna var uppdelade i två burar, en för honor och en för hanar. Säljaren kollade självsäkert en extra gång att det var tre hannar vi fick med oss. hade efter mycket tänkande bestämt oss för det.
Själv blev jag stressad (utbränd) av att hitta hem till dem…och glömde allt vettigt…glömde tex att kolla könen själv, litade på säljaren. jag VET VET VET att man inte ska det!!!

Så nu sitter jag här med två hanar och en hona…suck.

Vi fick gärna komma tillbaka och byta ut honan om vi ville men sonen som var med och valde "Gerbilhanen" som visade sig vara hona vill absolut inte byta.

Först och främst förstår jag ju att jag måste sära på könen snabbt…frågan är HUR snabbt. Vill inte att lilltösen ska bli ensam.

Boendet kan vi lösa antingen genom att ta fram vår gamla dunabur. Den är dock rätt så gnagd på och inte så rolig. Duger ju dock ett kort tag.
Akvariet vi har är inte stort nog att delas av till två avdelningar. Jag är lite sugen på att skaffa ett större och dela det i två avdelningar…det måste dock vara billigt. Eller skaffa ett till i "lagom" storlek, vad nu det är…

Typiskt mig att strula till det såhär…

Sen önskar man ju även att alla de andra små bebisarna får bra hem snabbt!

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

deleteduser
0

På hornbach finns billiga och bra akvarium om du inte hittar något begagnat. Där kostar ett 112 l akvarium 400 :-

Hoppas det löser sig!

[Jessica_91]
0

Hur gamla är alla ungarna du har?

[Jessica_91]
3

Sen så förstår jag inte varför ni nu skulle köpa 3 nya hanar och lämna bort eran första? Varför behöll ni inte den ni hade och köpte 2 ungar till honom..?

Så ni ska nu behålla de två hanungarna och även honan som ni ska skaffa en kompis till?

På Ikea så har dem en stor plast låda (den största på 130 liter är bäst för gerbiler) för 149 kr som heter SAMLA. Många gerbilägare som har sådana och de funkar väldigt bra och är mycket billiga med tanke på storleken.

[Jessica_91]
0

Hur går det, har ni löst allt ännu?

Om jag hade varit du så hade jag nog lämnat tillbaka hanarna och tagit en honunge att sätta ihop med den hona ni ska ha kvar (om jag förstått rätt). Visst skulle ni ju kunna ha pojkarna i en bur och två flickor i en annan men om ni väljer att göra så så blir jag ännu mer förvirrad över varför ni valde att lämna bort den första hanen. Anledningen till det var väl att du ville byta och ha honor istället?

Kajzza
0

Haha ja det är inte konstigt att du blir förvirrad när jag själv är det.

Saken är den att jag för ungefär 8 år sedan gick in i väggen rejält. Deppressioner, total orkeslöshet, en otrolig stresskänslighet då jag har försämrat minne, koncentration och en massa annat i för andra helt normala situationer. Minsta lilla…så som ljud och nya människor påverkar mig negativt. Att fatta beslut är numera som att flytta berg. jag väger allt för och emot och när jag tillslut fattar ett beslut har jag ändå glömt hur jag tänkte. Jag är på god väl tillbaka till ett gott liv men en del skador kommer alltid att finnas kvar.

Jo tanken från min sida var att börja om med honor. Vår lille hanne som inget av våra barn hade fäst sig vid, bara jag, skulle få flytta hem till en kompis för att där få sällskapa hennes ensamme hane. Han flyttade på förmiddagen. Sent på eftermiddagen åkte jag och barnen hem till den andra familjen  och där fick barnen hjälp att se ut SINA älsklingar. Deras förra gerbiler har ju en efter en dött av ålder. Nu hade de längtat efter att få sina nya….som ju skulle vara honor enligt mig. Mest för att slippa en del av dofterna. De valde och var överlyckliga på den rätt långa resan hem.

