Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2270 ggr
Njikita
0

Skaffa gerbil

Har fått en gerbil som kommer på måndag.

Nu har jag skaffat bur men hurudant strö är bäst?

Måste gerbilerna ha tillgång till chinchillasand?

Vilka "MÅSTEN" finns det?

Wand
2

Hoppas du menar att du ska ha två gerbiler, då de ska leva minst två stycken. 

Man "MÅSTE" inte ha sandbad till dem, men de behöver det för att hålla pälsen i trim, sedan kan det vara skönt för dem framförallt på sommaren när det blir varmt att kunna kyla ner sig i sanden. 
Och just chinchillasand behöver det inte vara, du kan köpa finkornig sand på t.ex biltema.

Jag tycker att Granngårdens kutterspån funkar kanon till gerbiler, det är dammfritt, terpentinfritt och det är lätt för dem att gräva gångar i. Dessutom är det väldigt billigt också, tror det är ca 800 liter för 70 kronor, det räcker i säkert 7-8 månader om man bara har en bur med två gerbiler att städa till. 

Vad är det för bur du har hittat till dina gerbiler?

Ett måste är väl att de får mycket aktivering av rullar, kartonge, grenar och annat så de inte blir understimulerade, sedan bör du ta ut dem lite varje dag så de får sträcka ut sig ordentligt.
Varierad kost och ett bra basfoder, gärna egenblandat.

Absolut INGET springhjul.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tsunamis
3

Är den ensam? En kompis är ett måste. Om det är en gallerbur så bör du byta till ett akvarium med nätlock eller så finns det billiga samla-lådor på ikea man kan bygga ett nätlock till och ha som akvarium. Man bör ha ett lager av spån på 20-25 cm eftersom de gräver en del så en gallerbur är lite olämplig för det.

Sand är inte ett måste men den bör få tillgång till det i en skål lite då och då för pälsens skull.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
1

Om du kollar här uppe till vänster så ser du en tråd som heter "Artikellistan", där finns mycket info att hämta. Här är tre artiklar som du kan ha nytta av:

Olika ströalternativ

Såhär kan vi bo

Inredning till gerbilburen

Njikita
0

Okei! TACK alla!

Min gerbil kommer inte att vara ensam nej, men den andra är inte min utan min rumskamrats så jag frågade endastför min del, gerbilen har sällskap, samma gerbil som den alltid levat med. Det är en gallerbur, likadan som hon bodde i på skolan.

Jag har märkt att de sprätter spån i kring sig men det gör inget då det går att sopa upp.

Varför inget springhjul?

Ännu en fråga,

går det att vänja katter vid gerbiler ?

[Jessica_91]
0

#4 Som andra redan sagt, du bör inte ha en gallerbur. Gerbilerna kan börja gnaga på gallret och/eller fastna med ben/svans och göra sig illa.
Att de sprätter spån är väl inte riktigt rätt. De försöker antagligen gräva gångar så som de instinktivt gör men har för lite strö. RUnt 20 cm spån bör ni ha för att gerbilerna ska må bra (men ju mer desto bättre!), får ni plats med det i den nuvarande buren? En gerbil som inte får gräva gångar är lite som en fågel som inte får flyga.

Springhjul är inte att rekommendera eftersom att gerbilerna springer i en onaturlig ställning och kan skada ryggen/svansen + att risken finns att gerbilerna blir beroende av endorfinkickarna de får och blir som besatta av hjulet.

Beror helt och hållet på katten i fråga. Glad

deleteduser
0

#4 om du ska ha en gallerbur så får du vara uppmärksam så han inte gnager på gallret. Springhjul är inte bra för gerbilens rygg.

Lycka till nu!

Wand
0

Gallerbur är inte bra, dels för att de lätt kan fastna eller börja gnaga, vilket är ett stereotypt beteende, och dels för att du inte kan få in lika mycket spån som de behöver ha. De ska ha 20, gärna 30 cm tjockt med spån, och det kan man inte ha med en gallerbur. Akvarium/terrarium, dunabur eller samla-låda från IKEA är mina råd till dig.  

Inget djur med svans ska ha springhjul, det är enbart hamstrar som "ska" ha det. Detta är för att svansen är en förlängning av ryggraden, och ett djur med svans, t.ex gerbil eller mus, behöver då ett hiskeligt stort hjul (nästan omöjligt att få tag på) för att inte böja svansen, för man ska inte böja på ryggraden alls.
Sedan kan de även fastna med svansen, och en gerbil tappar lätt svansen om de fastnar, det är en inbyggd försvarsmekanism de har för att undkomma fiender.

