Gräva gångar
hej. hur ska man få sina gerbiler att gräva gångar? när mina försöker faller det bara isär 
Vad har du för strö hos dem?
spån heter woodies
Hm spån brukar ju funka bra. Hur tjockt lager spån har dem ungefär?
15 cm
Testa att ha i 20-25 cm spån så är chansen stor att det blir lättare för dem 
det går inte tyvär min duna är för liten för det :( fast nu när jag kollar så är det ju ett lited hål under matskålen :D
Om du får för dina föräldrar så kan det vara en bra idé att kolla på en mer lämplig bur där du kan ha mer strö.
Vore ju tråkigt om dina gerbiler har viljan och kunskaperna att gräva långa gångar men aldrig får chansen pga lite strö.
ja jag och min pappa hade faktist tänkt att vi skulle köpa två samla och sätta ihop med dunan så kan dom ha en som är nästan full med spån
tror du att det funkar bra?
För en del funkar det bra och för en del funkar det inte alls. Risken finns att gerbilerna börjar gnaga där ni gjort hål för att sätta in rören som går mellan burarna.
Hur ser din duna ut invändigt, är det helt slätt eller finns det delar där gerbilerna har chans att gnaga? T.ex hål för vattenflaska eller andra delar som buktar in? Om det finns och dina gerbiler inte brytt sig om att gnaga på dessa ställen så är ju chansen större att det funkar med flera burar och rör.
En del gnager överallt där de kommer åt med tänderna medan vissa bara gnager på sin inredning eller kartong/grenar.
hålet för vattenflaskan har dom inte brytt sig om eller där man tar av den genomskilniga plasten (stavning) men all inredning försvinner ;)
#10 Ah okej ja då är ju chansen större att det funkar men det går ju inte att garantera tyvärr. Kanske kan ni börja med att sätta ihop dunan med 1 samla låda och se hur det funkar? Om det funkar bra så kan ni köpa en till samla att sätta ihop och om det inte skulle funka, ja då kan ni ju köpa en samla också fast som en egen bur.
Den största då på 130 liter, den funkar jätte bra som bur precis som den är, får plats med mycket spån och inredning.
Dock kanske inte din pappa är så sugen på den idén (att testa om det funkar bara för att sedan behöva köpa nytt igen) men som sagt så går det inte att garantera att det funkar att koppla ihop burar. Som tur är så är ju samlorna billiga i alla fall, 149 kr bara för den största på 130 liter. 
ja jag kanske köper en samla som bur istället om det funkar men har du mått på den?
Jepp, jag har en stående här som jag haft som bur
Den är lite bredare upptill än vad den är i botten.
Invändigt högst upp: 74 cm bred x 51 cm djup
Invändigt i botten: 68 cm bred x 46 djup
Och 39 cm hög invändigt (ett par centimeter extra om man mäter från golvet)
vad bra tack
men finns sånna bara på ikea?
#14 Just den storleken tror jag bara finns på Ikea. Jag har i alla fall inte sett någon liknande i andra affärer men vad vet jag, kanske finns
Du kan ju kika i andra affärer också om du har långt till Ikea, försök hitta en runt 100 liter i alla fall, men ju större desto bättre så klart.
ja det ska jag göra! bor lite utanför borås så det är en liten bit

När man har spå i buren och man vill att de ska kunna gräva gångar gäller det att man pressar ner spånet i buren. Att man trycker ner det med häderna hårt, för då sitter spånet ihop bättre och är inte lika löst.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#17 Det är nog lite individuellt också, mina kan göra bra gångar även om jag inte pressat ihop spånet. ^^

#18 okej :) det beror nog på spånet man använder också
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Man kan ju blanda ut spånet med lite halm och/eller hö också, det gör jag till mina, gångarna håller jättebra :) Dessutom gräver killflocken en håla mitt i buren som dom fyller själva med halmen haha, sen sover alla där i en hög i mitten. Ser ganska kul ut haha :P
nu gräver dom så fint så och har både pressat och så har dom hö
#21 vad bra :)
japp 
nej jag märkte det igår, drar man fingret på plasten blir det gult :/
ja det får nog bli så
men kan dom bli det lätt?
men vad ska jag ta?
om man ska sätta ihop burara med varandra kan man väl andvända något sånt spray som luktar illa på rören?
håller med om att woodies inte är bra kvalité.
För att få hållbara gångar kan du blanda ner kartonger, toa/hushållspapper, hö, halm och liknande. 
när jag hara vart i olika afärer så brukar det finnas ett speciellt spray till gnagare för att dom inte ska äta på tex sladdar. borde va som illrar är med citron om du förstår 
#31 jag blandar hö i spånet och nu så håler gångarna jätte bra 
nej jag menar illrar hatar ju doften av citron och det är någon doft som inte gerbiler gillar tror jag men är inte säker
nej men trä borde väl funka? bara dom inte äter upp de
ja jag tänkte sätta ihop två samla lådor eller nått sånt ;) hål vart?
aha ja det borde inte va så svårt 
du här har du artikeln om strö och spån :)
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71547cb9cb462244065e0f-olika-stro-alternativ?articles-1
tack :)