Jag tabbade mig dessvärre med könsbestämningen…annars hade det ju varit frid och fröjd. Väl hemma i lugnet kom jag på det där med att själv kolla könen. Jag hade ju kollat in dina länkar riktigt ordentligt. Jag såg direkt och utan tvekan att vi hade fått med oss en hane 6v, en hane 7v och en hona 6v.

Jag kontaktade säljaren som erbjöd oss att byta. Tog upp saken med barnen men det blev ett tveklöst NEJ! På ett vis tycker jag att de har rätt…´de valde ju SINA gosingar och hade redan fattat tycke för dem.

Nu blir lösningen såhär…
Vi har rustat upp den gamla dunaburen idag. Silvertejp och en massa leksaker har gjort den rätt ok. De båda killarna har flyttat in där. I Akvariet bor den lilla tösen tillsammans med ytterligare en liten tös som vi köpte i djuraffären idag. Den är ungefär 8v.

Barnen är jättenöjda och jag är rätt nöjd jag med. Det enda är att jag skäms för mina tabbar att först lämna bort Lillkillen och sedan skaffa hanar av misstag…Foten i munnen Men å andra sidan, om han får en kompis här eller i det andra hemmet kvittar nog för honom. Tror att han är nöjd.

Hoppas att jag blir förlåten av er här och att jag kan vara här i fortsättningen med och lära mig en massa och kanske dela med mig av en del själv med.

SkrattandeNu börjar en spännande resa med våra småttingar. Ska bli skoj att lära känna dem.

Hej från mej
Kajzza

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

Kajzza
0

Ps…barnen här hemma är 8+8+9,5 år och MYCKET djurälskande. Det är dock alltid vi vuxna som ansvarar för djurens väl och ve. Barnen hjälper till, gosar och leker…under uppsikt!!!

Skrattande

Tsunamis
5

Jag förstår dig men samtidigt (indirekt kanske) lär du ut till barnen att det är ok att lämna bort ett djur när ingen vill ha det dvs tröttnat på det. När ni ändå skaffade hanar igen så hade dina barn kunnat välja ut sina favoriter och de ungarna hade kunnat sitta med den äldre. Det hade inte varit något problem att ha 4 hanar ihop.

Nä sorry jag tycker inte det var schysst gjort mot eran äldre gerbil.

MvH  Tsunamis

Kajzza
0

#7 Håller inte med om att barnen lär sig att dumpa djur som man tröttnat på. Ingen här hade tröttnat på Lilleman och han var ingen äldre gerbil.
Det som vi (jag) hade tröttnat på var lukten från hanarna. Då menar jag inte någon doft från smutsiga burar eller något sånt utan den kraftiga musdoften som vi har haft.

Självklart var inte barnen med i diskussionen om vad som skulle ske med Lilleman. De vet också att han har fårr ett MYCKET BRA HEM där han fyller en viktig funktion som burkompis. Det är det viktigaste för mig…han ska ha det bra. I annat fall hade jag ALDRIG låtit honom flytta.

Är det ingen mer här som någonsin har låtit en vuxen gerbil byta hem???

Att jag sedan gjorde misstaget att få hem hanar istället för honor var mitt eget fel. Jag står för det jag missade och låter inte de små gerbilerna ta stryk och flytta tillbaka.

Hade det varit bättre om jag låtit 2 småsmå flytta tillbaka och bytas ut som ett par strumpor…än att jag låter en 6månaders Gerbil flytta till ett bra hem???

Nu blir jag ännu mer förvirrad…

Den enda som har fått obehag av detta är ju jag…som får ha kvar doften från hanmöss och ändå ha en bur till att städa…men det gör jag så gärna för mina kids och våra husdjur!

[Jessica_91]
4

#8 Det jag reagerar på är att du skrev "Säljaren kollade självsäkert en extra gång att det var tre hannar vi fick med oss. hade efter mycket tänkande bestämt oss för det."

I din första tråd som du gjorde innan du bestämt dig så ville du lämna bort hanen och byta till honor. I första inlägget i den här tråden så skriver du att ni bestämt er för att ta med er 3 hanar hem.

