Rädda gerbiler från blocket!
jag brukar vara ute på blocket och kika lite då och då och då och i kväll fick jag se en annons som berörde mig. Det stod bara "tre gerbiler säljes - hämtas hos mig" ingen info om ålder- kön eller temprament.. det som verkligen fick mig att reagera var bilden - en bild på tre gerbiler i en liten gallerbur med en inredning nästan helt i plast! Kanske 2 cm spån i botten! Saltsten hade dom också.. Jag tyckte så synd om dom att jag skrev ett mail om att jag ville köpa dom - fast jag egentligen inte har plats- men jag vägrar se djur hållas på det viset! ( har fyra egna gerbiler som bor två och två). Hur ser möjligheten för omplacering ut? Någon här som kan tänka sig att ta emot och ge dessa ett varaktigt hem? ( om jag nu får köpa dom av säljaren)? Färgen på den ena är en agouti - dom andra två såg jag inte så tydligt. Kan tänka mig att dom på sin höjd är ett par månader gamla.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag kan tyvärr inte ta dem, men det är bra att du försöker!
Jag såg på blocket när jag letade, någon som sålde en gerbil tror jag och den var kanske 3 månader gammal. Hon sålde den för att efter hon hade köpt den märkte hon att hon hade inte tid! :O Sånt ska man tänka på innan! Blev så arg när jag läste det!
Bra handling av díg! Hoppas du hittar någon som vill ha dem.
Det är helt ofattbart att folk inte tänker längre än näsan räcker när dom skaffar djur. Jag fick mail från henne med gerbilerna nu och jag hade rätt om åldern. Dom är ca 5 månader gamla bara. Men det värsta av det är att det är två hanar och en hona i buren! Dom är säkert syskon och honan är ju säkert gravid… Nu blev det lite mer komplicerat - trodde i alla fall att dom var sv samma kön. Vem eller vilken djuraffär säljer djur till någon helt utan erfarenhet på detta viset? Dom borde skämmas! Frågade om jag kunde köpa bara gerbilerna ( buren är ingenting jag vill ha).
Ja vissa människor är bakom flötet när det kommer till att ta hand om djur tyvärr… usch…
Och djuraffärer (kanske inte alla) brukar inte bry sig om vem dom säljer djuren till, bara dom får de sålt och tjänar pengar på det. Det är min uppfattning om djuraffärer.
Det är dåligt att vem som helst kan kliva in och säga att dom vill ha ett djur utan att få några frågor om erfarenhet eller vana av djurslaget sen innan…
Och folk som säljer djur dom nyss skaffat för att komma med förklaringen tidsbrist blir jag bara förbaskad på. Man tar ju reda på sånt INNAN man skaffar ett djur.
Så nu har jag ventilerat lite :P haha.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#3 får du köpa dem eller hur blir det?
Japp, det får jag :)
Men måste köpa buren också, men det gör ingenting - den säljer jag sen.
Har frågat henne nu om jag kan komma och köpa dom i morgon kväll så får vi se…
Spännande - då är man snart kanske med ytterligare 3 gerbiler ett litet tag i alla fall :)
jag kan tänka mig köpa honan i så fall beroende på vart du bor och så länge hon inte är dräktig….. jag har 3 gerbiler själv, 2 hanar och en hona, köpta från olika ställen men honan höpte jag ifrån karlskoga (där jag bor) och dom på djuraffären sa att det var en hane och jag hade aldrig haft en hane inan, jag skulle ha fått två men ena var för sjuk så jag fick en iallafal och köpte sen 2 till i från örebro i ''rätt kön'' och då märker jag att det är en hona jag hade fått från början… så jag måste seperera dom , och jag skulle behöva en hona :) mvh Eila
Nu förut så skrev hon att det var två hanar och en hona…hon hade skrivit fel, det är tvärtom. Två honor och en hane. Kommer göra ett försök med att introducera hannen med mina egna. Honorna säljer jag som par sen. Men först ska dom få bo kvar en månad så jag med säkerhet vet att ingen av dom är gravid. och så ska dom få ut och springa här hemma.
#8 Hur gamla är dina egna hanar? Ungar? Du ska nog inte ge dig på att försöka introducera en 5 månaders gammal hane med hanar som redan är vuxna, eller ens äldre än 7 veckor. Speciellt inte om du inte har vana med att sätta ihop gerbiler.
Duracells-Gerbiler:
Mina egna hanar är 8 månader gamla. Det kan i vissa fall fungera att sätta ihop gerbiler (svårare med honor så det tänker jag inte ens försöka) bara man gör det på rätt sätt genom en delad bur eller låta dom träffa varandra på en neutral plats uten "revirdofter".
Det är absolut ingenting man ska ha bråttom med utan får ta sin tid.
I dag fick dom träffas på neutral mark och "känna in varandra" i ungefär 5 minuter. Detta gick mycket lyckat - ingen tendens till bråk utan mest nyfikenhet från mina andra två gerbiler.
Så får dom träffas nu ett par gånger innan jag över huvud taget provar att sätta ihop dom i en bur (som givetvis är nystädad och inte innehåller någon revirlukt)
Min sambo har haft gerbiler och fött upp också - så han är väldigt kunnig.
(jag har haft det mesta i smådjursväg - jag är uppvuxen med djur som möss (hade ett tjugotal som mest), hamstrar - både guld och dvärg, råttor.. så jag vet en del - förstår om du blir orolig, men det behöver du inte - jag kan tolka deras uttryck och beteende)
Kanske kan tänka mig att köpa honorna. Ska kolla om akvariet är helt och om jag har plats.
Vart bor du?
Det får du jättegärna göra. Jag bor i Linköping. Tänkte behålla dom 2 veckor till i alla fall och se så ingen av honorna är dräktig ( jag tror inte det dock). Men för att vara på den säkra sidan. Dom är inte handtama och väldigt blyga men jag jobbar på det :) Hannen (som jag döpt till Harry) bor nu med mina egna grabbar och han kommer att stanna här. Ihopsättningen gick över förväntan och nu ligger dom och sover på varandra alla tre - så underbart sött!
Linköping är tyvärr väldigt långt härifrån… Antar att det inte går att skicka gerbiler på nått vis?
Har funderat över att skaffa gerbiler väldigt länge, så intresset finns! Däremot är det som sagt långt att åka tur och retur…
Jo det är ju en liten bit…
Nej jag tror inte man kan skicka gerbiler på något sätt heller.
Men det kanske finns någon uppfödare i närheten du kan vända dig till, så får du bra djur från början :)
Tack Jessica!
Visste inte om att det fanns, så smart :)
#16 Så lite så, hoppas ni hittar någon som kan transportera töserna :) Ni har ju ett tag på er att hitta transport om du ändå ska ha kvar dem ett par veckor.
jag har mailat dom. men fick inget svar?
jag kollade inte var dom fans men skulle se om dom ville komma till mej, har ett 600 liters akvarium:)
men de e ju dom jag ringde hon men hon sa att de var nån som skulle hemta dom på kvälen!
var var de du hemta dom ?
Jonna- detta var länge sedan. En av dom dog tyvärr i dag "Harry" jag skrev om det i minneslunden så det kan inte vara samma gerbiler,
Va bara tvungen att tillägga hur jag skaffade min Eivor hon såldes oxå på blocket i en liten hamster bur ensam med ett litet hus å nästan inget spån. Hon va nästan året gammal men nu bor hon hos mig med sin kompis stina i en stor samla låda. Hon är nu hand tam å jätte goo :)