Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 811 ggr
hhejlollo
0

Hur många kullar?

Jag skulle vilja veta hur ni resonerar osv när det gäller antal kullar på en hona. Frågar bara för de är lite intresserat att veta hur ni alla tänker!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[_hsleiufhbtv]
0

Endast en, men om hon ger fina avkommor kan jag sträcka mig till två. Vill inte slita på honan i onödan.. Glad

Anne.K
0

Jag resonerar som så att max 2 kullar på samma hona kan man ta. Jag personligen skulle inte ta fler :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hhejlollo
0

#2 jag säger som du! Har alltid bara tagit två kullar per hona:)

Sajtvärd på degus.ifokus

[Tassy]
0

2 Ser jag som lagom, men absoluta max tycker jag är 4, men då ska den gerbilen ha något alldeles särskilt som är värt att bevara!

hhejlollo
0

#4 precis! För mig ligger dock MAX gränsen på tre kullar. Men som nu har ja en hona som ja EVENTUELLT skulle vilja ta en kull till på (hennes tredje) men de är ett tag kvar innan de blir av isf men vi får se.

Sajtvärd på degus.ifokus

[Tassy]
0

Man får ju göra en personlig bedömning också, hur pigg är honan, tycker hon mycket om att pyssla med sina små? Har hon haft lätta förlossningar etc.

Gerbiler, liksom de flesta gnagare har mycket bra förutsättningar att klara flera kullar, så man behöver inte oroa sig om förutsättningarna är rätt. Men som sagt, 4 tycker jag är absoluta taket.

hhejlollo
0

Exakt! Håller med dig!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

Tsunamis
0

Det beror på syftet men etiskt sett tycker jag max 4. Men jag har ju också förmågan att sälja bra djur som borde fått stanna för vidare avelsplaner men det är slut med det nu ;)

MvH  Tsunamis

AndersJohnson
0

Förlåt för OT, men #8: Ska du inte avla mer nu? FörvånadGråter

[Tassy]
0

Det tror jag nog hon ska, men att hon kommer att behålla fler bra avelsdjur för sig själv? Flört så tolkar jag iaf texten.

hhejlollo
0

Haha ja, men ja är enormt lycklig nu!^^

Sajtvärd på degus.ifokus

Tsunamis
0

#10 jupp det var så jag menade!

MvH  Tsunamis

AndersJohnson
0