Vet kostnad?
Har som tur var aldrig haft några problem med mina gerbilkillar men sitter här och funderar på vad det kostar att ta dem till vetrinären. Någon som kan ge lite olika "förslag" på det?
det beror mest på var du bor och vad du ska göra där. när jag fick hem dem (köpte mina på djuraffär) så ville jag ta dem dit för att vara säker att dem va friska. det va en lite generell titt då, för mig kostade det typ..ööh tror ca. 500kr för båda (ska fråga pappa när han kommer hem) det är väldigt mycke tycker jag :/ men jaa det är den ända vet vi har :/ sen fick ju de öroninflamation så det fick vi gå hämta medicin till.. det kostade 400 tror jag.. men jag kan fråga pappa om han kommer ihåg exakt :)
Som #1 säger så beror det på vart man bor och vad man har för ärende.
Jag har varit hos veterinären 2 ggr. Första gången för en ögoninfektion, då kostade besöket + undersökningen 300 kr och medicinen runt 100 kr.
Andra gången så var det för en öroninflammation och då åkte jag till en annan veterinär fast i samma stad (den första kliniken jag varit hos hade flyttat). Där kostade också besök + undersökning 300 kr. Behövde 2 sorters mediciner som gick på ca 150 kr.
Olika kliniker kan ha olika priser, även om de finns i samma stad, så det kan vara bra att kolla upp i förväg. Dock så ska ju kunskaperna och kompetensen komma först. Så jag hade t.ex lagt lite mer pengar om jag visste att veterinärerna på en viss klinik var väldigt kunniga om smådjur. Är ju inte så vanligt med veterinärer som har bra koll på "exotiska" djur som gerbiler, hamstrar, möss osv.
Bor utanför göteborg i Mölnlycke. Självklart hoppas jag ju att jag inte ska behöve åka till vetrinären innom en snar framtid, killarna har klarat sig i 1.5 år utan att bli sjuka. *ta i trä*
Men kan vara skönt att veta.
Har nämligen blivigt lite jagad av försäkringsbolag som vill sälja försäkringar för små djur.
Och ja jag är en så fruktansvärd människa att jag ännu inte haft någon försäkring. Men med de priserna ni nämnt känns priset för försäkringen lite dyrt. (men så säger man väl alltid innan man behöver försäkring)
#3 Jag har pratat lite med andra om att försäkra gerbiler och ärligt talat så lönar det sig i stort sett aldrig med försäkring för de små krabaterna. Vet ingen som har försäkrade gerbiler men det kanske finns några.
Om du bor i Göteborg så tycker jag i varje fall att du ska vända dig till Blå Stjärnan om det händer något. De har en egen avdelning för sk. exotiska djur som gerbiler och andra smådjur.
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3155051
Där skriver Calypso om varför det oftast är helt onödigt med försäkring. 
Personligen så har jag alltid minst 1000 kr undanlagt ifall att ett veterinärsbesök skulle behövas. Har lite mer sparpengar också så även om kostnaderna skulle bli mer än 1000 kr så finns det mer pengar att hämta. Minst 500 kr tycker jag man ska ha undanlagt till gerbilerna om man inte har så stor inkomst (barn, student t.ex). Om man har jobb t.ex så kanske man har ett sparkonto där man sätter in pengar varje månad och då finns det ju pengar att hämta där.
Men eftersom att gerbilerna kan bli sjuka när som helst på dygnet så kan det vara bra att ha runt 1000 kr eftersom att besöket blir väldigt mycket dyrare på natten/helgen. Om gerbilerna till sist dör av ålder och man inte vill skaffa fler husdjur ja, då har man ju kvar pengarna och kan göra något annat för dem.
Här jag bor så på djursjukhuset så kostar endast besöket 500 kr. Blir det behandling etc så kostar det mer, så rätt dyrt här :/… Tack och lov har jag inte behövt vända mig dit speciellt ofta utan har haft turen med friska djur.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
ett veterinärbesök kan gå på allt ifrån nån hundring till flera tusen, beroende på om det är akut, jourtid, helg etc
Va skönt att det är fler som har tänkt som jag. För försäljarna har tyckt att jag är en hjärtlös människa som inte har försäkrat dem. Eller iaf har det låtit som det.
Hade det varit en hund eller ett annat större/lever längre djur hade jag kankse valt att ha en försäkring. Men det betyder ju inte att jag älskar mina gerbiler mindre. Något de inte verkar kunna förstå.
#8 Vilka skumma försäljare, har de alltså ringt hem till dig och försökt tvinga på dig försäkring för gerbilerna? Fast förvånad är man ju inte iofs, sådan där försäljare (oavsett om det är försäkringar, el, telefon bolag osv) tjänar pengar för varje gång de sålt något. Och då är tydligen alla medel tillåtna.. Usch för såna.
Ja med hund eller liknande så är det helt klart bra att ha försäkring.
Men som Calypso skrev i tråden så finns det väldigt mycket som försäkringen inte täcker för gerbiler så även om man skulle ha gerbiler som blir sjuka ofta så är risken stor att försäkringen ändå inte hade täckt det om man nu skulle ha en.
Det som kostar mest brukar vara en akuttid på jourtid/helg som Tassy skrev. Operationer ligger runt 500-1000 kr men man opererar sällan på gerbiler. Även om veterinären är duktig och narkosen sköts på ett bra sätt så finns det lite etiska frågor runt operation av så små djur.