Och nu skriver du dessutom om möss. Vad är det du har, gerbiler eller möss? Blev lite förvånad över att du tyckte att gerbilhanar och honor skiljer sig så mycket luktmässigt eftersom att båda två är relativt luktfria. Men om du nu har MÖSS så förklarar det ju saken.

Håller för övrigt med Tsunamis. Du skrev att barnen aldrig fäst sig vid hanen ni hade och att de såg fram emot sina nya istället. Och för att få plats för de nya så lämnade du bort den ni hade. Även fast det var helt onödigt då du kunde haft kvar honom och skaffat två hanar till..

Kajzza
0

Ojojoj känns som om jag har gjort bort mig rejält här inne.
Nu är jag väl stämplad som en oseriös och okunnig person.

Först…tack för att du förtydligade jag såg nu att jag skrivit FEL KÖN….menade såklart HONOR…jag hade ju bestämt mig för att byta till HONOR!!!! Flåt!!!

Sedan ber jag även om ursäkt för att jag använde fel uttryck. Jag menade självfallet inte att jag HAR möss….men ibland kallar vi okunniga Gerbiler för ökenmöss eller ökenråttor….jag VET att det är fel men ibland slinter tungan.

Men en sak är jag i alla fall säker på….en del Gerbiler HAR en musdoft. Kanske är det individuellt men den gamle GERBILEN vi hade förrut (han har gått bort tyvärr) luktade enormt mycket mus. Han hade jättetestiklar och en rejält stor doftkörtel.

Är jag stämplad här inne nu som den där okunniga nybörjaren som behandlar både barn och djur illa????

[Jessica_91]
2

#10 Inte alls, jag försökte helt enkelt förstå vad du menade vilket jag tror att jag gör nu.

Ingen fara, jag kallar mina gerbiler för råttor här hemma (en stavelse mindre än gerbiler så rullar lättare av tungan enligt mig haha) men skriver det inte i forumet då det kan orsaka förvirring som du märkte ^^.

Men om jag förstått allt rätt så står det till såhär:

Du har haft hangerbiler ett tag men ville byta till honor istället och ville inte riskera ungar genom att sätta ihop din ensama hane med en gammal hona.
Du hade en vän som behövde en hangerbil att sätta ihop sin hane med så du gav bort din hane.
Du åkte till den så kallade uppfödaren för att få hem 3 honor men upptäckte senare att du fick 2 hanar och 1 hona.
När du väl fått hem dem så ville du inte lämna ifrån dig någon av dem utan gjorde helt enkelt plats och tid för 2 burar och köper en kompis till honan.

Låter det rätt?

Vad har du för strö till gerbilerna förresten? Samt hur mycket och hur ofta byter du? (Kan ha med den starka doften att göra)

Kajzza
1

#11 HELT RÄTT…du kan få anställning som min tolk haha.
Tack för att du gav dig tid!!!

Inte helt lätt för folk att förstå hur man tänker och gör om man tom skriver hannar ist för honor haha.

Skönt att det blev rätt tillslut.
Jag skulle aldrig göra något illa ens mot en invandrande vildmus. De som vill bosätta sig i vårt hus fångas in med burar och förpassas ut igen…ja jag VET att de är inne igen före jag själv har hunnit in men jag hatar att göra dem illa.

Det ska bli spännande att följa de här små knyttena. Jag är redan orolig för den ena lilla som jag tycker är lite väl tunn.
Nu ska jag söka här och lära mig mer om vad bebisar äter. De ska vara födda på nyårsafton. Hur små/stora är de då nu egentligen i storlek alltså…finns det något sätt att veta att de är lagom. Den lilla känns lite benig.

[Jessica_91]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Haha så lite så Glad

Jätte bra att du använder sök funktionen, den är super bra, jag har lärt mig massor tack vare den. Om det är något du ändå skulle undra över så är det bara att göra en tråd så är det i stort sett alltid någon som svarar.

