Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 566 ggr
Kajzza
0

Är hon normalt liten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen.

Vi har gjort en nystart i Gerbilfamiljen. Har nu 2 småhonor och 2 småhanar (i olika burar)

De är från 3 olika kullar.

Två av dem är betydligt mindre än de båda andra, ändå ska det bara skilja 1v mellan den flocken och den som föddes strax före…förklarar jag rörigt igen?

Av honorna ska alltså en (köpt av privatperson) vara född på nyårsafton och en som är köpt i djuraffär född ungefär 8 dec.
Den lilla från nyårsaftonskullen är så liten. Blir lite rädd att hon är FÖR liten.
De äter bra, sover ihop och leker en massa…mest undrar jag för hon kanske behöver något extra i maten så att hon kan växa till sig.

Hönsig som jag är…kan jag inte låta bli att undra.
Har försökt fota henne men kameran är trasig dessutom är hon ju inte direkt stillsam Skrattande

Ser ni klädnypan på bilden?

Ska försöka fånga dem på bild i en rasthage nästa gång.
Tror ni att hon är 6,5 vecka?

Är det ingen av er som är från Halland och som kan försöka prata med de sk uppfödarna? Jag har inte nog att komma med för att prata dem till rätta…de ska nu starta marsvinsuppfödning…ist för Gerbil…

Vilken ras ska ni då föda upp? undrade jag.
-Tja, virvel, någon långhår och någon slät eller så…fick jag till svar….SERIÖST??? Suck!

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Kajzza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till…söt söt…de andra småtrollen blev bara suddiga tyvärr.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

[hyperiion]
0

Ja tycker att hon verkar väldigt liten. Men vissa är ju mindre. Så länge hon mår bra så skulle inte ja oroa mig. Lämnade hon verkligen mamman vid 6-8 veckor? tycker hon se ut som att hon inte diat tillräckligt länge. Det kan leda till att dom blir små i växten.

Kajzza
0

Den sk uppfödaren hade redan särat ungarna från föräldrarna, de verkade väldigt oseriösa. En tröst är ju att de ska sluta med att föda upp Gerbiler nu, tyvärr gå över till marsvin…

deleteduser
0

Hur mycket väger hon?

Kajzza
0

Ingen aning…ska se om jag kan väga henne…

Kajzza
0

Haha…för mig som är van vid marsvin runt 1kg…är 25 gram som en fjäder!
25 gram väger hon

deleteduser
0

Ojj, 25 gram? Jag vill minnas att mina grabbar vägde 40-45 gram vid 6 veckors ålder Obestämd

ks.gerbil
0

Tror du du kan mäta henne? Om du håller henne i handen och ar linjalen med den andra? Mina vägde 35 gr. Och ina nu m va 7 veckor (eller de sa det) de är väldigt små i växten mina nu har de gått upp liite till och är 65 gr. Ungefär men prova o mäta henne :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tsunamis
0

Finns ett par olika anledningar till varför gerbilungar är små - särades från mamman tidigt, har varit sjuk när den var yngre(ganska vanligt med luftvägsinfektion) eller att föräldrarna suttit ihop länge så honan har fått många kullar på raken. Den där ser ut att vara 5-6v i kroppen, yngre gerbiler har ett mer bebis-aktigt utseende.

MvH  Tsunamis

Kajzza
0

Hej igen

Nu har jag försökt uppskatta hennes storlek. Tummetott…hon är rätt jämnstor med min tumme i kroppen alltså.

Idag vägde hon 26g

Det kan nog stämma att föräldrarna har fått många kullar i snabb takt. De bodde ihop fortfarande vad jag kunde se, Hanen som vi har ur samma kull är någort lite större men inte mycket.

Vad är det bästa man kan ge så små ungar? Jag vet att de kan äta normal Gerbilkost men det finns väl något extra som de har lättare för att knapra i sig tänker jag.

Sonen har valt namnet Dolly JR…ingen aning varför men han var väldigt bestämd.