Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2998 ggr
Neoos
0

Hjälp mig med symptomen

Hittade min gerbil imorse väldigt sjuk. Hon har uppsvälld buk, slutna ögon som hon öppnar ibland, hon har svårt att gå för bakbenen vill inte hänga med, hon drar även magen mot backen ofta så som hon gör när hon brukar sträcka på sig, hon vill gärna dricka men har svårare för att äta. Hon är 2½ år. Igår var hon helt vanlig och full av energi, kan någon hjälpa mig med vad som är fel?

[_hsleiufhbtv]
0

Precis samma hände mig för några veckor sen.. Hon var helt pigg dagen innan, sen bara tjoff så blev hon jättesjuk. Hon blev burrig, ville inte öppna ögonen, villen knappt gå. Jag gav henne varm sand och en värmelampa som stod på dygnet runt en bit från buren. Hon ville bara sova, och jag fick hålla vattenflaskan vid hennes nos för att hon skulle dricka. Vanlig mat åt hon knappt, det enda jag fick i henne var blåbärspuré.. Hon dog två dagar efter detta, och då kom jag på vad det var - hjärnblödning.. Jag kan inte svara på i det är det som din gerbil har fått, men vinglar hon när hon går? Är hon tumörfri? Annars kanske det är tumören som spökar. Hon är ju trots allt ganska gammal. Men ge henne värme, vatten väldigt ofta och försök få i henne lite mat. Testa med blåbärspuré, finns att köpa vid barnmatshyllan. Lycka till med din lilla!

Neoos
0

Jag har också misstänkt hjärnblödning men brukar dom ha uppsvälld buk då? jag har ingen värmelampa men ska försöka ordna något så jag kan ge henne värme, hon petade precis i sig en liten bit gurka iallafall. Hon vinglar när hon går men vad jag har sett så har hon inte en tumör, jag kan även ha missat den pga jag inte har varit med om att en gerbil har fått tumör förut så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter, hon har en liten knöl på magen men det är bara Doftkörteln tror jag.

[Tassy]
0

Nej, de får inte uppsvälld buk av hjärnblödning. Då är det mer troligt med cancer.

Neoos
0

Okej om det är cancer, vad brukar dom få för symtom? Finns det någon chans att hon kan ta dig tillbaka ifrån det här?

[Tassy]
0

det kan t.ex. vara precis de symptomen du beskriver på äggstockscancer. Gerbiler är även bytesdjur, det betyder att dom försöker att inte visa när dom är sjuka/svaga. Så när dom väl gör det, så brukar det kunna ha gått väldigt långt.

Är det cancer (som det mycket troligt är) så är det inget du kan göra. Ta gerbilen till veterinär för undersökning.

Neoos
0

Okej ja väntar på att veterinären ska ringa upp i eftermiddag. Hon känns för svag just nu för att jag ska ha något hopp om att hon ska klara sig… blir att leta efter två nya små töser till min hona som nu kommer bli ensam men dock verkar ju dom flesta uppfödare ha lagt sin uppfödning på hyllan tyvärr.

[Jessica_91]
0

#6 Falun är ju inte så långt ifrån Västerås och där har du två uppfödare, Kristallens och Midgårds, du kan ju alltid kolla med dem http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ebd9bb1d4ebea1506004781-uppfodarlistan?discussions-1 .

Tråkigt med din lilla tjej Rynkar på näsan Hoppas att det går fort om det är hennes tur att vandra vidare.

Neoos
0

kollade lite tidigare där, men såg ut som om dom inte hade några.

Skulle plocka upp henne i handen för att se lite hur hon mådde alldeles nyss, då ville hon ut på sängen och springa och hennes ögon öppnades och hon blev nästan som en helt vanlig frisk gerbil, hon stod även på bakbenen även fast dom hade verkat vara så svaga tidigare, så det finns fortfarande liv i henne iallafall Glad

Midgårds
0

Om du har tur är hon bara förstoppad.. det finns oftast smådoser av medel man kan ge dem. Symptomen för de brukar vara att de är uppsvälda, uppburrade och vill inte riktigt gå.

Neoos
0

Får hoppas det bara är det, fast hon är ej uppburrad, hon har fin päls. Veterinären jag snackade med sa att jag skulle ge henne Critical Care, jag har försökt ge henne det men hon vill inte äta det och jag vill inte heller tvångsmata henne med det för jag upplevde det som att min kanin blev förstoppad när han fick äta det förut.

Har dock blivit orolig för den otrolig lilla mängden mat hon får i sig, om jag ska summera dagen så har hon fått i sig en gurkbit stor som ett kryddmått och ett halvt solrosfrö på hela dan… inte mycket.

ks.gerbil
0

10# ja det kan vara svart att mata henne och sa… men om det aren typ flytande grej kan du gorasa har: hon kommer att kanna sig mindre sressad da det ar mer naturligt

http://www.twinsqueaks.com/blog/2008/11/tips-for-giving-oral-medications-to.html

denna ar battre an att halla i nack skinnet

OBS jag har ej svenskabokstaver

Gerbil-hemsidan hittar du R

Neoos
0

Tack får testa det

ks.gerbil
0

jag vet att det kan kännas svårt :/ jag fick själv göra det :/ och det är bäst att du gör det fort och självsäkert än att göra det försiktigt och långsamt det stressar mindre djuret :)

Neoos
0

Vet inte hur det gick till men hon klarade sig och är nu helt återställd Skrattande STOR lättnad!

deleteduser
0

Härligt Skrattande

[_hsleiufhbtv]
0

Underbart Skrattande

ks.gerbil
0

vilken lättnad :D

Lonan
0

Skönt att hon mår bättre! Hoppas hon inte har cancer bara! Min gerbil var också sjuk en dag, sen blev hon frisk, men månaderna efter fick hon bara större och större mage, vilket visade sig vara cancer…

Hoppas jag inte dödade all glädje nu, jag hoppas verkligen inte det är samma med din gerbil utan hon får fortsätta vara frisk och pigg :)

BettaSplendens
0

Gud vad härligt! Lyckokramar till er!