Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 730 ggr
gunrose
0

Är hon sjuk?

Min ena gerbil Ninja har alltid varit en tuffing som biter en om hon tycker man är tråkig, och hon är alltid den som kommer ut först när man öppnar terrariet.
Idag när jag kollade Ninja och hennes burkompis Kiwi, så såg jag att Ninja hade burrat upp sig och satt själv. Ingen av dem visar tecken på bråk och Kiwi låg och höll om Ninja sen. När Ninja skulle klättra upp för ett av deras trähus så var hon inte så graciös precis, hon var riktigt klumpig. Sen gick hon in i Kiwi några gånger och blev livrädd och sprang iväg när hon och Kiwi krockade med varandra. Jag skulle kolla efter tecken på någon sjukdom vid öronen (med tanke på så dålig hennes balans är) och då fick hon panik och sprang från min hand, rakt ut i luften och jag fick tag i hennes svans som tur var (jag stod nämligen upp och höll henne). Jag räckte min kille henne men hon var stel som en pinne i min hand. Vägrade röra sig. Min kille fick hålla i henne tillslut, medan jag kollade igen vid öronen m.m. och Ninja andades snabbt och öronen var bakåt och hon tryckte bokstavligen ner sig på min killes hand och vägrade släppa. Vi fick tvinga henne att släppa tillslut för vi skulle in och äta kvällsmat med familjen.

vad är det med Ninja? :( Är detta något tillfälligt kanske eller det är någon sjukdom?

Tackar så mycket för alla svaren jag kan få!

Midgårds
1

Tyvärr är det inte helt ovanligt med epilepsi hos gerbiler, oftast kan man se det när de är unga och sen om man har tur så växer det bort. Men jag har hört om några lite udda fall där djuren har börjat få anfall när de har blivit äldre.

Hon kan ju ha fått ett anfall i buren pga att hon blev rädd av någon anledning och därefter burrat upp sig. Ett vanligt symptom av att de haft ett stort anfall är att de blir helt stela i kroppen ofta greppar med tassarna och håller fast. Det blir stela och man kan göra nästan vad som helst med dem utan protest men efter några minuter av lugn och ro är det sig själva igen.

Men ja om du har riktigt otur kan hon ju även ha någon blödning i huvudet som orsakar att hennes balans är rubbad och att hon är så "förvirrad".

Hoppas hon blir bättre!

gunrose
0

Hon verkar må bättre idag, men hon är fortfarande inte så som hon brukar vara. Hoppas det fortsätter i samma riktning nu bara. Misstänker att hon har Epilepsi, för min katt hade smugglat in sig själv i rummet (katten bryr sig inte om dem, utan är intresserad av min mysiga säng), och Ninja är rädd för henne ju. Så hon kan ha blivit riktigt skrämd av katten :o

Tsunamis
1

Låter mer som sviter av en hjärnblödning än epilepsi. Det kan ju vara ep men det är mycket ovanligt att se anfall på vuxna.

MvH  Tsunamis

gunrose
0

Hon är ungefär ett halvt år gammal :(