sjuk :(
nu så blev jag sjuk:( vad jag vet så betyder de väll att jag kan smitta gerbilerna ? tacksam för svar
Jag undrar också detta! 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Är du förkyld? vad jag vet så kan iaf förkylning smittas från människa till gerbil… Dock vet jag inte hur hög smittorisken är… Men när jag själv är förkyld så brukar min sambo få ta hand om gerbilerna eftersom jag inte vill riskera att smitta dom.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det låter lite otäckt… Det gäller nog helt enkelt att man är väldigt noga med handhygienen när man byter vatten/mat/sand till dom och inte andas på dom. Jag tex bor ju själv, så jag måste kunna sköta om dom ändå även om jag blir sjuk, men man får nog låta bli att hantera dom rent fysiskt under smittodagarna :/
#3 ja god handhygien är ju det som gäller om man är ensam om att ta hand om dom, och försöka låta bli att hosta eller nysa ner i akvariet :P. Och kanske inte hantera dom så mycket fysiskt under smittodagarna som du sa.
Då ska det nog inte va någon fara :)
Men vad skulle hända om det är så att dom blev smittade?
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#5 De blir ju sjuka. Tror det blir förkylda eller liknande då. Det blir ju värre för en liten gerbil än för oss människor som ändå hanterar det ganska bra. En liten gerbil får man ju försöka behandla så den blir frisk igen.
Men jag har dock ingen erfarenhet om hur sjuk en gerbil kan bli om den nu skulle råka bli smittad av en människa. Så jag överlåter nog någon som har erfarenhet eller eventuellt mer kunskap i frågan att besvara vad som händer om de blir smittade.
Jag har ju än så länge klarat mig bra med friska gerbiler tack och lov (ta i trä).