Då är de ungefär 7 1/2 vecka nu då. 
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4ee5ddb188f4726695001703-ciara-och-gimli Där är lite bilder på Ciara som är 6 veckor gammal på bilderna. Gimli är med också, en fullvuxen hona så kanske du kan få lite perspektiv.

http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4eee1130d4ebea025d001c87-ciara-bildtrad Där är bilder på Ciara när hon är 7 veckor. Hon har fortfarande bebiskropp men har fyllt på sig lite (och ändrar färg). Längre ner i tråden så finns bilder på henne när hon är 8 1/2 vecka.

Bifogar en bild på Gimli när hon var ungefär 6 veckor också.

De är rätt spinkiga som bebbar, med stora fötter hehe ^^.

Tsunamis
2

Ursäkta men jag köper inte helt på att du flera gånger sagt fel. Du sa att uppfödaren visade en bur med hanar och en bur med honor. Du/ni lät barnen peka och välja ur en av burarna. Uppfödaren dubbelkollade att det mycket riktigt var hanar. Ni kan inte haft avsikten att välja honor om uppfödaren faktiskt påpekat att det var hanar!

En 6 månaders hane är plättlätt att sätta med nya ungar - det är faktiskt långt svårare att sätta ihop två vuxna det du överlät din kompis till när h*n tog emot den.

Och vadå lukt? Jag har uppåt 20 burar här och har alltid haft och mitt luktsinne är vid gott vigör. Inte luktar hanarna mer än honor. Jo stoppar du näsan i sandskålen luktar det mer men det löser man med att städa den oftare eller att inte ha en sandskål alls och istället städa buren oftare.

Det går liksom inte att gå runt att ni lämnade bort en 6 månaders gerbil och fick tillbaka ungar, som ju är sötare och mer omtyckta av barnen. Kommer det ta 6 mån till innan de tröttnar igen? Obestämd Du lär ändå barnen att det är ok att göra så oavsett vad du säger. De är tillräckligt gamla att dra sina egna slutsatser i att det är ok att göra så här.

MvH  Tsunamis

Kajzza
2

Tsunami du får tro vad du vill…här har ingen TRÖTTNAT på något djur, någonsin!!!
Vi har alltid och kommer alltid leva med våra djur omkring oss.

Att jag har svårt för att koncentrera mig och samla tankarna har jag ju redan försökt förklara…är det då så orimligt att jag gjorde förväxlingen hona/hane i mitt trådstartarinlägg???

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag skrev fel och lovar att läsa det jag skriver tre extra gånger i fortsättningen!!!
I annat fall kan du ju hojta till som nu så kanske jessica_91 kan förklara vad jag försöker berätta haha.

Jag tycker inte om att du lägger på mina barn att de skulle ha tröttnat på sitt djur och velat byta ut det. Sonen som snart är 10 grät floder när hans älskade Conny Gerbil dog av ålder och anklagade sig själv för att han på något sätt hade orsakat hans död. Beslutet att lämna bort Lilleman igår var mitt och enbart mitt.
När det gäller Gerbiler är du betydligt mer erfaren än jag men du slår mig inte på fingrarna när det gäller barnpsykologi eller pedagogik. Tyst
Kan vi avsluta den här diskussionen nu tro, jag känner att den har spårat ur en aning!

Kajzza
0

#11 Glömde svara på din fråga ang vad vi använder för strö.

Vi har experimenterat med olika sorters strö. Just nu med bebisarna använder vi enbart alspån och smala remsor av toapapper som de kan boa med.

Till de äldre hade vi en blandning av alspån och torv. Torven är kanon för den är full av växttrådar som gerbilerna älskar att bygga och boa med. Har aldrig sett så fina bon innan. Ihop med alspånet dammar det dessutom betydligt mindre än ren torv.

Vi byter sandbadet flera gånger i veckan och en del av ströet där de kissar mest en gång i veckan.

