Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1068 ggr
Luju
0

Tyzzers disease

Har någon här erfarenhet av Tyzzers disease? Botemedel, hur lång tid det tar innan man vet att en gerbil inte är smittad, sådana saker

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

[Tassy]
0

Vad jag vet/känner till, så finns inte tyzzers i Sverige i dagsläget.
Planerar du import?

Luju
0

Jag har tre gerbiler, vilka två har gått bort i sjukdom. De är köpta i Luleå så de är inte från utlandet. Symptomen stämmer väldigt mycket in på tyzzers sjukdom. Dåsighet, förändring i pälsen, kall i kroppen och när symptomen börjar visa sig har det gått ungifär två dagar tills de somnat in. Efter att den första, Spike, somnade in, så var vi med Angel till veterinären. Hon sa att det var lite svårt att säkert men att de symptomen vi berättade om Spike sa hon att det stämde mycket väl in på Tyzzers sjukdom

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Tsunamis
1

Hur gamla var de?

Jag har ingen erfarenhet av Tyzzers men det hade lika gärna kunnat vara en kombination av lågrt immunförsvar -> förkylning av något slag och mask. Långt vanligare än Tyzzers i alla fall. Mask finns hos så gott som alla gerbiler men blir djuret sjukt eller är gammalt kan masken ta över och ta död på gerbilen. Man kan tro att det låter kontaproduktivt men gerbiler är små djur och klarar inte av för mycket mask i kroppen det pajar tarm-systemet.

*Kan* också varit ett fall av E-colibakterier det ger liknande symtom som Tyzzers men det är inte den bakterien som ger upphov till det. Men symtomen är desamma och de kan lätt dö av det. Tycker vetrinärer gärna säger Tyzzers till allting och detta utan att någon obduktion gjorts hos SVA.

En sak är säker i alla fall, blir din kvarvarande gerbil sjuk så ska du in till vetten med den och få anitbiotika utskrivet.

MvH  Tsunamis