Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1575 ggr
[_hsleiufhbtv]
0

Något jag missat?

´Tänkte bara kolla så allt är rätt här nu, då jag ska börja sätta ihop mina honor med patricias onyx och obbe Skrattande Jag har som tidigare nämnt, faktiskt aldrig släppt ihop gerbiler så är ganska nervös inför detta.

Första steget:
* Byta bur med varandra varannan dag.
Men hur länge ska detta pågå?

Andra steget:
* Stå i varsin gallerbur med någon centimeters mellanrum (på dagarna så dom kan va i sina ordinarie burar på natten iaf..)
Detta för att jag inte vill orsaka bråk direkt, så då ser man deras reaktioner mot varandra.

Tredje steget:
* Dela upp ett akvarium med galler i mitten och låta dom vara där.
_Om dom börjar bråka då då? Vad ska jag göra då? Läste något om en blomspruta och spruta lite vatten på dom? Funkar det verkligen?

_**Fjärde steget:
*** Låta dom springa tillsammans på ett icke-gerbil-luktande ställe.
_Om dom ger sig på varandra här då?

_**Sista steget:
*** Släppa ihop dom i en nystädad bur som inte luktar gerbil allsl! Skrattande

Bifogar en bild på onyx tillfälliga SAMLA som han snabbt gjorde till sin! Bilden är tagen första dagen han kom hit Förvånad

[Jessica_91]
0

Jag har aldrig hört om det sättet förut men man kanske gör på det sättet när det är en hane-hona ihopsättning? Vart har du hittat de instruktionerna?

Själv så har jag gjort så här (har satt ihop gerbiler 3 gånger):

- Skrubba ett akvarium/en samla och sätt in en galler bur så att man på så sätt får en delad bur. Eller en bur i en bur kanske är mer korrekt haha.

- Sätt ena gerbilen i gallerburen i akvariet/samlan och sätt den andra gerbilen i akvariet/samlan utanför gallerburen. Byt plats 2-3 gånger/dag på gerbilerna.

- När de inte verkar oroliga och snällt kan lukta på varandra genom gallret så byt plats på dem ännu en gång, vänta 10 minuter och ta sedan ut gallerburen så att de kan hälsa på varandra.
Alternativt sätt in båda gerbilerna på en neutral yta (t.ex en städad bur) och se hur de reagerar på varandra. För en del gerbiler tar det ett par veckor medan en del bara behöver ett par dagar. En del behöver inte vara i delad bur alls utan kan komma överrens om rang direkt på en neutral yta.

Om de skulle flyga på varandra när de träffas så får man köra delad bur igen några dagar. Man får ha lite is i magen dock, om de jagar varandra lite så sära inte på dem direkt utan se om de helt enkelt försöker se vart de har varandra.
Jag har haft ett litet papprör i handen vid ihopsläppet. Behövde peta till Gimli två gånger första gången hon släpptes ihop med Ciara och då slutade hon (dock fick de fortsätta med delad bur några dagar).

deleteduser
0

*tass*

[_hsleiufhbtv]
0

#1 Googlade en massa, på engelska också Flört

Men kan dom inte få rejäla bitmärken på typ nosen genom bara ett galler?
Men om dom flyger på varandra, hur ska jag då sära dom igen?
Funkar verkligen det här med blomsprutan? Borde dom inte bli nerkylda och sådant då..?

[Jessica_91]
0

#3 Visst kan de det men det är liksom risken man får ta. Det brukar inte vara någon fara, de flesta gerbiler brukar inte vara så aggressiva att de försöker ha ihjäl varandra genom gallret. Gimli är den enda gerbil jag haft som verkade lite för intresserad av att komma in till Ciara, hon stod och grävde som en galning och försökte komma in till henne. Dock så lugnade hon sig efter några timmar och allt gick bra till slut.

Mja för mig funkade det som sagt att putta till Gimli men om gerbilerna flyger på varandra och verkligen försöker döda varandra så nej då hjälper nog inte en blomspruta jätte mycket. Bättre att ha på sig tjocka handskar då så att man kan försöka få loss dem.

[_hsleiufhbtv]
0

#4 Jo det är klart..
Den ena honan, tummelisa, har ju fått testa att leka lite på sängen med min ena hane igor och dom gick ihop från första stund Glad Men vill inte sära honom från killflocken då deras sammanhållning är så underbart fin.

Tänkte det också, får göra sådär. Tack för hjälpen! :)

[Jessica_91]
0

#5 Aha ja men det låter ju väldigt lovande! Jag förstår att du är nervös men det för det mesta går det faktiskt väldigt bra. Just hane-hona brukar vara ganska lätt också om jag försått rätt.