Numera finns faktiskt inte den där doften…inte ens småhanarna lukar, kan det vara så att enskilda individer är mer benägna att doftmarkera och därmed luktar mer??? Conny var verkligen en hanhane…stoooor pung och stor körtel på magen. Jättego men…doftade mus..haha

Kajzza

svartkanin
0

#16 Då kanske inte allt står rätt till med din gerbilpojke. Det ska inte lukta onormalt mkt om dom…

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Midgårds
1

Det kan ju bara vara så att det var sanden som börja lukta mycket beroende på vilket märke det är.

[_hsleiufhbtv]
1

Skulle också tippat på sanden.
Märkte när jag var borta en hel helg (och tävlade) då min killflocks, bestående av fyra hanar, sand STANK när jag kom hem.
Då kan jag också säga att det luktade groteskt, usch ja Obestämd

Vad har du för sand om jag får fråga? :)

Kajzza
0

#19 Såklart du får fråga.

Jag vet inte fabrikat på sanden. Köper den i lösvikt på Grizzly. Dyrt som attan…men de älskar den.

Ja det är nog sanden som har luktat när jag tänker efter. De använde sandbadet som toa…vilka konstiga djur…kissa i sitt bad

Tänk om man kunde toaträna sina Gerbiler…

#17 Du har helt rätt…allt står inte rätt till med honom…han är ju död…Nej förlåt mitt dumma skämt jag förstår vad du menar. Kanske var det så att han var lite onormal. Mycket könshormoner, testosteron,  kan ju orsaka kraftig doft även hos människor. Tänk hur tonårskillar kan lukta både här och där… :)

Just nu sitter jag med ett av människobarnen och väntar på att han ska somna (brukar lyssna på ljudbok ihop) men snart ska jag gå ner och gosa med de små gerbilbebisarna.

[_hsleiufhbtv]
0

#20 ah okej, den hade jag med i början, sjukt dyr men mina älskade också den ;) Mysko små djur är dom ^^ Grizzly i hbg?

Kajzza
0

Grizzly i halmstad.

Såg förrestén att Grizzly säljer online nu med.
FAst bara vissa saker.

Leo 62a
0

GladHej jag ville bara komma in å tala om sand till mina älsklingar hade jag terrariesand dom fick bada i som var gjort av finkrossat valnötskal dom älskade det samt ingen toa besök där inte vad jag såg. Jag hade sanden kvar efter min älskade Leopardgecko som tyvärr gick bort.Det var ett lyckat test tyckte jag…Lycka till

ks.gerbil
0

går det sandet att bada i?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Leo 62a
0

Absolut mina Gerbiler älskar det å samt sprider det i sitt bo-vadd.Jag tror att dom petar i sig av det med i och med att det är valnötter som sanden är krossad i Mvh Leo Skrattande

ks.gerbil
0

:D var köpte du sån? är det dyrt?

deleteduser
0

#25 Jag antar att du inte har hamstervadd? :)

Förlåt Kajzza för OT

Leo 62a
0

Till ks.gerbil. Kolla upp med din lokala zoo affären dom har säkert sanden kom inte ihåg hur mycket det kostade jag köpte reptilbark samtidigt.förlåt men det är nog inte så dyrt tror jag

Mvh Leo

ks.gerbil
0

får nog titta då :/ har alldrig sett den :P men får hoppas :) det lter bra som lite lyxsand att ge då och då …(hade tänkt mig en gerbil spa nån gång XD)

Leo 62a
0

lyxsand vet jag inte men dom gillade det iallafall.Tänk va gött att kunna äta av den med för dom små liven

Mvh Leo

ha det du medSkrattande

ks.gerbil
0

:D ja! nu slutar jag med att OTia kajzzas tråd XD

Kajzza
0

Haha ingen fara med OT här inte…blev ju intressant! Skrattande

ks.gerbil
0

haha ja :) jag har verkligen tänkt på att göra en gerbil spa nån gång med typ lite varm sand och liiiite klallare sand och typ olika sand XD typ ja lite olika grejer XD