Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 768 ggr
Annzing
2012-02-12 17:03
0

Vad göra?

Hej!

Jag har haft mina första gerbiler i tre veckor nu och det är två härliga små tjejer. Jag har ett 100-liters akvarium som varit fyllt med mycket spån för jag ville att dom skulle trivas från början. Dom har också gott om toarullar, toapapper, kartong och hö som dom gnager på och boar med. Så jag tycker att dom verkar vara sysselsatta och att dom trivs. Båda är runt två månader så dom är fortfarande små. Men nu har jag en fråga, säkert en dum en, men är man nybörjare så är man  Flört 

Hur länge kan dom vara i akvariet utan att komma ut och få motion? Mina har nämligen varit lite skygga och jag har haft svårt att få kontakt med dom. Nu kommer den äldre oftast fram till mig och hon har börjat äta ur handen, men det är bara korta stunder hon står där. Den yngsta kommer någon enstaka gång fram och nosar på fingertopparna men inget mer. Det går sakta åt rätt håll och jag är ju glad för varje framsteg. Men problemet är alltså att jag inte kan lyfta ur dom ur akvariet för att dom ska få motion. Börjar känna lite press över detta eftersom jag förstått att det är viktigt att dom får röra på sig. Eller är det ingen fara ännu när dom är så små? Någon som kan ge mig tips/råd om detta?

Tack/Annzing

[Tassy]
2012-02-12 18:20
0

Det är absolut ingen fara, ha inte för bråttom så löser det sig.

AndersJohnson
2012-02-12 18:29
0

Jag tror inte heller att det är nån fara Flört Mina är också ca 2 månader och jag har precis som du ett 100L-akvarium och har också tänkt samma tanke. Mina är iofs väldigt framåt och äter i handen och låter sig lyftas upp, men har också tänkt på det där med motionen.

Jag har precis i dagarna bara börjat lite smått ta ut dom en och en och få springa på soffan. Inte alls mycket och inte länge, några minuter var bara.

Ta det bara lugnt! De sysselsätter ju sig själva rätt mycket i buren med, grävandet i sig är ju motion Tungan ute Stressa inte med nåt. Det är ju olika för varje gerbil hur framåt de är och hur olika tid de tar på sig för att bli tama och låta sig lyftas upp. Dessutom är de ju fortfarande bebisar, så de störs knappast av att inte får springa i rasthagar och liknande ännu :P

Förtroende för dig och att du är där och pratar med dom och bara "umgås" tror jag är viktigare nu ibörjan :)

Du får berätta hur det går framöver Skrattande

Annzing
2012-02-12 18:47
0

Tusen tack för era svar! Då kan jag slappna av. Det ska jag göra, #2 :) 

Det är så lätt att oroa sig över både stort och smått så här i början, för man vill ju så gärna att dom små har det bra. Är glad att denna sajt finns som man kan vända sig till och få svar på sina funderingar :)

AndersJohnson
2012-02-12 19:04
0

#3: Hihi… Ja, men eller hur! Flört Jag är likadan själv, "ojjar-och-oroar" mig över allt så här ibörjan ;) Man tänker de mest "konstiga" tankar och oroar sig för det mesta, men det är ju egentligen inte alls konstigt; för de är ju våra små älsklingar och vi vill ju att de ska få leva La dolce vita i ett gerbilperspektiv Flört

Instämmer helt! Skrattande Det här är verkligen en superbra sajt; och framför allt superhärliga medlemmar som mer än gärna svarar på ALLA tänkbara frågor och delar med sig av sina erfarenheter - ingen fråga är för "dum" för att ställas här Skrattande

Annzing
2012-02-12 19:37
0

#4: Men vad skönt att höra att fler är som jag…. hahaha….

Annzing
2012-02-19 16:59
0

#2: En liten uppdatering. Har förstått att det går fortare och lättare att få dom tama om man har dom utanför buren, men jag vågar ju ännu inte ha dom lösa i rummet så dom kan klättra på oss och så. Men kände att jag kanske behövde ta till något "drastiskt", så jag ordnade två pallkragar som står ovanpå varandra och tjänar som lekhage samt ett nytt hus med golv och öppningsbart tak. På så sätt kunde jag lyfta ut hela huset med småttingarna i och ställa ner i lekhagen. Det funkade väldigt bra, dom var nyfikna och var inte särskilt rädda för våra händer. När jag sen ställde ner huset igen hoppade dom strax tillbaka in och jag ställde tillbaka det i akvariet. På detta sätt får dom röra på sig och förhoppningsvis hjälper det i mitt arbete att få dom tama.

Jag är ju rädd att jag ska skrämma dom men det verkade gå bra, dom var som vanligt när dom kom "hem" igen och det var inget stampande i lekhagen.

Skrattande

svartkanin
2012-02-19 17:40
0

*tassavtryck*

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se