Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 2768 ggr
fija001
0

Byter färg?

Jag fick en underbar deh hona för snart tre veckor sen då hon var 6veckor gammal. Nu har hon börjat byta färg till agouti???? Först kom det som ett brett band runt ryggen och mörkare runt nosen men nu börjar hela hon skifta färg. Den fina gula färgen är nästan borta???! Vad händer? Är det vanligt? Hon är lika fin för det iofs men vi valde att inte ha agouti för att kunna se skillnad från vår gammelhona:) Vore skönt om hon "bara" byter päls eller nåt och det gula kommer tillbaka sen.

Föräldrarna är svartfläckig och gråagouti om jag inte missminner mig.

Gerbilflicka
0

Du har fått en nutmeg! De byter färg när de växer upp.

Vissa blir riktigt mörka och vissa förblir mer gula fast med mörk tipping. P Jag kan trösta dig med att du absolut kommer att se skillnad mellan henne och din agouti iaf! Glad En agouti har en vit mage och mer rödaktig färg medan en nutmeg är enfärgad och mer brun.

De kan variera från det här till det här, och om blekgener är med i leken så kan de t.o.m. se ut såhär!

fija001
0

Det är kanske så det är :) Hon är rätt lik din första bild men en lite tydligare mask i ansiktet!

CatchFatch
0

Samma sak hände mig :P Blev förvånad först men gillar han lika mycket ändå :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

vickis
0

min gerbil jerry som är död nu var brun och hans pappa var svart och efter åren blev han jätte svart:O han var typ hel svart när han dog:) men jag förstog nu:)

Solaika
0

#1 De kan ju vara mer gulbruna oxå.. Undrar om jag har nån bild på Mario..

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

#5 Jovisst, men Mario är ingen riktig nutmeg… han är en peach ju! Flört

Solaika
0

Tror vi måste bestämma vad peach är ;) Pence va ju peach. Vide som jag har här hemma är Peach.. Björn ser ut som Mario. Alltså Blåbärs bror.

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

#7 har glömt ^^ Men vad är det genetiskt sett som gör dem till peach?

Solaika
0

ef-genen - mold

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

ja just det :)

Gerbilflicka
0

Jag var förvirrad, skyller på klockslaget! Oskyldig

Men jo, nutmegs kan variera otroligt mycket men jag orkar helt ärligt inte posta bilder på varenda sort som finns. Om den föds gul och sedan blir mörkare, har svarta ögon och en enfärgad mage så kan man räkna gerbilen som en nutmeg i 99% av fallen.

Solaika
0

Haha.. precis :)

Does it become a walk?

/Ida

deleteduser
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Nutmeg-kille hemma. När jag fick honom var han ljust brun men nu är han mörkare och lite gråaktig. De är också fina :D

gothic_eve
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en bild på min nutmeg hona Doris när hon precis har kommit hem till mig. Här är hon ganska gul fortfarande - i dag är hon mera ljusgråaktig i pälsen med lite gul tippning bara och jättefin :)