Förstår om du vill göra så som du beskrev i ditt första inlägg, kan ju vara skönt att vara extra säker. Men jag tror inte att du kommer behöva sätta in dem i sina egna burar på nätterna som du skrev i steg 2. Speciellt inte om du har två gallerburar med någon centimeters mellanrum, då når de ju ändå inte varandra även om de skulle bli förbannade på varandra ^^. Om Tummelisa och Igor redan funkat ihop så bra så skulle jag testa att släppa ihop dem i en rengjord bur direkt istället för att köra med delad bur.

Efter att jag lyckats sätta ihop mina tjejpar så har jag alltid fortsatt ha en låg nivå spån i buren några dagar, just för att jag ska kunna ha bra koll på dem. Plus lite inredning då (som de inte ska ha i buren om de sitter i delad bur) så att de kan gömma sig och springa undan om det nu skulle bli så att den ena blir lite väl intensiv.

[_hsleiufhbtv]
0

#6 Jo precis :) Och den andra honan, miyagi, är lägst i rang och har alltid varit, ända sedan födslen då hon var svagast, och var sjuk fram till ett halvårsålder. Tror det går bra med henne också faktiskt :)

Tänkte mest på grävmöjligheten, det är ju inget kul att få bo i en gallerbur hela dygnen precis :P
Nja, det kommer jag aldrig våga.. Den damen har en hel del temperament Obestämd Vågade testa med igor ett fåtal gånger då de är helsyskon, och dom var typ bästisar när dom var små. Gjorde allt tillsammans haha. Och när igor träffar honor tänker inte han alls på parning, utan ser dom som vilken annan kompis som helst. ´Han har aldrig i sitt liv varit på en hona Förvånad

Det ska jag också tänka på, tack! :D

[Jessica_91]
0

#7 Nej det är lite tråkigt att se dem i avdelnigsburar men ju mer tid de spenderar där desto fortare går själva ihopsättningen så i det långa loppet så kanske de behöver spendera ännu mer tid i delad bur totalt om man sätter in dem i sina vnaliga burar på nätterna.

Ah förlåt det var jag som förstodd fel, trodde att Igor var en av de nya gubbarna från Tsunamis. Glad

Det känns tråkigt att de inte ska ha någon inredning heller men även det är i det långa loppet det bästa. Med inredning så kan gerbilerna bli mer anti den nya gerbilen eftersom att de har föremål att skydda och markera som sitt revir. Och så ger de dem chansen att gömma sig för varandra hela dagarna, därför måste man vara lite taskig och tvinga dem att se varandra.

Dock kan de få toapapper, kartong och/eller någon gren (förutom matskål, vattenflaska och ev. sandbad). Eftersom att de inte har något hus eller tunnel så har i alla fall mina tjejer alltid bäddat med toapappret och när jag sedan bytt plats på dem så har de använt de toapapperssängar som den andra gjort. Vilket gör att de ju sover och bäddar på samma ställen = ger dem gemensam doft fortare.

Tror säkert det kommer gå jätte bra! Men förstår som sagt att du är nervös, jag höll på att få en hjärtattack när jag skulle sätta ihop 4 månader gamla Lea med 1 år gamla Pandora. Man ska ju absolut inte sätta ihop vuxna honor liksom. Men precis som jag misstänkte så var båda såpass snälla att de gick ihop även om oddsen var emot dem. Dock blev jag förvånad av att unga Lea tog över direkt och Pandora fick vara undergiven. Tungan ute

Tsunamis
0

#1 Njae hona-hane är faktiskt lättast att sätta ihop förutsatt att honan är ganska snäll mot andra gerbiler.

Man kan iaf göra grund-antagandet att honor är i regel tjurigare än hanar. Och dina honor har suttit ensamma i ett bra tag nu så de kommer iaf vilja ha en kompis/vara snäll emot andra.

De blir mindre arga och sura mot andra gerbiler ju äldre de blir också så två gamlingar ska inte vara några större problem att släppa ihop men jag förstår att du är nervös om du aldrig gjort det förut.

Om det vore jag så skulle jag redan nu släppa dem på en neutral yta, för du har redan bytt plats med dem i burarna så killarna har vant sig vid tjejernas lukter och tvärt om. Är du rädd för att de ska börja bråka så kan man ha en bit kartong eller en bok att sätta mellan dem om de ser ut att bli för närgångna, sen bara plocka tillbaka dem i sina burar. Jag brukar ibland ha en handske på mig för säkerhetens skull det är bara för att skydda mig själv att jag snabbt kan ta tag i en gerbil och inte behöva vara rädd för att bli biten. I ett sånt läge så biter de bara mig av misstag det är liksom inte riktat mot mig utan den andra gerbilen så det låter värre än vad det är. Jag tror dock inte att du kommer behöva handske men det var bara ett tips. Du kan också ha en kompis som hjälper dig hålla koll om du inte vill göra det ensam.

