Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 904 ggr
Lonan
0

Tjock mage på gerbilhona

Hej! 
Jag har två gerbiler som jag haft i ca två år. Båda har mått jättebra men nu har den ena gerbilens mage blåst upp sig något fruktansvärt och jag har ingen aning om varför. Hon ser ut som hon är gravid och magen är rätt hård. Hon har alltid varit lite glupsk av sig men sen hennes mage började svälla har jag dels gett henne mindre att äta och ökat på aktivitet och motion. Hon är inte vidare tjock för övrigt utan det är bara magen som är stor. Hon går mer bredbent med benen än förut och jag tycker hon sover mera, förutom det är hon pigg som vanligt, inget som får henne att verka sjuk (förutom magen), inga tecken på att hon mår dåligt alls. 
Jag tror inte hon är förstoppad, har försökt ge henne plommon och hon bajsar som vanligt.

Jag ger dom ingen konstig mat, bara vanlig gnagarblandning (utan solrosfrön) med lite havregryn och alltid färska grönsaker + frukt ibland.

Har någon av er varit med om något liknande på er gerbil?

Är ytterst tacksam för svar eller tips! 

Hälsningar Maria och gerbilerna Rut och Rakel

[Jessica_91]
0

Det var en tjej för några dagar sedan som beskrev samma symptom hos sin gerbil: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f2ecdb1d4ebea41a9011488-sjukdom-hjalp?discussions-3

Det ser tyvärr inte jätte ljust ut men bara en veterinär som undersöker henne kan avgöra säkert.

Lonan
0

Tack! den tråden har jag inte läst, ska kolla där, det verkar som hon har samma problem som min gerbil har.

Ja jag tror jag tänker ringa till en smådjursklinik, jag måste dock erkänna att jag väntat med det eftersom jag tycker min gerbil sett frisk och välmående ut för övrigt.

Lonan
0

Ush det lät inget roligt. Och Rakel är bara två år :-(
Men jag tänker ringa smådjurskliniken på måndag och höra med dom, jag vill inte att Rakel ska ha ont.

Tack igen för att du länkade tråden, bra att höra om andra som varit ute för samma problem. Synd att det var en tråkig nyhet bara, men så är livet

/Maria

[Louisez98]
0

Tror inte att man ska ge plommon. Hoppas hon blir bättre!

Lonan
0

Lilla fina Rakel har fått somna in idag, hon led av cancer i vänster äggstock, vilket kanske inte var någon större nyhet men det känns ändå skönt att få en diagnos. Så nu hoppas jag hon får gnaga och gräva och springa gott bland andra gerbiler och djur i djurparadiset!

[Louisez98]
0

R.I.P