Sedan en till sak ang. gallerbur - om du har katt så är det ännu farligare, då jag läst här på gerbiler iFokus för inte jättelänge sedan om en gerbil som hängt ut svansen genom gallret och så kom katten och bet av den.

Huruvida man kan vänja en katt vid en gerbil eller ej är nog inget en gerbilmänniska kan svara på, men det tror jag nog med tanke på att vissa katter kan ligga och sova med möss, råttor, marsvin och gerbiler om det är så. Det beror mest på katten antar jag.

[Jessica_91]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett väldigt bra exempel på varför gerbiler behöver mycket spån. De gräver instinktivt, även de som inte fått chansen att lära sig hur man gräver gånger, och för att må bra så behöver de kunna få utlopp för den instinkten. Om man berövar gerbilerna det så kan de tyvärr utveckla mindre önskvärda beteenden.

Så om ni har en gallerbur som inte tillåter mycket spån så hoppas jag verkligen att ni försöker hitta något billigt akvarium på blocket eller åker till Ikea och köper en sk. Samla låda (149 kr för den största på 130 liter). Glad

Wand
0

#8 Ditt akvarium är så fantastiskt stort och fint!

[Jessica_91]
0

#9 Tackar! Skrattande Ja Lilly och Iris trivs helt klart bäst där. I djuraffären så bodde de i en sådan där bur som är hälften akvarium, hälften galler och de första tre veckorna bodde de i en sådan hos mig också. Dock bytte jag till en 130 liters SAMLA av flera olika anledningar;

-De gnagde som galningar på gallret
- En gång så fastnade Lilly med svansen när jag skulle ta ut henne och hon bet mig hårt som satan i fingret och pep av smärta.
- De kunde bara gräva en kort bit innan de satte näsan i väggen och då fortsatte de bara gräva *kraffs kraffs kraffs*.
- Det var så himla litet.

I SAMLA:n så märkte jag hur de trivdes bättre, de kunde gräva fler och längre gångar och de behövde inte gräva i hörnen lika ofta. När jag några månader senare bytte till det här 220 liters akvariet så upphörde hörngrävandet nästan. Nu har de sina stunder men går inte att jämföra med deras första bur.

Förresten Njikita, så går det ibland att hitta väldigt billiga och stora akvarium på blocket Glad Jag har tre stycken;

220 liters för 800 kr (inkl ett 50 liters + fiskgrejer)
150 liters för 300 kr
315 liters för 300 kr

[_hsleiufhbtv]
0

#8 Även jag älskar ditt akvarium! :D

[Jessica_91]
0

#11 Tack, söta ni är! Skrattande

[_hsleiufhbtv]
0

#12 Är det "bara" 220L? Hur i hela friden ska jag få in tre stycken 250L i mitt rum då?! Förvånad
Sorry för OT..

Njikita
0

Tack än en gång för alla råd, jag skall byta ut min gallerbur  mot ett akvarium ( ps. jag bor i finland så kan inte riktigt köpa från blocket men tack iallafall ) och hjulet gör jag mig av med ^^

katterna får nog bara lov att vänja sig vid min och kamratens gerbiler nu ^^

[Jessica_91]
0

#14 Haha nej då blir det ju lite svårt att köpa från blocket hehe Skrattande Det finns andra burar än just akvarium som funkar också, tumreglerna är egentligen:

- Det ska gå att ha mycket spån i
- Helst inga delar av galler (en del gerbiler kan bo i dunaburar utan problem och andra kan inte det)
- Om buren är av plast så är det bäst om det inte finns något ställe där gerbilerna kan få tag med tänderna och riskera att gnaga sönder buren (t.ex hålet för vattenflaskan i dunaburar).

Det låter bra! Gerbilerna kommer nog inte bry sig när de väl blivit bekväma och boat in sig hemma hos dig och din kompis. En av våra hundar tycker t.ex att det är jäääääätte kul att sitta och glo på gerbilerna men de bryr sig inte ett smack haha ^^.

Lycka till med gerbilerna! Glad

ks.gerbil
0

Vad för mat använder du? Lite nyfiken hehe..

Gerbil-hemsidan hittar du R