En grej till bara, om det går bra mellan obbe + tjej eller onyx + tjej sära inte på dem igen då utan städa buren och släpp ner dem där för särar du på dem så får de i princip 'börja om från noll' igen så då tar du inte et steg frammåt genom att göra så utan snarare ett steg bakåt.

MvH  Tsunamis

[_hsleiufhbtv]
0

#8 Får väl tänka så helt enkelt Glad
Okej, lite inredning och lite spån alltså :) Ska nog gå fint det här..

#9 Precis, tummelisa då, är ju ganska tjurig av sig - dock aldrig mot igor.. Förvånad skum liten råtta det där..

Ja det är supernervöst.. Mardrömmen är ju att dom flyger på varandra, man vet aldrig med tummelisa nämligen.

Pappa är ganska bra med dom (konstigt nog?) så han kommer hjälpa till så ensam är jag inte. Dom har bytat burar sen igår, två gånger om dagen. Nu har jag dessutom lov en vecka, så nu kan jag ha ännu mer koll.

Okej, tack för hjälpen, det sista var bra att veta! Ska sätta igång imorgon, då jag är hemma hela dagen, likaså pappa. Hur många gånger är "maxantalet" man ska försöka om dagen? Om dom nu börjar tjeffa direkt typ?

Visade faktiskt onyx för miyagi lite snabbt nyss, och hon började stampa.. Vad betyder det i detta sammanhanget? Rädsla? Dominans?
Men onyx satt tyst och snällt, härlig gammelgubbe dedär Skrattande

Tsunamis
0

Stampar gör de av lite olika anledningar, snabbt stampande är rädsla men mjukt stampande är upphetsning Tungan ute hon tyckte säkert att han verkade vara spännande. Skulle de träffas så skulle hon säkert pipa lite för att visa sig undergiven - vilket är bra för hanarna ska inte vara rädda eller bli attackerade av honorna för det är då det blir fel. Honan ska helst vara lite skraj för hanen eller åtminstonde undergiven. Det går säkert jättebra det där tror jag nog.

Obbe är lugnare och snällare mot andra gerbiler än Onyx(fast båda har varit snälla, men Obbe är bara mer) så då är det nog bra att du valde honom ihop med Tummelisa.

MvH  Tsunamis

[_hsleiufhbtv]
0

#11 Jo misstänkte rädsla men hon verkade inte speciellt rädd, så då var hon troligtvis upphetsad Flört Så gulligt haha,
Låter ju skönt.. Då borde dom nog gå bra..

Det märkte jag redan första dagen dom var här, därför jag valde som jag gjorde. Onyx tog för sig mycket mer och var mer "på" Tungan ute 
Nu står han och tuggar på nätet för att han har miyagi ovanför sig (han står på golvet) och nyss hälsade på henne haha Flört Får väl ta upp gubbstrutten och ha honom i sängen en stund..

AnneN
0

Har inte orkat läsa exakt allt i tråden men du har fått bra tips.

Vill bara tipsa om att ha rejäla handskar på dig vid hopsättningen så slipper du själv bli sönderbiten om de ryker ihop och du behöver sära på dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[_hsleiufhbtv]
0

#13 Det ska jag ha!
Mitt ena lillfinger blev sönderbitet en gång, när två av mina honor började slåss. Insiktivt stoppade jag ner handen och vips hängde en av dom i lillfingret och vägrade släppa. Fick mig massa bett av den andra samtidigt. Därför är mitt ena lillfinger krokigt än idag Obestämd

[_hsleiufhbtv]
1

Testade med miyagi och onyx nyss :D Hade satt upp galler på mitten av sängen och lät dom springa på varsin sida. Alltså en helt neutral plats. Första "mötet" började miyagi pipa haha, sen sprang hon iväg. Lilla blyger.. Vid andra mötet stod dom ganska länge med nosarna intill varann, men jag kunde inte höra varken tjeff eller pip. Så fortsatte det tills miyagi började försöka ta sig ner för sängen hela tiden. Då gav jag upp och nu står dom i varandras burar :) gick bättre än jag trott. ska låta dom vila lite sen ska jag testa igen :)

[_hsleiufhbtv]
0

dom fick nyss träffas igen, det gick väl inte speciellt bra, eller jo i början. Hade galler emellan först, så dom fick hälsa sen släppte vi ihop dom. Gick jättefint i början med sen började onyx bli snuskig och siktade bara på rumpan på stackars lilla miyagi som blev helt förskräckt. Efter en hel del jagande frön onyx sida, så orkade förmodligen inte lilla miyagi mer och då bollade dom ihop dig och det blev fight. Han bryta innan någon skadade sig tack och lov.. Men med tanke på att dom gick så fint i början borde det väl funka till sist, eller? Ska snart äta, sen ska jag testa tummelisa med obbe :)